Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
DSB: Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
AVLASTNING Melhus
Nye forskrifter, hva betyr det for oss? Forskrift om medisinsk utstyr
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Anne Marie Dalen Øverhaug Kvalitetsregisterkonferansen
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Normen i SiO - forpliktelser og lederforankring
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Informasjonssikkerhet
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
Legemiddelhåndtering
Håndtering av avviksmeldinger
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Håndteringsforskriften
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Arbeidsmiljøet for ansatte
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Fysioterapitjenesten Asker kommune Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne –
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Utskrift av presentasjonen:

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1

2 MTF-landsmøte 2013 SAMHANDLINGSREFORMEN 6. mai 2013 Arild Hammer St. meld. Nr. 47 (2008 – 2009)

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar3 ORGANISASJON

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar4 4 SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling – på rett sted – til rett tid

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar5 5 OM SAMHANDLINGSREFORMEN Samhandlingsreformen innebærer målrettet satsing på helsefremmede og forebyggende arbeid. En større del av helsetjenesten skal leveres i kommunene. Kommune og sykehus får plikt til å inngå samarbeidsavtaler. Samarbeidsavtalene skal legge til rette for at pasientene behandles i kommunene hvis de får et like godt eller bedre tilbud som på sykehus.

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar6 6 Kommunene overtar ansvaret for utskrivingsklare pasienter fra første dag. Spesialisthelsetjenesten avgjør nå pasienten er utskrivningsklar.

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar7 7 Ny teknologi og nye metoder krever samtidig ytterligere spesialisering. For å sikre god og riktig kompetanse vil det bygges sterke fagmiljøer. Pasienter får større rett til medvirkning når det gjelder utforming av tjenestetilbudet. Det skal legges stor vekt på hva pasienten mener når tjenesten utformes. Dette vil omfatte helsetjenester i hjemmet og ved tildeling av sykehjemsplass.

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar8 8 Det bygges nye samhandlingsarenaer • Hvilken aktivitet? • Kreves definerte romgrupper? • Hva med nødstrømforsyning inkl. UPS? DSB og DLE må følge med slik at installasjoner blir designet og utført i forhold til forventet aktivitet.

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar9 9 St. meld.nr Bruk av IKT i helse- og omsorgssektoren • Oppkobling til felles sikkert helsenett for alle aktører • Elektronisk meldingsutveksling mellom aktørene (henvisninger, prøvesvar, sykemeldinger, takstoppgjør mv.) • Elektronisk pasientjournal – som kan kommunisere og sende tilgjengelig informasjon på tvers av virksomhetsgrenser. Områder som vurderes

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar10 Samhandling på ”gule lapper” Åtte av ti kommuner har investert i datasystemer som fortsatt ikke kommuniserer med sykehus, legevakt og fastleger. Den elektroniske samhandlingen må fungere i samtlige deler av helsesektoren. Ikke bare for å spare tid, men minst like mye for å styrke pasientsikkerhet, behandlingskvalitet og krav til dokumentasjon Dagens virkelighet Kilde: pricewaterhousecoopers På mange måter er den utilstrekkelige datakommunikasjonen en trussel mot hele samhandlingsreformen 1

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar11 Samhandling på ”gule lapper” Om tre år får kommunene ansvar for all øyeblikkelig hjelp. Det gir ikke mindre grunn til bekymring Etter årelange utredninger burde tydelige kravspesifikasjoner og standardiserte fellesplattformer for helsedata vært på plass for lengst. Men her i landet skal alt for mye baseres på frivillighet og konkurranse. Resultatet er et system med så mange særutgaver og brukervariasjoner at det hele alt for ofte hender i handlingslammelse. Og/eller den sterkestes rett. Dagens virkelighet Kilde: pricewaterhousecoopers 2

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar12Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar12 Samhandlingsreformen Lovpålagte samarbeidsavtaler mellom kommuner og regionale helseforetak/helseforetak. National veileder 5.1 Ved enhver overføring av oppgaver eller aktiviteter fra spesialisthelsetjenesten til kommunen skal overføringen være forsvarlig. Partene må sikre at dem som skal utføre en oppgave har faglig kompetanse og utstyr til å utføre tiltaket.

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar13 Samhandlingsreformen Lovpålagte samarbeidsavtaler mellom kommuner og regionale helseforetak/helseforetak. National veileder 5.11 Lov om helsemessig og sosial beredskap pålegger kommuner, fylkeskommuner, regionale helseforetak og staten å utarbeide beredskapsplaner for de virksomheter som tilbyr helse- og sosiale tjenester. Flere særlover og forskrifter regulerer ansvaret på nærmere ulike områder. Avtalen bør beskrive: •Risiko- og sårbarhetsanalyse som grunnlag for planer •Planlegging og gjennomføring av planer •Kompetanse og opplæring •Løsning av konkrete beredskapsplaner •Forsyningssikkerhet for legemidler, materiell og medisinsk utstyr

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar14Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar14 Avtale mellom kommuner og helseforetak – råd fra KS advokatene 5. Særskilt om ”tyngre” brukere Dersom kommunen overtar ”tyngre” brukere fra sykehuset, er det særlig viktig å avtale hvilke forpliktelser sykehuset har til opplæring av kommunen, samt til oppfølging og informasjonsoverføring til kommunen. Det kan være hensiktsmessig at sykehusansatte skal overføre sin kompetanse ved for eksempel fysisk å arbeide ute i kommunen mot bruker i en avtalt tidsperiode.

