Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Etikkutvalg for fagskolen
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Kultur, innovasjon - og humanistisk forskning Dekanus Kathrine Skretting, Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
RDA: De store spørsmål Et blikk fra Universitetet i Tromsø på et kvarter Aase Tveito, Seniorrådgiver, staben til rektor og direktør.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Personlighetsbegrepet i veiledning
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Introduksjonssenteret
Veiledning av studenter
Page 1 Realfagsutdanning mot 2010 Hva bør et realfaglig fakultet ta hensyn til? Per O. Aamodt NIFU STEP.
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Norgesuniversitetet:
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Entreprenørskap i lærarutdanningen
STRATEGIPROFILEN VED NHH
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Hva kan innovasjon bety for HF- studenten? Johan Tunestam.
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Entreprenørskap som en del av prosjekt til fordypning
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Suksessfaktorer for vellykket internasjonalisering
Valgfag på Kastellet skole
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Master i global utvikling og samfunnsplanlegging
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
1 Innovasjon og nyskaping Sept Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Kommersialisering av forskningsresultater Viktige forutsetninger, hvordan disse er håndtert ved noen amerikanske universiteter og anbefalinger for norske.
Samfunnsviternes miljøpolitikk. Samfunnsviterne og Akademikernes klima- og miljøpolitikk Samfunnsviterne slutter seg til Akademikernes klima- og miljøpolitiske.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
Innovasjon og entreprenørskap Kapittel 14. Hva er en innovasjon? Nyskapning som gir verdiøkning eller bedre behovstilfredsstillelse.
Etablererkontoret Hva kan Etablererkontoret gjøre for deg?
Kvalifikasjonsrammeverket
Kommersialisering av forskningsresultater
Humaniora og de store samfunnsutfordringene
RSA, 13. februar 2013 HiP og POM.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Velkommen til masteren i spansk, portugisisk og Latin-Amerika-studier!
Utfordringer til faglig ledelse i UH-sektoren
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Innovasjon og nyskaping
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Innovasjon og nyskaping
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU

Hva skjer’a?  Postindustrielle samfunn i vår del av verden: nedgang i industriproduksjon, vekst i handel, service, tjenesteyting, OG  Vekst i kulturforbruk

Endring i forbruksmønstre i Norge

Hvem kan kultur? (og kunst, språk,kommunikasjon,……) Svar Vi som kan de humanistiske fagene!

Hva hindrer oss? • Våre tradisjoner  Synes vi egentlig det er umoralsk å tjene penger?  Må ekte humanistisk kunnskap være kritisk? Er det mulig for humanistisk kunnskap å være konstruktiv og nyttig for formål utenfor seg selv?  Næringsutvikling = prostitusjon, eller i alle fall noe som ikke passer for oss?

Hva drar oss allikevel mot innovasjon og næringsutvikling? • Universitetsloven 1.3. ”...bidra til innovasjon og verdiskapning basert på resultater fra forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid.” • Våre eieres politikk ”Handlingsplan for entreprenørskap i utdanningen

Entreprenørskap • ”Entreprenørskap er en dynamisk og sosial prosess der individ, alene eller i samarbeid”, identifiserer økonomiske muligheter og gjør noe med dem ved å omforme ideer til praktisk og målrettet aktivitet, det være seg i sosial, kulturell eller økonomisk sammenheng”

Andre som presser mot innovasjon og entreprenørskap: Studentene • Opptatt av at studiene skal gi muligheter på arbeidsmarkedet. • Opptatt av at vi må kunne beskrive en klar kompetanseprofil for studiene våre, som kommuniserer mot arbeidsmarkedet. • Her får vi hjelp av Kvalifikasjonsrammeverket, som skal innføres fra 2012, og hvor læringsutbyttet kandidatene skal ha etter endt utdanning skal beskrives.

Kompetanseformer i kvalifikasjonsrammeverket • Kunnskap • Ferdigheter • Generell kompetanse

Veien blir til mens vi går, men hvilke skritt bør tas? • iHum Humanister i innovasjon. Nytt prosjekt på HF NTNU støttet av Norgesuniversitetet. • Utvikle ”praksisorientert master” • Vi har allerede HIP – Humanister i praksis. 7,5 poeng 2. sem master, utplassering i arbeidslivet, først og fremst små gründerbedrifter. Kommer inn usikre på egen kompetanse, blir klar over at de kan ting som er nyttige i arbeidslivet.

IHUMs prosjektemne • Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre, og formidle et prosjekt som er faglig interessant og nytenkende, og som møter en arbeidsgiver s eller oppdragsgivers ønsker og behov. Prosjektet skal like gjerne kunne knyttes til studentens egen ide eller utvikling av ny virksomhet

Innovasjon og entreprenørskap ut fra våre egne fags særpreg!  Lære hvordan vår kunnskap kan bidra til å fornye og utvikle arbeidslivet, i dialog med arbeideslivet. Vi stort potensial.  Egne (små) humanistfirma i kultursektoren er bra, men vi kommer nok fortsatt til å levere de fleste kandidatene til offentlig sektor. Offentlig sektor trenger også innovasjon og entreprenørskap  Mye tverrfaglighet. Støtt studentenes initiativ.