Ue.no Enterprise without Borders Videregående opplæring FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
BraWeb Bestilling.
Ue.no Gründercamp 2013 XX vgs. XX bedrift Ungt Entreprenørskap XX (fylke) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Ue.no Energi for framtida Gründercamp for videregående skole FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Et program for ungdomsskolen
HVA ER ?.
Organisering av PTF Vg1RM
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
NHO og partnerskap for karriereveiledning
Fordeling av roller og ansvar
Selge et produkt eller en tjeneste
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Erfaringer fra Grundvig-partnerskap. Hva vi gjør Fylkesbiblioteket skal på ulike måter initierere bibliotekutvikling, være en koordinator og et kompetansesenter.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
ELEVBEDRIFT … starte, drive og avvikle en liten bedrift, med skolens lærere og andre samarbeidspartnere som veiledere.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Ungt entreprenørskap Hedmark
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Vi besøkte Tjøme ungdomsskole i vår praksisperiode.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Våre viktigste valgkampsaker Fylkestingsprogrammet Ved Odd Arild og Tone.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
IKT-forkurs IKT-seksjonen LUI INTRO Dag 1 Mål for økten – Dag 1 l Pålogging –(Kontoaktivisering) l Hva må du kunne (IKT) l Brukergrensesnitt og.
Bjørnholtmessa ’09 Bjørnholtmessa ’09 En elev- og ungdomsbedriftmesse Bjørnholt skole onsdag den 11. februar. En inspirerende møteplass for ungdom og næringsliv.
Velkommen til motivasjonsdag UB Ungt Entreprenørskap Troms Hugo Pettersen Espen Kirkvik.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Økonomifag Fra programområdet samfunnsfag, økonomi og språk - studiespesialisering.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Ue.no Mål og målstyring Ungdomsbedrifter FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Ue.no GRÜNDERIDOL I AUST-AGDER Drottningborg vgs kl FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
JOBBSKYGGING.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Nytt frå UE Sogn og Fjordane
FASE 3 BEVISSTGJØRE VEIEN TIL LEDELSE. Ledermobilisering Side 2 Lederkandidat-forløpet.
MM A estre mbisiøs atematikkundervisning MAM Novemberkonferansen 2015.
-Ein tydeleg medspelar Fronter APP Erfaringer fra Atlanten videregående skole.
4 faser for å utvikle en forretningside/forretningsmodell
the Entrepreneurial Skills Pass
Framtid - Samspill - Skaperglede
SÅ FINT DU IKKE ER SIKKER PÅ HVA DU VIL BLI….
Internasjonalisering
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Internasjopnalisering
Framtid - Samspill - Skaperglede
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Plan for bruk av skoleplattformen
utfordringer i en ny region
Kringsjå skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Enkel brukerveiledning
Valgfaget design og redesign
Utskrift av presentasjonen:

ue.no Enterprise without Borders Videregående opplæring FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

SAMARBEID SKOLE—NÆRINGSLIV

ue.no Enterprise without Borders (EwB) • Enterprise without Borders er et program for elever i videregående skole som driver en ungdomsbedrift. • Programmet gir ungdomsbedriftene mulighet til å samarbeide med andre ungdomsbedrifter i andre land. • Programmet gir også deltakende skoler fra ulike land mulighet til å samarbeide med hverandre. • Det er utviklet en egen nettside som fungerer som møteplass og markedsplass for ungdomsbedriftene og skolene. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no EwB stimulerer til FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE • Bedre forståelse av økonomiske prinsipper for internasjonal handel. • Større evne til nettverksbygging. • Bedre evne til å kommunisere med andre kulturer. • Økt forståelse av andre kulturer og tverrkulturell kompetanse. • Bedre innsikt i hvordan skolesystem og næringsliv fungerer i andre land. “Borders? I have never seen one. But I have heard they exist in the minds of some people” Thor Heyerdahl ( )

ue.no Registrering – opprette en profil Alle skoler og ungdomsbedrifter som ønsker å delta i EwB må registrere seg med en profil på EwB-nettsiden. Det er en forutsetning at ungdomsbedriftene som deltar er registrert i Brønnøysundregisteret via Ungt Entreprenørskap. 1.Først oppretter (registrerer) skolen en skoleprofil ("EwB Site"). Dette gjøres av en lærer/koordinator på skolen. Legg gjerne ut en beskrivelse av fagretninger skolen tilbyr, skolens satsingsområder, skolens lokalisering og illustrasjonsbilder. 2.Deretter oppretter (registrerer) lærere ved skolen egne profiler ("Teacher"). Lærerne vil på sin innloggingsside ha oversikt over egne ungdomsbedrifter. 3.Til slutt kan ungdomsbedriftene opprette (registrere) bedriftsprofiler ("EwB Company"). For at profilene skal bli aktivisert, må EwB-koordinatoren i ditt fylke godkjenne registreringen. Dette kan ta inntil tre virkedager. Når registreringen er godkjent, får dere en e-post om dette og deretter kan dere logge dere inn. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Nettside og materiell • Nettsidene gir en oversikt over alle skoler ("EwB Sites") som har registrert seg. Skoler/lærere kan søke etter partner- skoler/lærere i andre land. • Nettsidene gir en oversikt over alle ungdomsbedrifter ("Companies") som har registrert seg. Her kan elevene utforske internasjonale forretningsmuligheter og finne aktuelle samarbeidspartnere. • Materiell og ressurser, samt kontaktinfo. til skoler/UBer er tilgjengelig for elever og skoler/lærere når de er innlogget. FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE

ue.no Et eksempel FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE Green Earth UB, Hamar katedralskole, 2010/11 • Green Earth UB registrerte seg med en profil på EwB nettsidene. • Green Earth UB og Berry Bag UF fra Sverige signerte en samarbeidsavtale. • Green Earth UB markedsførte og solgte handlenett for Berry Bag UF i Norge. • Berry Bag UFs oppgave var å markedsføre og selge Green Earths miljøbok i Sverige. ”Gjennom EWB har vi fått muligheten til å bli kjent med mange ungdomsbedrifter (…). Nettverket har ført til at vårt produkt lettere blir markedsført og solgt utenfor Norge. Det har også gitt oss muligheten til å bygge videre på vårt nettverk (…). Vi har fått veldig utbytte av våre kontakter, gjennom å utveksle ideer og erfaringer som har ført til at vårt produkt kunne bli enda bedre og vekke mer interesse på markedet.” Green Earth UB

ue.no FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE