Lærerkonferansen FiG april 2010

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
”DYSLEKSIVENNLIG SKOLE”
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Noen utfordringer for skolene
Skole – hjem samarbeid.
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Lesesenteret Forskning på voksnes leseferdigheter Seminar ”Nasjonalt Leseløft 2010 – 2014” Hamar Egil Gabrielsen UiS.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Kjell Erik Øie Statssekretær
Matematikkvansker AU, 10. oktober.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Basiskompetanse i arbeidslivet
Nasjonalt pådriverforum – Tromsø 11. april 2008 – LMU BI Irene Nyhus.
Erfaringer med leseopplæring for voksne
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Muntlige presentasjoner
Hva er en artikkel?.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Nasjonale prøver.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Kjennetegn og følgevansker
Ulikheter og variasjoner
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Tankekart og læringstrategi
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Lærerutdanning på ungdomstrinnet ( LUT ). Hensikten med Ny Lærerutdanning på Ungdomstrinnet ( LUT ) Utvikle den faglig kompetente læreren. Utvikle den.
Dysleksi Elever med ressurser, men med behov for andre læringsstrategier og testmetoder. Hvordan reagerer en elev som har fått diagnosen lese- og.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
Lese- og skrivevansker
Universellforum 2016.
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Universellforum 2016.
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Lærerkonferansen FiG - 30. april 2010 v/Eva M. Engenes Lese- og skriveproblematikk i fagskolene – hva gjør vi på FiG?

Mine bidrag til fagfeltet… En nettbasert veileder om lese-, skrive- og tallferdigheter Samtaleduken Er det plass for dyslektikere i høyere utdanning? Hvordan hjelpe voksne med lese- og skrivevansker i utdanning og arbeid Begrepsforståelse

A weakness becomes a creative way to handle a problem… Julie Logan, professor in entrepreneurship at The Cass Business School in London, found that about 35 % of the students indentified themselves as dyslexic. (The New York Times 22. 12.07) Ved Fagskolen i Gjøvik ønsker ca 50 % av heltidsstudentene hvert år å få kartlagt pga. mulige lese-/ skrive- og/eller matematikkvansker Av disse følges ca. 25 % opp med ulike tiltak! Økt vekt på å arbeide tverrfaglig – m/ f. eks. Fokus på begreper v/FiG prosjekt 2010 - 2012

Læreren i møte med voksne med lave lese-, skrive- og regneferdigheter En balansekunst…

Motivasjon og mestring Metakognitiv kompetanse: Forståelse for hva man kan /ikke kan Fokus på læringsstiler og læringsstrategier Motivasjon: indre ytre Selvinnsikt gir selvtillit Forebyggende og holdningsskapende arbeid Kompensasjon med IKT - betyr lik rett til utdanning…

Noen dyslektikere som ikke ble ”sett” på barne- og ungdomsskolen! Stian – ”analfabet” i 10. klasse, 2002 Gard – lav selvtillit etter 12 år i skolen Kjetil – feildiagnostisert Nohr – tospråklig elev m/dysleksi

Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven og Universell.no Nivå 4 – ”André” (døv) Pers. ass. – individuell tilrettelegging er utilstrekkelig --- Nivå 3 – ”Daniel” Ind. tilrettel. + IKT-baserte lære og hj.midler Nivå 2 – ”Ali, Erik og Mads” Tilgjengelig for gr. m/ sammenfallende behov for tilrettelegging Nivå 1 - ”alle - Universell utforming” dvs. dekke behovene til flest mulig på lavest mulig nivå!

(S)IALS- og ALLundersøkelser (Second International Adult Literacy og Adult Literacy and Life Skils) Literacy (engelsk) = leseferdighet eller mer presist skriftspråklig kompetanse, som omfatter både lese- og skriveferdighet Undersøkelsene viser at 1,2 millioner, tilsvarende 30 %, skårer under det nivået i lesing og tallforståelse som OECD anser som et minimum for å fungere tilfredsstillende i arbeids- og samfunnsliv.

PISA- og PIRLS viser ikke alt... Norske elever har: Selvtillit Trivsel Samarbeidsevne Muntlige ferdigheter IKT-ferdigheter God samfunns- forståelse MEN: Leseferdighetene er svakest i hele OECD Kan minst i Norden i alle basisfag Store forskjeller mellom elevene, skolene og landsdelene Dårligere resultater nå enn i 2000 og 2003... Og kan for lite om læringstrategier Lars E. Dahle)

Lesing = avkoding x forståelse Fonologisk avkoding = sen lyderinigsteknikk (studenten vil ofte ha vansker med å lese/forstå de fleste nye ord innen et nytt fagfelt og språk!) Eva Margareta Engenes - spesialpedagogisk rådgiver

Hva er dysleksi? Ca 3- 5 % har dysleksi En språkbasert lærevanske Kan være arvelig Ofte redusert korttidsminne Strever med lesing, forståelse og skriving Ordavkodingsvansker – bokstaverer ord Vansker med å skille bokstavene fra hverandre – både auditivt og visuelt Ikke samsvar mellom IQ og lave lese-/ skriveferdigheter Sliter med teoretiske fag Komorbiditet…

Komorbiditet = overlapping mellom flere diagnoser dyskalkuli dyspraksi dysleksi ADHD/ADD Angst

Matematikkferdigheter 13 % av 16 – 20-åringer har utilstrekkelige ferdigheter også i ”hverdagsmatematikk” til å fungere adekvat i dagens arbeids- og samfunnsliv Internasjonale undersøkelser viser at det presteres dårligere i realfagene i Norge enn i land vi gjerne sammenlikner oss med.

