Kampen med, mot, for og om arbeidskraften KS-Agder strategikonferanse Kristiansand 13. febr 2014 Magne Lerø Ukeavisen Ledelse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
I.
Teknologi i klasserommet
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
VERDIGHETSPRINSIPPER
Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
HVA SKJER MED OFFENTLIG TJENESTEPENSJON? OG HVA ER SITUASJONEN I PRIVAT SEKTOR? Konferanse
Omstilling uten nedbemanning
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Kristiansands Skruefabrikk & Mek. Verksted AS Bedriften har arbeidere fra 15 ulike nasjoner. 105 ansatte. Raushet og inkludering er grunnstenen i kulturen.
Mål/hensikt Å skape verdi for eierne Ikke likegyldig hvordan Nye muligheter.
Sosiologi i barnehagen
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Samhandling leder/verneombud
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Suksesskriterier.
Kommunen som arbeidsgiver
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
MOT – Finans Norge. «What’s in it» ved et samarbeid med MOT.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Lederstil og Motivasjon.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Lek og Læring i barnehagen
Fritid med Bistand.
Planlegge og prioritere tiltak
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
KS Arbeidsgiverutvikling Asbjørn L. Stavem Tariffkonferansen 2009.
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Birger Førre, Førre Trevarefabrikk Hvordan sikre god kvalitet på opplæring i bedrift?
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Vi er nærmere en løsning …….
Fjes til Fjes innsamling Røde Kors
Asker - mulighetenes kommune
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Utskrift av presentasjonen:

Kampen med, mot, for og om arbeidskraften KS-Agder strategikonferanse Kristiansand 13. febr 2014 Magne Lerø Ukeavisen Ledelse

Disposisjon 1 Om å tiltrekke seg arbeidskraft og holde på ansatte 2 Arbeidsmarkedet 3 Motivasjon 4 Omdømme 5 Suget etter god ledelse 6 Den gode arbeidsgiver

Situasjonen  nye i helse og omsorg innen 2030 (SSB)  13,2 prosent av arbeidsstyrken er uføre personer – på arbeidsavklaring går ut 1 mars.  Bare en tredjedel er i arbeidslivet til de blir pensjonister, en tredjedels går av med AFP, en tredjedel forsvinner ut før de er fylt 62 år, i all hovedsak ved uføretrygd.  10 % av oss er i fulltidsjobb fram til alderspensjonen

Strategi i arbeidsmarkedet  Tiltrekk seg gode medarbeidere  Hindre at folk slutter å arbeide for tidlig  Få pensjonister til å jobbe  Få uføre til å arbeide deltid  «Utdanne» ufaglærte til arbeid i omsorgssektoren. Kun gulrot – ingen pisk

Hva handler det om?  Lønn og «goder» (Hygienefaktorer)  Motivasjon (Motivasjonsfaktorer)  Omdømme (Omgivelsene i fokus)

Det nye omdømmefokuset  Kampen om å tiltrekke seg kunder, støtte og arbeidskraft.  Omdømme er summen av det «interessentene» tenker og føler når de kommer i kontakt med virksomheten eller hva de forbinder med den.  Prosesser internt som skal lede til visjon, mål og verdier som skal styre adferd og danne holdninger  Intern stolthet

Omgivelsene  Samfunnet/mediene  Samarbeidspartnere  Brukere  Pårørende  Internt i kommunen

Omdømme for hvem  En kommune kan ha høyst ulike omdømme og bør ikke gis for stor oppmerksomhet – etaten er viktigere – og arbeidsplassen viktigst  Små kommuner kan skille seg ut ved tiltak som skaper godt omdømme. Konkurransefortrinn.

Sannhetens øyeblikk  Den enkelte brukers møte med den enkelte medarbeider, kan komme til å prege oppfatningen om hele virksomheten  Vi slutter fra enkelttilfeller til allmenn oppfatning  Særlig når vi blir emosjonelt engasjert  «Det jeg opplever her og nå gjelder for alle andre i tilsvarende situasjoner»

Omdømme  Forventninger: Hvor legger vi listen? Det selvsagte - konkurransefortrinn  «Smilekurs» og investering i medarbeidere  Bedre enn forventet – økt omdømme  Dårligere enn forventet – svekket omdømme Omdømmekrise  Sterke merkenavn tåler omdømmekriser

Fra vondt til verre  Desto mer en fokusere på eget omdømme desto større fallhøyde  Front stage- back stage  Krav om vellykkethet og tildekking av kritikk for ikke å ødelegge omdømmet

Omdømme som tvangstrøye  «Ytringer som kan knyttes til arbeidsforholdet i Rana kommune, og som er egnet til å svekke kommunens omdømme, skal ikke forekomme»  Stig Bjarne Haugen:i strid med Grunnlovens § 100 og klaget derfor vedtaket inn til Fylkesmannen i Nordland  Jusprofessor Jan Fridthjof Bernt: «Ulovlig sensur»

Redselen for feil Når redselen for feil er stor  venter man til man er sikker  det skjer lite  lite nyskaping Nyskaping øket proporsjonalt med antall feil en godtar å leve med

Motivasjon eller styring – et dilemma  Sterkere styring og kontroll for å forvisse seg om at en utnytter hver krone på best mulig måte KONTROLL OG KVALITETSSTYRINGS-STRATEGI  Større frihet, å gi mer tillit, delegering i håp om ut det utløser større engasjement TILLITS OG MOTIVASJONSSTRATEGI

