Nye styringssystemer i skolesektoren – hva er konsekvensene?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Bedre norsk offentlig skole raskt: muligheter og begrensninger,
 Hvordan kan skolens ledelse bidra til lärernes og sin egen profesjonelle utvikling gjennom aksjonsforskning? Av Else Stjernström, Universitetet i Tromsö,
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Motivasjon i et sosiologisk perspektiv
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
Språk og sosialisering
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Liv Guneriussen 19. september 2012
Tilpasset opplæring AU 1
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
En beskrivelse av lærernes arbeidstidssituasjon TIDSTYVENE.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Avslutningskonferansen Evalueringen av Kunnskapsløftet Avslutningskonferansen 31. oktober 2012 Forvaltningsnivåenes og institusjonenes rolle.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
1 Læreplanens differens Formidling av læreplanen til skolepraksis Loen 23. mars 2006 Kari E. Bachmann Fra plan…til praksis.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Lokal arbeidstidsavtale
Kvalitet i skolen: blikk på Stortingsmelding nr. 31
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Nordea 3. mars 2005 Strukturendringer.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Kulturlov Norsk kulturforum 21. April Norsk Kulturforum - NOKU Synliggjør kulturområdet. Representerer hele kulturfeltet. Har innflytelse på kulturpolitikk.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Utdanningshistorie  Berit Bratholm:
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Kompetanse for mangfold
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Utskrift av presentasjonen:

Nye styringssystemer i skolesektoren – hva er konsekvensene? Innlegg på Velferdskonferansen 2010 Oslo Kongressenter, Oslo 13. – 14. september 2010 Gunn Imsen, Pedagogisk institutt, NTNU, Trondheim Gunn.Imsen@svt.ntnu.no

Litt historikk Enhetsskolen – den røde tråden gjennom norsk skolepolitikk gjennom hele 1900-tallet En skole for alle Like muligheter til utdanning, uansett bosted, kjønn, evner og sosial og kulturell bakgrunn Like god utdanning over alt. Likhet mht ressurser. Retten til ulikhet En inkluderende skole. Variert. Tilpasset elevenes evner og anlegg. Kilde: Telhaug, Alfred O. (1994). Utdanningspolitikken og enhetsskolen.

Historikk (forts.) Norge har en tradisjon for sterk nasjonal styring med utdanningen. Nasjonale reguleringer mht. styring og organisering Nasjonale reguleringer mht. ressurser Nasjonale læreplaner, relativt detaljerte mht. innhold Moderate vurderingssystemer Kilde: Telhaug, Alfred Oftedal og Mediås, Odd Asbjørn (2003). Grunnskolen som nasjonsbygger. Fra statspietisme til nyliberalisme. Tillit til lærerne og til skolene På slutten av 1980-tallet: Omfattende negativ medieomtale av skolen og lærerutdanningen. Ga legitimitet for politikerne til å handle.

Mye har skjedd - raskt ”Norsk offentlig styringstradisjon forandres sjelden hurtig. Samtidig kan en si at når en ser det i et historisk perspektiv, har måten skoler styres på i Norge i løpet av 20 år endret seg så grunnleggende at dørene til den skolen som fantes i 1986, er lukket for godt.” Fra Gjert Langfeldt: ”Ansvar og kvalitet. Strategier for styring i skolen” (2008) side 41. Hva har skjedd?

Desentralisering, delegering og målstyring Utgangspunkt: Effektivisering av staten på 1980-tallet – for å bevare velferden. Nyliberalistiske ideer med mer desentralisering, privatisering og markedstenkning. Kilde: Karlsen, Gustav E. (2006). Utdanning, styring og marked. Norsk utdanningspolitikk i et internasjonalt perspektiv. Frikommuneforsøkene på 1980-tallet – eksperimentering med nye finansieringsmodeller. Rammet skolen hardt – slutt på systemet med rammetimetall.