Dyskalkulidiagsnose Dyskalkuli kan defineres som store matematikkvansker til tross for normale evnemessige forutsetninger Det forutsettes at det ikke foreligger andre årsaker til matematikkvanskene som sansedefekter, mangelfull undervisning eller alvorlige psykiske vansker. (Bjørgo 2001)

Matematikk- og språkvansker Det hevdes at halvparten av barn med lese- og skrivevansker også har matematikkvansker Store begrepsvansker i alle tallrelaterte fag: naturfag, økonomi, matematikk osv Stadig mindre forskjell mellom gutter og jenter – Thomas Nordahl (HiHe) mener jentene er best!

Årets matematikkbesvarelse…

Begrepsforståelse – et samarbeid med faglærere? Fagterminologi: apsis, arkivolt, raft, stav, stolper, støpul, svalgang, pilaster, takrytter Bilde av en stavkirke… Beklager, men bildet var ikke mitt eget! Eva Margareta Engenes - spesialpedagogisk rådgiver

En vei er 24 meter bred og går mellom to byer som ligger 12 km fra hverandre Hvor stort areal tilsvarer veibanen. Skriv svaret i km2   O (by A) Veibane ”mellom” to byer? (by B) O

Testhjul!

Rådgivertesten

Samtale, synstest, observasjon, intervjuguide, egenvurdering (vedlegg i Fra vegring til mestring) Rådgiveren og Veilederen Ordkjedetesten – Høien Sol Lysters fonologisk og ortografisk strategiprøver SL 40 og 60 lesesenteret (Spesialpedagogikk nr 08/04) Begrepsportalen – begrepslæring, oppgaver og test Alfabetet, diktat og skriveprøver for hånd og på PC Noen tester v/diagnostisering: LOGOS RAVEN (nonverbal strategitest) Våletesten (”Luria”) Wisc III The English 2 Dyslexia Test

Læringsstiler, -strategier og datakompenserende tiltak… Det jeg hører, glemmer jeg Det jeg ser, husker jeg Det jeg gjør, forstår jeg Confucius - 451 B.C I dag kalles dette for MULTItasking!

IKT = ”dyslektikerens proteser” i skolehverdagen Helt nødvendig å ha godt samarbeid med ledelsen, It-avd og skolens rådgivere: ressurs til å kartlegge og skrive rapporter ressurs til å samarbeide med lærere: ex begrepsportalen… tid til å samarbeide (nettverk) og være ”oppgradert” – et utfordrende fagfelt i rask utvikling...

Noen selvfølgeligheter? Touch: (eller å ha en ”personlig touch”) Font – skrifttype uten seriffer: ex ”arial og calibri” NB! Uheldig å benytte: ”Times new roman” som standard... Lett å lese er: ”Comic Sans”. Linjeavstand: 1 ½ Skriftstørrelse: helst 14 på stensiler ol. Skrift- og bakgrunnsfarge Variasjon – ulike læringsstiler... Førforståelse... Informasjon/forelesning i forkant! Hva er ”STØY”? Forelesninger på nett – før/etter? Lydfiler/Mp3-spiller

Noen forslag til tiltak på nivå 1 Bruk av PC – LÆR touch Rette- og prediksjonsprogram Talesynteser Førforståelse – notat, powerpoint, kompendium på nett Ord- og begrepsforståelse Auditive og visuelle virkemidler Tankekart - struktur Kurs i lese-/studiestrategier ”Podkasting” – lær når du vil! Faglitteratur i elektronisk format Digitale leksikon Twitter – delekultur

Digital verktøykasse Voxit Budgie Pro (lesehjelpemiddel – mange språk) Textpilot (rette-/prediksjon- og talesynteseprogr) CD-ord, lese- og skriveprogram (norsk & engelsk stemme) Analyse (bevistgjøringsprogr. – prosessorietert skriving) Tankekartprogram Cmap Tools: Tankekart og visualisering. Gratis. Freemind: Enkelt tankekartprogram. Gratis. C-pen – håndholdt scanner + bokscanner I-finger (elektroniske ordbøker – mange språk) www.Begrepsportalen.no ”Wikipedia” for begreper

Digital verktøykasse forts... DAISY-bøker Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek Scanning av faglitteratur Pipe online... Tilgjengeliggjøring av studielitteratur Digitaliserte lærebøker (UiS) Matematikk: BasicMatte, Cyberbook og MathType Gratis: Geogebra,,Vox og Vi på vindusrekka Drillprogram/øvingsprogram (DrillPro) Smartboard - interaktiv tavle med nyttig program

Artikler om dysleksi Finner ikke IQ-genet! (Dagbladet 26. mai) Digital undervisning Et inkluderende læringsmiljø – å ha studenter med dysleksi av Mette Borgå Dysleksi kan forbygges (Aftenposten 27.09.07) Voksne og dysleksi Ordblindhet varierer med språket Avslører dysleksi hos babyer Mye å lære om voksne med dysleksi Språkteknologi til hjelp for dyslektikere Kronikk – Elever er ikke klienter v/Gro E. Paulsen 28

Gruppearbeid: - Drøft og skriv ned i stikkordsform Hvilke tilbud får studenter med lese- og skrivevansker på din skole i dag? Kartlegging – diagnose? Veileding – studieteknikk ol. IKT-tiltak Eksamen Forslag til prioriterte tiltak på: a. kort og b. litt lengre sikt…

”Vi har sagt det til ham at det er umulig, men han vil ikke høre!” Harald W. Fekjær: Doktorgrad i matematisk statistikk. Jan 08 - 30 år gml.