Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskrift om smittevern i helsehelsetjenesten
Advertisements

Ny lov om folkehelsearbeid
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
KOMMUNELEGEFUNKSJONEN
FOLKEHELSEARBEID I HAMMERFEST
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Folkehelsearbeid i Møre og Romsdal Hva gjøres i Kristiansund
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Planer, ideer og visjoner
Fremtidens folkehelsearbeid
Planlegging og samfunnsutvikling
FYLKESMANNEN I AUST-AGDER Fylkesmannens rolle i folkehelsearbeidet i lys av ”Nasjonale mål og hovedprioriteringer” Kristiansand Sidsel Birkeland.
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Eldrerådskonferansen mai 2013 FOLKEHELSE GÅR IKKE UT PÅ DATO!
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
Kommunelegemøte 2014 Folkehelsearbeidet
1. Utvikling av fastlegetjenesten og samhandlingen i helse og omsorg 2. Arbeid med folkehelse – folkehelse- profilene fra Folkehelseinstituttet Grenlandstinget,
Kunnskapsgrunnlaget for folkehelsearbeid i kommunen
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Copyright Sissel Eeg-Larsen HiO/SU Lov om helsetjenesten i kommunene av 1982, med endringer av 21.desember 2000.
Lov om helsetjenesten i kommunene
Helsedirektoratets forventninger: Hvor bør kommune- og spesialisthelsetjenesten være i 2015? Sykepleierforbundets fagseminar om forebyggende helsearbeid.
Startskuddet har gått! Samhandlingsreformen Nye lovverk
Påvirkningsfaktorer i kunnskapsgrunnlaget
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Hvilken beredskap bør kommune- helsetjenesten ha? Fagseminar om fugleinfluensa Kommuneoverlege i Drammen kommune, Anne Wenche Lindboe Hvordan.
Fysisk aktivitet, folkehelse og samhandling
Komite for helse og sosial Kommunaldirektør Finn Strand
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Møte med miljørettet helsevern i Akershus,
Miljørettet helsevern - hvordan kan helse- og avfallsetater i kommunene samarbeide Arild Øien Rådgiver i Helsedepartementet.
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Folkehelsemeldinga Barn og unge
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
©Helsevernetaten Bergen kommune Hvilken rolle og hvilket ansvar har helsevernetaten ved denne type branner? Ingvar Tveit, leder Helsevernetaten.
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
Interkommunalt smittevernsamarbeid - juridiske aspekter ved rådgiver Anja M. Brodschöll.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Folkehelseprofiler og statistikkbanker
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
Folkehelse i praksis En koordinators bekjennelser Monica Fleisje, folkehelsekoordinator i Akershus fylkeskommune, 25. september 2013.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Folkehelse og rus Avdelingsdirektør Ole Trygve Stigen.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Helsemyndighetenes arbeid med folkehelse. Myndighetene har det overordede ansvaret for folkehelsa Dette ansvaret skjer på en rekke områder: –Lover knyttet.
Planstrategitorg 21. september 2011 fylkesvaraordfører Svein Christoffersen Styringsutfordringer, prioriteringer og samhandling.
Folkehelsearbeidet Det arbeidet som gjøres i samfunnet for å sikre at folkehelsen blir så god som mulig Overordnet mål: Så mange som mulig skal få så god.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Kyrre Kvistad Folkehelsekoordinator Nord-Trøndelag fylkeskommune
Et praktisk verktøy for å kartlegge dine lokale aktører
Finn Martinsen, avdeling miljø og helse
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Samfunnsmedisinsk enhet
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
Nærmiljø og lokalsamfunn som fremmar folkehelse
Inntekt og beredskapsundersøkelse Leger i samfunnsmedisinsk arbeid
Folkehelsemelding 2019 Den åttende levekårsundersøkelsen
Lokalt og regionalt folkehelsearbeid
Utskrift av presentasjonen:

Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene Betty Pettersen Kommuneoverlege Trondheim kommune

Utfordringene Fysisk aktivitet 1993: Psykososiale problemer, belastningslidelser 2003: Dårlig kosthold, fysisk inaktivitet og røyking, Sosial ulikhet og helse Etter 2003 i økende grad: Sosial ulikhet og helse 2013: Levevaner – kosthold, fysisk aktivitet, alkohol, tobakk – og sosial ulikhet i helse

Fem prinsipper Hva kan samfunnsmedisineren ha innflytelse på? Utjevning Utdanning, tilgjengelighet til tjenester og muligheter for gode valg Helse i alt vi gjør Helsekonsekvensutredninger, politikkutvikling Bærekraftig utvikling Forebygging og riktig/balansert ressursbruk Føre-var-prinsippet Kunnskap, MRHV Medvirkning I forhold til befolkningen (og kolleger!!)

