P ROSJEKT L ÆRENDE R EGIONER – S AMLING FOR PROSJEKTDELTAKERE 4. APRIL 2013 Delprosjekt: Når foreldre møter skolen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Stressmestring & Mindfulness i skolen
Utarbeidet for: Gjensidige forsikring ASA Utarbeidet av: Direktør Erik Dalen Dato: 14. mai 2012 Gjensidiges samfunnsundersøkelse 2012.
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Forventninger og videre arbeid…...
Normer, verdier og holdninger
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
På vei mot ny utviklingsplan
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Samfunnskunnskap - Makt
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Lillebeth Larun, Sosial- og helsedirektoratet
Å lykkes eller være lykkelig?
Sosiologi i barnehagen
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Et økende problem i skolen?
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Å skape opplevelser av Lena Mossberg
DM NHO som bidragsyter i karriereveiledningen Leiv Roald Thu
Samhandling og kommunikasjon
HUSK – Delprosjekt 1 Kompetanseutvikling om samarbeid og samordning på tvers Hva fant vi i kartleggingen? Presentasjon på seminar 22. november 2007.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
Undervisningssektoren 2015
TEMADAG Tirsdag 26.august kl. 16:30 JOTUN
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Velkommen til et nytt skoleår!
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Videregående skole? Gjeldende per Side 1.
Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Velkommen til informasjonsmøte
Rutiner for overgang mellom barnehage og skole
Velkommen til Åmot ungdomsskole
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Skoleruta 2016 – 2017 Elever - Mindre grupper
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
Skoleruta mindre grupper
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Velkommen til Apalløkka
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Skoleruta mindre grupper
Nøstodden barnehage Foreldre informasjon
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs

Brukeren skal være viktigste aktør
Miljø for Masteroppgaven?
Verdier og visjon i nye Stavanger
Sosialt årshjul HØST - rutiner og sosiale mål
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Arbeidsmiljøundersøkelsen
ATV 14.desember 2018.
Utskrift av presentasjonen:

P ROSJEKT L ÆRENDE R EGIONER – S AMLING FOR PROSJEKTDELTAKERE 4. APRIL 2013 Delprosjekt: Når foreldre møter skolen

P ROSJEKT L ÆRENDE R EGIONER – S AMLING FOR PROSJEKTDELTAKERE 4. APRIL 2013 Folk er kontinuerlig i jeg–du – relasjoner til hverandre (Martin Buber) Ved tilstedeværelse eller fravær ved atferd eller ved å la være å gjøre noe ved å snakke eller ved taushet …. …. er mennesker ute av stand til ikke å ha innflytelse på andre

P ROSJEKT L ÆRENDE R EGIONER – S AMLING FOR PROSJEKTDELTAKERE 4. APRIL 2013 Symmetriske og asymmetriske relasjoner Skjeve maktforhold Antakelser om at den ene part er den avgjørende aktøren Undervurdering av den andre aktøren Brukere og profesjonelle Medarbeidere og ledere Without the teachers’ attention and skills, the home - school – coperation cannot be accomplished satisfactorily (Davies, 1999).

P ROSJEKT L ÆRENDE R EGIONER – S AMLING FOR PROSJEKTDELTAKERE 4. APRIL 2013 Brukere og «secondary» brukere (Keyes, 2002)

Problemstillinger: 1.Hvilke holdninger og hvilken atferd utviser foreldre i sine relasjoner til lærere og skole? 2. Hvilke relasjoner finnes mellom foreldres varierende holdninger og atferd overfor lærere og skole på den ene siden og elevenes skoleresultater på den andre siden? P ROSJEKT L ÆRENDE R EGIONER – S AMLING FOR PROSJEKTDELTAKERE 4. APRIL 2013

Teoretiske tilnærminger Litteratur om hjem-skole - samarbeid Service management - litteratur Pine & Gilmore: The Experience Economy Commodities – Goods – Services – Experiences - Transformations Servicelevering: Strukturelle elementer - Backstage-elementer - Samhandlingselementer - Prosumentelementer P ROSJEKT L ÆRENDE R EGIONER – S AMLING FOR PROSJEKTDELTAKERE 4. APRIL 2013

Teoretiske tilnærminger (forts.): Litteratur om relasjoner mellom medarbeidere og ledere P ROSJEKT L ÆRENDE R EGIONER – S AMLING FOR PROSJEKTDELTAKERE 4. APRIL 2013 Self-leadership – Støtte – Utfordring – Proaktivitet – Kompensasjon - Varsling

P ROSJEKT L ÆRENDE R EGIONER – S AMLING FOR PROSJEKTDELTAKERE 4. APRIL 2013 Prosjektfremdrift: November 2012 – Januar 2013: Fokusgruppeintervjuer Mars – april 2013: Test - undersøkelse September – oktober 2013: Fullskala spørreskjemaunder- søkelse 2014: Case-studier på interessante steder

P ROSJEKT L ÆRENDE R EGIONER – S AMLING FOR PROSJEKTDELTAKERE 4. APRIL 2013 Test-undersøkelse: Verdier: Hva foreldrene legger vekt på og hva de opplever at skolen legger vekt på Utdanning, materielle verdier, en bedre verden, teknologi osv. Hvordan foreldrene oppfatter at forholdet til skole bør være og hvordan det faktisk er Samhandling med skole - Atferd i hjemmet (prosument- elementer) Bakgrunnsvariable kjønn – alder – erfaringer og utfallsvariable skoleresultater