Skolesektoren på 1990-tallet Målstyring i skolesektoren fra 1991 – på papiret. Ny kommunelov 1993. Ikke lenger kommunalt sjølstyre. Mer lokalt handlingsrom, men innenfor rammene av de nasjonale målene. Kilde: Bukve og Offerdal 2002. ”Frislipp” med hensyn til intern organisering i kommunene. Skolekompetanse på kommunalt nivå ble bygget ned. Gudmund Hernes innførte et moderat målstyringssystem for elevenes læring. Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen 1997: Den mest detaljerte og mest ambisiøse nasjonale læreplanen vi noensinne har hatt! Evalueringssystemet i skolen: Langsom utvikling på 1990-tallet. Norge har 430 kommuner, mange svært små. Store variasjoner i kommunenes og skolenes økonomi.

Endringer i folks kunnskap om individuelle rettigheter Utdanning betraktes ikke lenger som et velferdsgode, men en rettighet for den enkelte elev Økte krav til dokumentasjon – mer papirarbeid! Lærerne bruker mer til på dokumentasjon enn på læreplanarbeid (8% vs. 6,9%). (Kilde: Tidsbrukutvalget 2009. Kunnskapsdepartementet.)

Den konservative koalisjonsregjeringen 2001-2005 Sterkere desentralisering og mer ansvar for skolen til kommunene og fylkeskommunene Ansvar for etterutdanning av lærere og skoleledere Ansvar for kvalitetssikringen i skolen Adgang til å lage egne, kommunale læreplaner Lønnsforhandlinger med lærerne Friskoleloven: Økt adgang til å etablere private skoler Skoleledernes kompetanse: Styrking av lederkompetansen og svekkelse av den pedagogiske kompetansen Nye og friere klassedelingsregler Skoleinformasjon på internett Kilde: Telhaug, Alfred Oftedal (2005). Kunnskapsløftet – ny eller gammel skole?

Målstyringen styrkes Nasjonale prøver, offentliggjøring av resultatene (senere dempet av de rødgrønne) Nye, nasjonale læreplaner 2006: ”Kunnskapsløftet” Færre innholdsanvisninger Mål i atferdstermer (”kompetansemål”) Mer vekt på grunnleggende ferdigheter, mindre på kunnskaper Press i retning av målbar ”kompetanse”. Det kvantifiserte kvalitetsbegrep: ”Mer” kunnskap Kvantifisering av forestillingene om læring: ”Mer” læring

Progressiv pedagogikk i nyliberalismens favntak Individualisert undervisning og tilpasset opplæring – et gammelt, elevvennlig pedagogisk prinsipp Passer som hånd i hanske til nyliberalismens markedstenkning. Nytt ideologisk grunnlag: Principal agent-teori og kundeorientering Endring i skolen: Skolebasert utvikling innenfra og nedenfra, ikke nasjonale reformer utefra og ovenfra Passer godt inn i konseptet med desentralisering og målstyring. Større vekt på skoleledelse. Kommunene styrer skolene og skolelederne gjennom ulike former for strategidokumenter, kontraktsystemer og vurderingsordninger Slagord: Skolen som lærende organisasjon Varierende handlingsrom for skolene! Kilde: Stortingsmelding nr. 30 (2003-2004) Kultur for læring.

Drivkraft: The Open Method of Coordination Et Europeisk rammeverk i utdaninningspolitikken (Lisboa-strategien) Bygger på sammenligninger i forhold til felles mål. Bruk av indikatorer og ”benchmarking”. Eks.: PISA. ”Soft law” – ikke juridisk bindende for landene Spiller på kollektive verdier som nasjonal ære og stolthet Mediepresset fra PISA har vært større i Norge enn i mange andre land. OMC har stor innflytelse i Norge! Kilde: For eksempel Gornitzka, Åse (2006). The Open Method of Coordination as practice - A watershed in European education policy? ARENA Working Paper no. 16 2006.

