LEDERGRUPPEN ” DRØMMETEAM” ELLER ET ”SORT HULL”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Litt mer om PRIMTALL.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Fra prøving og feiling til
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Rolighetsmoen barnehage
Teambygging og fasilitering
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Forutsetninger for samarbeid Ansvar og Ressurser Arbeidsdeling og Organisering.
Oppsummering av FOU - prosjekt
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Definere og velge hovedmål og delmål
"God bagasje på livets reise."
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Lederstil og Motivasjon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Effektive lederteam og dialogkompetanse
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Nettverk for læring og utvikling Unni Vere Midthassel Senter for atferdsforskning.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Lederutvikling hos USIT
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Lederutvikling i Innovasjon Norge Tilbudskonferanse.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Elverum kommune: Arbeidsgiverpolitikk, -strategi, ledelse og Ugleskolen v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Samhandling og prosessledelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Samarbeid og medbestemmelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

LEDERGRUPPEN ” DRØMMETEAM” ELLER ET ”SORT HULL” Norsk Rådmannsforums Lederkonferanse Oslo 2006 Bjørn Helge Gundersen Adm. dir, AFF v/ Norges handelshøyskole

METAFORENE Et sort hull trekker til seg ”Det var som om Elvis all energi og ingen ting kommer ut derfra, ikke engang en lysstråle ”Det var som om Elvis og the Beatles plutselig spilte sammen” 03.04.2017

“Humbling Loss” "This isn't the Dream Team, it's the Nightmare Team." New York Times: "This isn't the Dream Team, it's the Nightmare Team." 03.04.2017

SUPERSTJERNENE Eric Clapton Ginger Baker Steve Winwood Rick Grech ..som dannet 03.04.2017

Blind Faith Supergruppen Blind Faith was a disaster of monumental proportions, ….. 03.04.2017

Enron Ledergruppe 03.04.2017

Paradokset Organisasjoner utvikler teambaserte arbeidsformer innen saksbehandlerenheter, salg, produktutvikling, produksjon, vedlikehold og prosjektgjennomføring – og lykkes med bedre integrasjon, større effektivitet og bedre resultater. Teamorientering og samarbeid/læring på tvers m.m. går igjen i mange bedrifters verdigrunnlag og krav til ledere Hvilken ledergruppe i næringsliv eller offentlig forvaltning fremstår som et lag og er kjent som et team? 03.04.2017

Ledergruppen på toppen - En skjult verden? 03.04.2017

Fornyet interesse for- og satsning på ledergrupper som viktig organisasjonselement DRIVERNE: Nødvendig med samarbeid på tvers i komplekse prosesser, operasjoner og organisasjoner Strategisk tenkning og strategisk handling må utøves parallelt og desentralt Informasjonsmengden øker og må behandles bedre og raskere for å gjøre gode beslutninger Læring og erfaringsoverføring strategisk avgjørende i organisasjoner Behov for felles ledelseskultur og større fokus på ledelse Forståelsen av den sosiale kapitalens verdi i Skandinaviske bedrifter Forskning dokumenterer stort forbedringspotensiale i ledergruppenes rolle, funksjon og effektivitet 03.04.2017

AFFs Ledergruppe prosjekt Data fra ca 200 ledergrupper gjennom Solstrandprogrammet Litteraturen – den globale forskningslitteraturen de siste 20 årene Teamverktøyene – Team roller, Jungianske preferanser, etc. Pedagogikk og metodikk 03.04.2017

Hva har vi forsket på? Hva er en ledergruppe i dagens organisasjoner og hvilken rolle spiller disse gruppene? Hva holder de på med og hva sliter de med? Hva kjennetegner en effektiv ledergruppe? Hvordan kan vi måle effektivitet i ledergrupper? Hva er den beste tilnærmingen til utvikling av ledergrupper? 03.04.2017

Hva er en ledergruppe? En gruppe ledere på samme nivå som inngår i den formelle ledelsesstrukturen i organisasjonen og som ledes av den overordnede som alle rapporterer til. 03.04.2017

Høyst variabel praksis i og innen organisasjoner En gruppe ledere En ledergruppe Et ledermøte Antallet ledergrupper varierer med type organisasjon og organisasjonsdesign og størrelse på organisasjonen. Antallet medlemmer i ledergrupper varierer tilsvarende, men påvirkes også av kultur og sedvane. Arbeidsform varierer sterkt, men bygger stort sett på regelmessige møter 03.04.2017

