Forbedringsprosjektet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Advertisements

Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Effektiv prosjektplanlegging
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
STATISTISK KVALITETSSTYRING
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Standardisert arbeid.
NLF Motorflyseksjonen Fagseminar 9-10 nov 2013 Risikoanalyse
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
et pilotprosjekt på Voss sjukehus og i Kvam kommune
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Eksperiment for TDT25 Tor Stålhane.
EVALUERING AV PRODUKTER, PROSESSER OG RESSURSER. Gruppe 4 Remi Karlsen Stian Rostad Ivar Bonsaksen Jonas Lepsøy Per Øyvind Solhaug Andreas Tønnesen.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Grunnleggende testteori
Teamarbeid ved Avdeling for IT: Utarbeidelse av handlingsplaner Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
«Forbedringsprosess(en)»
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Oppfølgingsmøte Alnabru prosjekt Alnabru 8. november 2007.
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Oppfølging og kvalitetssikring
Forbedringsverktøy TURMAT.
KF PROSJEKTET.
TQM Center Norway AS 2010 EFD – Grå papir prosess.

Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
ERISK på 1, 2, 3… Risikovurdering for å redusere omfang av byggefeil i elektriske og tekniske installasjonsleveranser mot boligmarkedet
Problemstyring Problem Management
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Lederstil og Motivasjon.
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Cake Q3 Storulykke 1.
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
Planlegge og prioritere tiltak
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Forum for studentaktive læringsformer
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Workshop, Dokka – 9. nov
Utvikling av et web-basert bestillingssystem for bøker og en tilhørende database for uthenting av statistikk. I tillegg et nytt CSS-basert design for bibliotekets.
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
ROS-analyse.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Valgfag innsats for andre
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Optimalisering – intro til prosjektbeskrivelsen
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Forbedringsprosjektet Valgt en oppgave som er tydelig, utfordrende, realiserbar, målbar, akseptert og tidsatt Utarbeidet en prosjektbeskrivelse og presenterte denne for egen organisasjon Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm

Kontinuerlig forbedring Vi starter med avdeling ”førtrykk” Prosjektet innebærer at vi starter en Kontinuerlig Forbedringsprosess i egen bedrift. Meningen er å etablere KF team og gjøre teamene i stand til å drive forbedringsprosesser i egen avdeling. . Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Kontinuerlig forbedring

Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Hva er førtrykk? Avdelingen som lager trykkplater til trykkeriet Mottar alt stoff fra redaksjoner og overfører dette til trykkplater Hver plate inneholder fra 16 til 24 sider i A4 format Produserer ca. 20 000 plater årlig Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm

Reduserte avvikskostnader! Ved hjelp av kontinuerlige, avdelingsvise, forbedringsprosesser ønsker vi å oppnå at det rettes mer fokus mot personlig deltakelse i daglige forbedringsarbeid, og å vise at den enkeltes innsats påvirker avvikskostnadene i bedriften. Som arbeidstittel har jeg valgt Reduserte avvikskostnader Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Kontinuerlig forbedring

Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Prosessmål førtrykk Kvitte oss med slurvefeil og redusere avvikskostnadene i avdelingen med 10 % (Samme prosess i alle avdelinger vil resultere i at vi senker de totale avvikskostnadene med 15 %) Vi starter med førtrykksavdelingen. Her har jeg satt opp prosessmål og en kort beskrivelse av hvordan vi skal gjennomføre dette. Samme prosess skal senere gjennomføres i de andre avdelingene, og jeg forventer med det at vi senker avvikskostnadene med minst 15 % i hele bedriften (resultatmål) Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Kontinuerlig forbedring

Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Beskrivelse Vi etablerer et KF team i avdelingen vi gjennomfører aktiviteter etter en plan Vi evaluerer resultatet innen 15. juni Jeg ønsker å få til at hver avdeling setter sammen et team som i samarbeid kommer frem til et felles mål ved hjelp av veiledning og velprøvde metoder. I første rekke starter vi med dere på førtrykk. Her ønsker jeg å vise hvordan dere samlet på avdelingen kan gi et positivt bidrag til påfølgende avdeling (som er deres kunde…) og bedriften som helhet. Jeg ønsker altså å vise at man kan samarbeide seg frem til et felles prosessmål om man er villig til å involvere seg og samtidig får litt veiledning. Jeg skal før dere setter i gang med idédugnad gi dere litt veiledning i hvordan dere kan arbeide sammen. Det vi setter i gang nå, håper jeg kan bli en spore til mer; kall det gjerne – ”selvjustis” i avdelingene. Dvs at dere som utfører jobben selv føler større ansvar for at slurv ikke skal være det som kjennetegner dere. Dere viser samtidig at deres avdelingen kan gi et positivt løft til hele bedriften Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Kontinuerlig forbedring

Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Aktivitetsplan Definere prosjektet Beskrive den aktuelle situasjonen Analysere fakta og data for å kunne angripe årsaken Avgjøre tiltakene som kreves for å fjerne årsakene Utføre det tiltaket vi bestemmer oss for Kontrollere resultatet av tiltaket Standardisere prosessen Dokumentere og definere nye prosjekter Dette er de 8 aktivitetene vi skal gjennom underveis. Vi har allerede definert prosjektet, fastsatt målet og satt en frist for evaluering. Vi skal nå starte med å beskrive hva som er dagens situasjon. Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Kontinuerlig forbedring

Beskrivelse av nåsituasjonen Bildet viser søyler med de samlede avvikskostnadene i hvert kalenderår fra 1.1.2001 og frem til dd. I samarbeid har vi klart å senke de årlige avvikskostnadene fra over 6,4 millioner til ca 2,5 millioner kroner i løpet av de 6 siste årene. Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Kontinuerlig forbedring

Beskrivelse av nåsituasjonen forts. Ser man på en avdelingsvis oversikt viser denne at førtrykksavdelingen står for ca 45 % av kostnadene i 2006, dvs. ca 1 100 000,-. Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Kontinuerlig forbedring

Beskrivelse av nåsituasjonen (forts.) Stykker vi det opp i enkeltårsaker viser disse at 411 000,- av dette er relatert til feil med utskytning (høyde, format, anlegg etc.). Ca 500 000,- er registrert som feil på fremkaller og utstyr, og resten, ca 100 000,- er relatert til rene slurvefeil Alle feil som ikke er slurvefeil kan vi årsaksforklare og iverksette tiltak mot. Slurvefeil derimot er som regel en følge av brudd på standardiserte arbeidsmetoder og er avvik vi ikke uten videre kan lukke ved hjelp av arbeidsbeskrivelser. I løpet av 2006 hadde vi 24 konkrete avvik fra avdelingen som endte i statistikkene som slurv/personlig feil. Dette er avvik som at dere har dere levert dobbelt med A eller B plater, levert like plater ved planlagt endring, omplater på feil jobb, ikke oppdaget merker inne i nettoformatet osv Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Kontinuerlig forbedring

Hva konkret skal KF teamet gjøre? finne mulige årsaker til at slurvefeil oppstår. sjekke faktaopplysninger (analysere) finne frem til tiltakene som må iverksettes for å lukke avvik som relateres til slurv iverksette tiltakene evaluere resultatet Her må dere søke frem til de opplysningene som allerede er lagt inn i våre avviksstatistikker. Dvs. alle relevante opplysninger som tidligere er registrert om emnet. Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Kontinuerlig forbedring

Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Hvordan? Teamet skal gjennomføre en idédugnad med å ta i bruk ”gule lapper” Hver og en skal komme med minst 4 forslag til hva de mener forårsaker slurvefeil Komme med flest mulig ideer – ikke ta hensyn til kvaliteten. Ideene som kommer opp skal sorteres og valideres. For å finne ut hva som er riktig forbedringsområde å jobbe med må vi finne ut hva som faktisk skjer, når det skjer (dagskift, kveldsskift, overtid), hvorfor det skjer, hvem som jobber der det skjer, om det skjer med alle eller kun noen få og lignende. Når problemet er beskrevet må dere definere de mulige årsakene. Bruk erfaringen deres og finn det dere selv mener er de mest sannsynlige årsakene Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Kontinuerlig forbedring

Årsaks - virkningsdiagram Det vi ser her kalles også et fiskebeinsdiagram. Dette skal brukes som et verktøy i etterkant av idédugnaden. Sett inn de sannsynlige årsakene og sorter på områdene Menneske, Metode, Maskiner og utstyr, Materiell eller Miljø. Se om dere kan finne noen logiske forbindelser som fører frem til en løsning på problemet. Ikke jobb med mer enn en årsak om gangen. Bruk erfaringen deres og finn det dere selv mener er mest sannsynlig årsak Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Kontinuerlig forbedring

Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Gjennomføring Når dere tror dere har funnet årsaken må denne kontrolleres og valideres Når dette er gjort må dere bestemme hvilket tiltak som først skal prøves Bruk tiltaksplan Mål effekten av tiltaket over tid Uten ønsket effekt, iverksettes neste tiltak på listen Ta for dere de slurvefeilene som er begått og se hva som er satt som årsak i avvikssystemet fra før. Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Kontinuerlig forbedring

Kontinuerlig forbedringsprosess Når slurvefeil er eliminert er ønsket at KF teamet selv tar initiativ til å finne andre små områder der de kan gjennomføre samme type prosess. Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Kontinuerlig forbedring

Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Fremdriftsplan Planlegge Gjennomføre /sjekke Evaluere 15.6 12 13 Apr. Mai Jun. Prosjektet forventes å gå over 10- 12 uker. Detaljer om fremdrift finnes på Bilag 1. Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Kontinuerlig forbedring

Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Relaterte dokumenter Avviksregistreringer Beskrivelse av årsaker og tiltak Avviksstatistikker Oversikt på avvikskostnader Avdelingens prosedyrer kvalitetshåndboken Oppgave 2 forbedringsprosess , Tore Bergstrøm Kontinuerlig forbedring