Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erfaringer fra Grundvig-partnerskap. Hva vi gjør Fylkesbiblioteket skal på ulike måter initierere bibliotekutvikling, være en koordinator og et kompetansesenter.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erfaringer fra Grundvig-partnerskap. Hva vi gjør Fylkesbiblioteket skal på ulike måter initierere bibliotekutvikling, være en koordinator og et kompetansesenter."— Utskrift av presentasjonen:

1 Erfaringer fra Grundvig-partnerskap

2 Hva vi gjør Fylkesbiblioteket skal på ulike måter initierere bibliotekutvikling, være en koordinator og et kompetansesenter i forhold til framtidige utfordringer. Koordinerer og yter tjenester til 26 offentlige bibliotek og 15 bibliotek i videregående skole.

3 Første steg •2005 – Nordisk regnbue •Biblioteksamarbeid med Valmiera i Latvia •Utveksling av bibliotekarer

4 Andre steg •2005 – deltok på kontaktseminar i Bergen, arrangert av SIU •ABM-utvikling tok kontakt med oss •Kapasitet og ressurser? •Vår løsning – merverdi til egne prosjekter

5 •2006 - 2008 •Bygget på prosjektet Lær data i biblioteket, som var en del av prosjektet Det sømløse bibliotek, støttet av ABM-utvikling.

6 •2009 - 2011 •Vårt fokus: biblioteket som arena for integrering av innvandrerkvinner •Benytter erfaringer fra prosjektet DigiKombi, støttet av ABM-utvikling

7 Neste prosjekt? •Høst 2009 •Deltok på innføringskurs i EU og EØS, arrangert av Osloregionens Europakontor

8 Erfaringer og tips •Forankring –Bibliotekplaner/politiske bestillinger –Ressurser

9 Forventninger •Realisme – støtten dekker mobiliteter, ikke egen drift

10 Nytte •Sluttbruker •Ansatte •Organisasjon

11 Noen praktiske tips •Kontaktseminaret – kom forberedt •Koordinatorrollen •Nytten av small talk og sosial omgang •Bruk SIU

12 Partnernes forventninger - et eksempel fra Pathways •Utveksling av ideer om tverrkulturell læring, utvide horisont og forståelse av saksfeltet, positiv innvirkning på eget arbeid •Utveksle gode eksempler/suksesshistorier •Bedre forståelse av tverrkulturell ”politisk utdannelse” – generelt og i andre EU-land. •Ideer til å involvere elever •Felles produkter •Redskaper til bruk i egen organisasjon eller som presentasjoner til andre •Profilere bibliotek som læringsarenaer •Relasjoner til partnerorganisasjonene på lengre sikt – videreføring i nye prosjekter •Erfaring fra prosjektarbeid på europeisk nivå •Vektlegging av mangfold som ressurs


Laste ned ppt "Erfaringer fra Grundvig-partnerskap. Hva vi gjør Fylkesbiblioteket skal på ulike måter initierere bibliotekutvikling, være en koordinator og et kompetansesenter."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google