Ledergrupper skiller seg fra team og kjennetegnes av: Medlemskap i kraft av posisjon heller enn seleksjon for å løse aktuelle oppgaver Alle medlemmene sitter i lederroller Medlemmene leder forskjellige enheter men rapporterer til samme overordnede leder Medlemmene har individuelle mål for sine enheter, budsjetter som skal brukes for å nå målene og ansatte som rapporterer til dem og som skal skape de ønskede resultatene 03.04.2017

Ledergrupper skiller seg fra team og kjennetegnes av: (forts.) De viktigste oppgavene er å dele informasjon, samordne og delta i beslutnings-prosesser. Mellom ledergruppemøtene er det lite kontakt mellom medlemmene Ledergrupper har større vansker enn vanlige team med å samarbeide om felles oppgaver Medlemmer av ledergrupper har større vansker med å utvikle positive personlige relasjoner enn medlemmer av vanlige team 03.04.2017

To nivåer – toppledergruppe og linjeledergrupper Ulike oppgaver Ulike forutsetninger Ulike behov Ulik tilnærming til utvikling 03.04.2017

Hva sliter ledergrupper med? 03.04.2017

Vanlige ledergruppeutfordringer Område Utfordring Sammensetning Reflekterer maktbasen - ikke oppgaven Mål/Incentiver Samling av delmål - lite helhet Oppgave Mangfoldighet - uklart fokus Fokus Operative ting - lite strategi Synergi Nøytral - lite lateral samhandling Ansvar Individuelt - ikke kollektivt Kompetanse Mye likhet - lite komplementaritet Tidsbruk Liten tid for hverandre og helheten Identitet/”hjem” Min enhet - ikke ledergruppen 03.04.2017

HVA KJENNETEGNER EFFEKTIVE LEDERGRUPPER DEL 2 HVA KJENNETEGNER EFFEKTIVE LEDERGRUPPER

GRUPPE EFFEKTIVITET SVÆRT-EFFEKTIV LITE- EFFEKTIV I LITEN GRAD I STOR GRAD SVÆRT-EFFEKTIV LITE- EFFEKTIV Gruppens produksjonsresultater ( beslutninger, tjenester eller produkter) samsvarer med de krav omgivelsene stiller til kvalitet, kvantitet og/eller punktlighet. Gruppens prosess med å produsere resultatene fremmer gruppedeltakernes evne til å samarbeide i gjensidig avhengige relasjoner i fremtiden Gruppemedlemmenes opplevelser i gruppen bidrar til personlig vekst, faglig utvikling og skaper trivsel 03.04.2017

Hvordan kan en ledergruppe skape verdier? 03.04.2017

Resultater - Merverdi for organisasjonen Bedre beslutninger Bedre kommunikasjon, -samhandling og -integrasjon på tvers i organisasjonen Økt kunnskapsdeling og erfaringsoverføring på tvers Økt fokus på helhet og mindre ”silotenkning” Mer synlig og utadrettet kommunikasjon fra ledergruppen Økt gjennomføringskraft i strategiske initiativer 03.04.2017

Merverdi for ledergruppens medlemmer Styrke tilhørigheten til ledergruppen Tydeliggjøre egen lederrolle og rollen i ledergruppen Utvikle og forbedre individuelle lederferdigheter og selvinnsikt Bli bedre til å lede og utvikle egen ledergruppe Økt evne til beslutningsgjennomføring og iverksetting av tiltak i egen enhet 03.04.2017

Merverdi for ledergruppen Styrke gruppens identitet og samhandling Gi ledergruppen et samlet og felles fokus og en klar strategisk retning Etablere trygghet og tillit i gruppen Økt innsats for utvikling og fornyelse Økt innsikt i ledergruppens rolle og de forventninger som knytter seg til denne 03.04.2017

Ledergruppens hverdag STATISK TILPASNING DYNAMISK TILPASNING BALANSE =STATISK STRATEGI STRATEGISK INTENSJON = STREKKMÅL OG NYE MULIGHETER INNOVASJON VISJONER KOSTNADSKUTT OMORGANISERING LEDERSKIFTER Responser mot org. Responser mot omgivelsene Handling Tolkning Seleksjon Oppmerksomhet Eksternt Trusler Muligheter - Politikk Samfunn Teknologi Internt Kultur Kompetanse Ressurser Organisasjon Ledergruppen Analyse Analyse SIGNALER FØRINGER SIGNALER FØRINGER Oppdragsgiver Eiere - Styre 03.04.2017

De viktigste sosiale funksjoner i en ledergruppe Kontroll: Atferd som fremmer mål og oppgaveløsning, effektive rutiner og saklig, logisk tilnærming til problemer Opposisjon: Atferd som fremmer korreksjoner, brudd på konvensjoner, nye vinklinger og kritikk Omsorg: Atferd som fremmer relasjoner, fellesskap, empati og kreativitet Avhengighet: Atferd som fremmer lojalitet lydighet og aksept 03.04.2017