Accountability Avlegge regnskap og stå til ansvar for elevenes prestasjoner Om ansvar: Kommunene og fylkeskommunene har det juridiske ansvaret for opplæringen i Norge Men: Lærere og skoleledere føler et tungt profesjonelt ansvar. Offentliggjøring av resultater og sammenligninger mellom skoler berører dem! Markedsorientert ansvar: ”Brukere” som ønsker å bli holdt orientert om skolens kvalitet. Valuta for pengene. Skoler og lærere må i større grad enn før legitimere sin virksomhet utad.

Konsekvenser for skolen Teoretisering Mer vekt på teoretiske fag i skolen og på grunnleggende ferdigheter. Mindre tid til praktisk-estetiske fag. Effektivisering: Krav om mer ”effektive” undervisningsformer Tilbake til mer tradisjonell kateterundervisning. Mindre pedagogisk variasjon - uheldig med tanke på at skolen skal være inkluderende. Press i retning av standardisert, evidensbasert praksis – ”What works”? Økt vekt på individuelt tilpasset opplæring I praksis: Mer vekt på skriftlige, individuelle aktiviteter. Lærebokstyrt.

Konsekvenser(forts.) Tidstyveri: Mer vekt på administrative oppgaver og papirarbeid Målformuleringer og strategidokumenter Dokumentering av prosesser og resultater Mindre tid til arbeid med undervisning og med elevene ”Fabrication” For sterkt fokus på prøveresultater. ”Teaching to tests” ”Windowdressing”. Skolen blir et teater hvor vi bare ser ”frontstage”. Det virkelige livet ”backstage” får vi vite mindre om. En tilstivnet skole som overstyres av ytre krav og mål i atferdstermer

Utfordringene i skolen Høyt frafall i videregående skole Økte kjønnsforskjeller Økende sosiale forskjeller Økende forskjeller mellom kommuner med hensyn til ressurser og kvalitet i skolen Økende etnisk-kulturelle forskjeller

Vi må snu utviklingen om vi vil bevare prinsippet om en skole for alle Sterkere nasjonal styring i ressursfordelingen til skolene Kvalitetssikring og kompetanseutvikling må styres nasjonalt Dropp alt unødvendig papirarbeid Lokale læreplaner og strategidokumenter har mest seremoniell betydning. I det praktiske planleggingsarbeidet bruker lærere to ting: lærebøker og de nasjonale læreplanene. Det holder! Lærerutdanningen må styrkes Gi skolen og lærerne den friheten de trenger for å utvikle en skole for dagens samfunn Vi må ha tillit til lærerne!

Referanser Bukve, O. og Offerdal, S. (2002). Kommunane og kommunelova. I Bukve, O. og Offerdal, A. , Den nye kommunen. Kommunal organisering i endring. Oslo: Samlaget. Side 9-26. Gornitzka, Åse (2006). The Open Method of Coordination as practice - A watershed in European education policy? ARENA Working Paper no. 16 2006. Langfeldt, Gjert (2008). Ansvar og kvalitet. Strategier for styring i skolen. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. Karlsen, Gustav E. (2006). Utdanning, styring og marked. Norsk utdanningspolitikk i et internasjonalt perspektiv. 2. utg. Oslo: Universitetsforlaget. Kunnskapsdepartementet: Rapport fra tidsbrukutvalget. Desember 2009. Stortingsmelding nr. 37 (1990-91) Om organisering og styring av utdanningssektoren. Stortingsmelding nr. 30 (2003-2004) Kultur for læring. Telhaug, Alfred O. (1994). Utdanningspolitikken og enhetsskolen. Oslo: Didakta Norsk Forlag. Telhaug, Alfred Oftedal og Mediås, Odd Asbjørn (2003). Grunnskolen som nasjonsbygger. Fra statspietisme til nyliberalisme. Oslo: Abstrakt forlag. Telhaug, Alfred Oftedal (2005). Kunnskapsløftet – ny eller gammel skole? Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.