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar15Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar15 Bruk og vedlikehold av elektromedisinsk utstyr, FEMU med veiledning Fastsatt av Produkt- og Elektrisitetstilsynet 20. august 1999 med hjemmel i lov av 24. mai 1929 nr. 4 om tilsyn med elektriske anlegg og elektrisk utstyr §10

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar16Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar16 FEMU §1 Formål Formålet med forskriften er å sikre at elektromedisinsk utstyr til enhver tid tilfredsstiller gjeldende sikkerhetskrav og at det brukes forsvarlig og i samsvar med sitt formål

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar17Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar17 Omfatter offentlige og private virksomheter som bruker elektromedisinsk utstyr (EMU), tilbehør og systemløsninger. Forskriften gjelder også for virksomheter som stiller EMU til disposisjon for privatpersoner i private hjem Forskriften gjelder uten hensyn til om det EMU er kjøpt, leiet, lånt eller skaffet til veie på annen måte FEMU §2 Virkeområde

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar18 ELEKTROMEDISINSK UTSTYR ETHVERT MEDISINSK UTSTYR, INKLUDERT SYSTEMLØSNINGER, BEREGNET FOR MENNESKER ELLER DYR OG SOM FOR Å FUNGERE ER AVHENGIG AV EN ELEKTRISK ENERGIKILDE SAMT NØDVENDIG TILBEHØR TIL SLIKT UTSTYR FEMU § 3 Definisjoner

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar19Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar19 Virksomheter som bruker EMU er ansvarlig for at forskriftens krav etterleves. Dersom virksomheten stiller EMU til disposisjon for privatpersoner i private hjem, er virksomheten ansvarlig for at forskriften er oppfylt. FEMU § 9 Ansvar – Hvem forskriften gjelder for

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar20Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar20 Virksomhetene skal oppfylle forskriften også om den ikke selv er eier, men låner eller leier det EMU Ansvaret for elektriske hjelpemidler for de enkelte virksomhetene (som hjelpemiddelsentraler, kommuner) kan være regulert i annet lovverk. Denne forskrift griper ikke inn i en eventuell fordeling av ansvar som er fastsatt i annen lov eller forskrift. ”Stille til disposisjon for privatpersoner” innebærer alle former for lån, leie, leasing og lignende og uavhengig om det kreves egenandel eller annen økonomisk kompensasjon. Veiledning til §9

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar21Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar21 FEMU §13 Opplæring De som skal bruke elektromedisinsk utstyr må ha opplæring og instruksjon om sikker bruk av utstyret. De skal ha informasjon om de farer som knytter seg tilbruk av elektromedisinsk utstyr og hvilke forhåndsregler som må tas for å hindre fare for skade på liv, helse og omgivelser. Opplæring av de som skal bruke utstyret skal være systematisk og dokumentert

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar22Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar22 FEMU §15 Vedlikehold Elektromedisinsk utstyr skal vedlikeholdes på en planlagt og systematisk måte slik at det til enhver tid er sikkert og kan brukes uten fare for skade på mennesker, dyr og materielle verdier. Vedlikeholdet baseres på vurdering av risiko og produsentens anbefaling Veiledning

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar23Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar23 FEMU §16 Registrering av vedlikeholdsaktiviteter Informasjon om utført vedlikehold, endringer og reparasjoner av elektromedisinsk utstyr og tilbehør skal registreres på en systematisk måte

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar24Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar24 Hva betyr samhandlingsreformen for folk flest?  Lettere å få helsehjelp lokalt.  Folk skal få bistand til koordinering og oppfølging.  Tilbudet i kommunene skal bli bredre.  Oppfølging av personer med kronisk lidelse vil bli bedre.  Det vil bli flere tilbud til dem som ønsker hjelp til å legge om levevaner som kan føre til sykdom, feks. å endre kosthold, komme i gang med fysisk aktivitet eller stumpe røyken.  Folk flest vil også merke mer fokus på helsefremmende arbeid i nærmiljøet. Helse og omsorgsdepartementet

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar25Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar25 Hva kan samhandlingsreformen bety for oss? Når er pasienten utskrivingsklar? Vil elektromedisinsk utstyr følge pasienten som det gjøres med behandlingshjelpemidler? Hva med installasjoner i eksisterende kommunale bygg /rom og hva med nye institusjoner som bygges? Hva med hjemmebaserte tjenester og utstyr ifm opplæring? Hvordan organiseres eventuelle utstyrslån – ansvar - oppfølging?

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar26Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar26 Takk for oppmerksomheten