De proffe hjelperne i arbeid

Viljen var der, men evnen…..  Simon Burgess  The picture that shames Britain: As a man's body floats in three feet of water, 25 emergency workers stand and watch because they aren't 'trained' to go in water (Daily Mail febr 2012)  PÅ PAPIRET FUNGERTE ALT  VENTET PÅ EKSPERTENE  LEDELSE OG REGELSTYRING  FRYKT FOR Å GJØRE FEIL

Den rådende sikkerhets- og regel-kulturen  Utøya  ”Skyting pågår” – tre team.  Ambulansene som måtte vente Ambulanselege Stephen Sollid fikk beskjed av politiet om å evakuere kaia de sårede ungdommer kom inn på grunn av frykt for en bombe. Han ble. ” Alle skjønte at de måtte gjøre jobben ferdig. Ungdommene kom jo inn og mange var skadet. Jeg kunne ikke forlate dem” (Aftenposten 17. sept 2011).

Det gjennomregulerte samfunn  Flere og mer detaljerte lover og forskrifter  Om påleggene blir flere  Kravene skjerpes  Styringsdokumentene blir lengre  Rapportene blir flere –og mer detaljerte  Tilsynet kommer oftere  Alt skal dokumenteres

Pålegg- og håndbokssamfunnet  Akkumulerte erfaringer – blikk bakover  Forventede, mulige hendelser – blikk framover  Skriftliggjøring  Sjekk håndboka – vær sikker  Intern-kontroll (HMS)  Obamas helsereform  Og EUs agurker  Skolen: 148 rundskriv, forskrifter, forordninger vedr skolen siden 2005  Plan og bygningsloven – 1539 ord – kun innholdsfort.

Styring fra toppen  Krav (lov og forskrift)  Kontroll (Tilsyn og dokumentasjon)  Kunnskap (Rapportering, datainnsamling) HENSIKT ”Mer ….. for hver krone” - Effektiv ressursutnyttelse - Unngå feil - Aktivitet må stykkes opp og beskrives i målbare størrelser som helst knyttes til finansieringen

Offentlig styring  Politiske vedtak  Målstyring – helst langsiktig – måler på intensjonsnivå  Resultatstyring – måler på sluttnivå

Måleiveren  Sykehusene  Skolen  Universitetene  Helsesøstrene  Politiet  Barnehagene

Konflikten med lærerne  «Verstingene» i Sandefjord  KS krav om 8-16 jobbing og ferie som alle andre.  Lærernes opphengthet i gårsdagens standardiserte likhetstenkning

De beste håndverktradisjonene  Kvalitet + etikk  Normen sitter i den enkelte  En oppdrar hverandre til høy kvalitet  Det gode arbeidslaget som kjenner hverandre  Alles ansvar for å slå ned på det som ikke er bra nok  YRKESSTOLTHET – er kjempet fram, må forsvares  Å trå feil = å svikte faget, ”lauget”,fellesskapet  FARE: Den faglige autoritet undergraves ved administrativ, økonomisk styring

Anti-motivasjon Ikke en tøff arbeidssituasjon nødvendigvis En arbeidssituasjon fungerer antimotiverende ved - brudd på psykologiske kontrakter - manglende lederstøtte og ryggdekning - når virkeligheten fortegnes

Den gode arbeidsgiver  De arbeidsgivere som er i front, har gjort fremskritt med hensyn til å møte menneskers individuelle behov og forstå seg på hva som driver enkeltindivider og grupper.  Trenden går fra kollektiv til individ

Motiverte medarbeidere  Mer selvbestemmelse på jobben gir mer motiverte medarbeidere også når jobben ikke er så veldig spennende i utgangspunktet,  Medarbeidere som opplever tilfredshet, glede og mening når de utfører arbeidsoppgavene sine, skaper de beste resultatene. De er indre motiverte, i motsetning til de som først og fremst ser jobben som et middel til å oppnå noe, som f.eks. lønn og prestisje

Motiverte medarbeidere Høyt indre motiverte medarbeidere opplever stor grad av frihet til å planlegge og utføre arbeidsoppgaven slik de mener det er best. Utstrakt bruk av målstyring og detaljerte kontroll- og rapporteringsregimer som har fulgt i kjølvannet av den såkalte New Public Management vil neppe ha positive effekter på medarbeidernes motivasjon og prestasjoner, snarere tvert i mot. (Professor Bård Kuvaas ved BI har -studie 800 i 3 kommuner)

Den gode medarbeider  Intellektuell oppegående  Service- ikke kontrollfokus  Skjønn – ikke paragrafrytter  Rettferdig, men ingen fariseer

Tal vel om offentlig sektor  Avvis B-stempelet som deler av næringslivet og høyresiden i politikken bruker mot stat og kommune  Snakk, dokumenter og motiver om det offentliges betydning  Fremhev det offentlige som kompetansesentrum – fremhev intellektuell kapasitet

Suget etter god ledelse  Se meg - og la meg være  Støtt meg – la meg velge selv  Gode ledere binder mennesker til seg

Ledelse av de beste (Helle Hedegaard Hein)  Lønnsmottakeren  Pragmatikeren  Prestasjonsjegeren  Primadonnaen

Arbeidsgivere i front  Behandler ansatte individuelt og finner løsninger  Lønner unge godt og gir eldre mer fritid for å beholde de lenger i jobb  Legger vekt på å beholde enerne og andre flinke  Har dristige, tydelige og sterke ledere