”Sterkere virkemidler” Først: data om helse og påvirkningsfaktorer, faglig støtte og rådgivning Dernest: frivilligheten, privat næringsliv og øvrig sivilsamfunn Internasjonalt ansvar

Data om helse og påvirkningsfaktorer § 5 i Folkehelseloven Kommunen skal ha nødvendig oversikt over helsetilstanden i befolkningen de positive og negative faktorer som kan virke inn på denne Basert på opplysninger som statlige helsemyndigheter og fylkeskommunen gjør tilgjengelig etter §§ 20 og 25, kunnskap fra de kommunale helse- og omsorgstjenestene, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-3 kunnskap om faktorer og utviklingstrekk i miljø og lokalsamfunn som kan ha innvirkning på befolkningens helse Være skriftlig og identifisere folkehelseutfordringene i kommunen, herunder vurdere konsekvenser og årsaksforhold. Særlig oppmerksomhet på som sosiale eller helsemessige problemer eller sosiale helseforskjeller.

Samfunnsmedisinsk kompetanse § 27 i Folkehelseloven Kommunen skal ha nødvendig samfunnsmedisinsk kompetanse for å ivareta oppgaver etter loven her. Det skal ansettes en eller flere kommuneleger som medisinsk-faglig rådgiver for kommunen for å ivareta blant annet: samfunnsmedisinsk rådgivning i kommunens folkehelsearbeid, jf. §§ 4 til 7, herunder epidemiologiske analyser, jf. § 5 annet ledd, hastekompetanse på kommunens vegne i saker innen miljørettet helsevern, smittevern og helsemessig beredskap andre oppgaver delegert fra kommunestyret       

Forskrift om oversikt over folkehelsen FOR 2012-06-28 nr 692. § 3. Krav til oversiktens innhold Oversikten skal omfatte opplysninger om og vurderinger av: befolkningssammensetning oppvekst- og levekårsforhold fysisk, biologisk, kjemisk og sosialt miljø skader og ulykker helserelatert atferd helsetilstand

Hva skal man med slik helseovervåkning? Kommunen har ansvar for folkehelsearbeidet Kommunen må skaffe seg oversikt over helsetilstand og påvirkningsfaktorer Dette skal inngå som grunnlag for kommunens planstrategi, med drøfting av kommunens FH-utfordringer Kommunen skal iverksette nødvendige tiltak for å møte kommunens FH-utfordringer Kapittel 2. Kommunens ansvar § 4. Kommunens ansvar for folkehelsearbeid        Kommunen skal fremme befolkningens helse, trivsel, gode sosiale og miljømessige forhold og bidra til å forebygge psykisk og somatisk sykdom, skade eller lidelse, bidra til utjevning av sosiale helseforskjeller og bidra til å beskytte befolkningen mot faktorer som kan ha negativ innvirkning på helsen.        Kommunen skal fremme folkehelse innen de oppgaver og med de virkemidler kommunen er tillagt, herunder ved lokal utvikling og planlegging, forvaltning og tjenesteyting.        Kommunen skal medvirke til at helsemessige hensyn blir ivaretatt av andre myndigheter og virksomheter. Medvirkning skal skje blant annet gjennom råd, uttalelser, samarbeid og deltagelse i planlegging. Kommunen skal legge til rette for samarbeid med frivillig sektor. § 5. Oversikt over helsetilstand og påvirkningsfaktorer i kommunen        Kommunen skal ha nødvendig oversikt over helsetilstanden i befolkningen og de positive og negative faktorer som kan virke inn på denne. Oversikten skal blant annet baseres på: a)opplysninger som statlige helsemyndigheter og fylkeskommunen gjør tilgjengelig etter §§ 20 og 25, b)kunnskap fra de kommunale helse- og omsorgstjenestene, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-3 og c)kunnskap om faktorer og utviklingstrekk i miljø og lokalsamfunn som kan ha innvirkning på befolkningens helse.        Oversikten skal være skriftlig og identifisere folkehelseutfordringene i kommunen, herunder vurdere konsekvenser og årsaksforhold. Kommunen skal særlig være oppmerksom på trekk ved utviklingen som kan skape eller opprettholde sosiale eller helsemessige problemer eller sosiale helseforskjeller.        Departementet kan gi nærmere forskrifter om krav til kommunens oversikt. § 6. Mål og planlegging        Oversikten etter § 5 annet ledd skal inngå som grunnlag for arbeidet med kommunens planstrategi. En drøfting av kommunens folkehelseutfordringer bør inngå i strategien, jf. plan- og bygningsloven § 10-1.        Kommunen skal i sitt arbeid med kommuneplaner etter plan- og bygningsloven kapittel 11 fastsette overordnede mål og strategier for folkehelsearbeidet som er egnet til å møte de utfordringer kommunen står overfor med utgangspunkt i oversikten etter § 5 annet ledd. § 7. Folkehelsetiltak        Kommunen skal iverksette nødvendige tiltak for å møte kommunens folkehelseutfordringer, jf. § 5. Dette kan blant annet omfatte tiltak knyttet til oppvekst- og levekårsforhold som bolig, utdanning, arbeid og inntekt, fysiske og sosiale miljøer, fysisk aktivitet, ernæring, skader og ulykker, tobakksbruk og alkohol- og annen rusmiddelbruk.        Kommunen skal gi informasjon, råd og veiledning om hva den enkelte selv og befolkningen kan gjøre for å fremme helse og forebygge sykdom.

Helsekonsekvensutredning Folkehelseloven kap. 3 MRHV; § 11. Kommunen kan pålegge den som planlegger eller driver virksomhet, eller den ansvarlige for forhold ved en eiendom, for egen regning å utrede mulige helsemessige konsekvenser av tiltaket eller forholdet. Klageinstansen har ved behandling av klagesaker tilsvarende rett til å kreve helsekonsekvensutredning. Samfunnsmedisineren blir kommunens fremste aktør i forhold til helsekonsekvensutredning i forhold til egne tiltak? http://www.helsedirektoratet.no/finansiering/samfunnsokonomiske-analyser/om-samfunnsokonomiske-analyser/Sider/helsekonsekvensutredninger.aspx

Sør-Trøndelag Fylkeskommune Folkehelse i kommuneplaner i Sør-Trøndelag Velkommen til Jon Tore Vik Sør-Trøndelag Fylkeskommune Folkehelse i kommuneplaner i Sør-Trøndelag

Tydelig tale: Meldinga s. 152 nederst: Folkehelseloven stiller krav om en el. Flere kommuneleger ....innen rådgivning i kommunens folkehelsearbeid. ”Kommunelegen er en viktig ressurs i folkehelsearbeidet” ANSVAR OG MULIGHET!

Til diskusjon Helseovervåkning – hvordan gjøre det/er det gjort i din kommune? Helserådgivning - Hvordan få resultatene av helseovervåkning inn i planarbeidet i kommunen? Hvordan få planene ut i praksis? Hvem kan/må du/dere som samfunnsmedisiner(e) samarbeide med? Har du/dere de ressurser du/dere trenger? Tverrfaglig samarbeid Datakilder / analysekompetanse – fortolkningskompetanse Sentrale helseregistre, Befolkningsundersøkelser, Ungdata, Statistikkbank, Folkehelseprofiler, Barnebarometeret, Kunnskapsoppsummeringer Innovasjon – forskning/partnerskap/, Plansirkelen Kjenner dere http://www.kommunetorget.no/ med http://www.kommunetorget.no/Temaomrader/Folkehelse/: Folkehelse og kommunal planlegging Flere eksempler fra ulike typer / størrelser på kommuner

Samfunnsmedisinere må være med å peke på viktigheten av folkehelsearbeidet, være med å vekte dette i forhold til pasientrettet arbeid – som samhandlingsreformen til nå har bidratt til svært stort fokus på …. Frisklivsentraler og andre tiltak: passe på profilen: ikke akseptere at all fokus blir på høyrisikoprofil / sekundært forebyggende til rehab. arbeid. FLS – ulike konsepter for ulike komm størrelser og tilgjengelige ressurser, men viktigst er koordinering og mobilisering av frivillig og profesjonelt helserelevant aktivitet og kunnskap. Helse i alt vi gjør – helse i all politikk: bygge idrettshaller? Eller løyper, stisystemer, gang og sykkelsti i nærmiljø? NFK: Andelen av den voksne befolkning som tilfredsstiller nasjonale anbefalinger om helserelatert fysisk aktivitet er meget lav (20%) og er i verste fall fortsatt synkende. Norge er det land innen OECD som har størst vekst i andelen med fedme. Ulike følge-sykdommer til inaktivitet og fedme som type-2 diabetes, muskel- og skjelettlidelser og også psykiske lidelser, øker tilsvarende. Skal vi greie å redusere disse negative utviklingstrekk i folkehelse, for deretter å snu utviklingen, vil det kreves en helt annen tyngde og struktur i det helsefremmende arbeid enn det vi hittil har greid i Norge. Vi må bygge økt politisk mobilisering, økt tverrsektorielt engasjement og samarbeid og investere gjennom økt ressursbruk. Arbeidet må drives fram gjennom forpliktende mål i forhold til helseutvikling og påvirkningsfaktorer.