Synergi Moden gruppe Avhengighet Aksept, lojalitet Kontroll Effektiv oppgaveløsning Omsorg Aktiv lytting Opposisjon Kritisk holdning Tilbaketrekning Umoden gruppe Balansepunkt 03.04.2017

Konseptuelt utgangspunkt for effektivitet i Ledergrupper RAMMEBETINGELSER Størrelse Støttende organisatorisk kontekst Mangfold Ressurstilgang SAMT KVALITETEN I LEDERGRUPPENS FUNGERING Kvaliteten på ledergruppens retning (Det strategiske) Kvaliteten på ledergruppens samspill (Det relasjonelle) Kvaliteten på gruppens arbeidsprosesser (Det produserende) Kvaliteten på ledergruppens utvikling og fornyelse (Det forbedrende) ER AV BETYDNING FOR LEDERGRUPPENS EFFEKTIVITET OG EFFEKT - Dvs. RESULTATER ELLER OUTPUT FRA GRUPPEN 03.04.2017

Rammebetingelser for ledergruppen (det støttende) Størrelse Støttende organisatorisk kontekst Mangfold Ressurstilgang Fjerner hindringer og støy og gir fremdrift 03.04.2017

Felles mål og retning (Det strategiske) Hva skal gruppen få til sammen? Klare prioriteringer av- og begrenset antall saker med fokus på helhet, langsiktighet og produktivitet. Gir spisset fokus, oppfølging og gjennomføring Dyp felles forståelse av prioriteringer - hvorfor, hvordan og hvor langt (mye). Forstår implikasjoner av valgte prioriteringer for hvert medlem og enhet. Gir gode beslutninger og forpliktelse Oppgaver som bare kan løses i fellesskap av denne gruppen og som krever viktige avgjørelser og utfordrende arbeid. Gir energi og nerve til arbeidet. 03.04.2017

Gode mellommenneskelige relasjoner (det kommuniserende) Ledelse med integritet, legitimitet, involverende lederstil og fokus på teamarbeid Høyt utviklet empatisk kompetanse Integritet - Adferd som er konsistent med organisasjonens eller teamets verdier Ærlig dialog basert på gjensidig tillit og fravær av relasjonelle konflikter Gjensidig respekt og åpenhet rundt mangfold og ulike meninger Gir en samarbeidskultur 03.04.2017

Gode arbeidsprosesser (det produserende) Riktig input til arbeidet i ledergruppen Effektive arbeidsmåter og gode rutiner på forberedelser, beslutninger og dokumentasjon Disiplinert arbeidsstil, klare rammer, krav og regler for hver enkelts atferd Effektiv bruk av hverandre utenom møtene Gir fart og presisjon 03.04.2017

Kontinuerlig fokus på utvikling og fornyelse (det forbedrende) Åpenhet mot verden utenfor enheten/organisasjonen Kontakt med egen enhet/organisasjon Reflekterer systematisk rundt egen fungering, rundt strategisk retning og arbeidsprosesser Tilrettelegger for utvikingsprosesser Støtter risikotaking og læring 03.04.2017

Resultater Samhandling med andre ledergrupper og nettverk Det er lite konkurranse mellom ledergruppene i organisasjonen, og ledergruppene samarbeider for å få ting gjort. Individuelle resultater Deltakelse i ledergruppen bidrar til at den enkelte leder utvikler seg som leder og person, trives i jobben og opplever det som faglig utbytterikt å være medlem av ledergruppen. Man får energi av å være medlem av ledergruppen, og man lærer hele tiden noe nytt. Saksresultater og måloppnåelse Det enkelte ledergruppemedlem er fornøyd med resultatene som skapes i ledergruppen, og de som blir berørt av ledergruppens beslutninger er jevnt over svært fornøyde med beslutningene den fatter. Ledergruppen lykkes med det den gjør, er effektiv med å få ting gjort og beslutningene som fattes viser seg å være til det beste for organisasjonen. 03.04.2017

AFFs tilnærming til konsultasjon til ledergrupper Vi fokuserer på det som direkte kan utledes av forskningen på effektivitet i ledergrupper og har bygget pedagogikk, metoder og verktøyer rundt dette 03.04.2017

PROSESSBILDE – LEDERGRUPPEUTVIKING FASER OG DELER Forberedelser Kontraktering Kartlegginger og diagnostisering Intervju eller spørreskjema AFF Ledergruppe Profil Observasjoner i møter 2-5 møter/samlinger 03.04.2017

OVERORDNEDE MÅL Utvikling av enighet om og en delt forståelse av verdier, mål og strategi og nedfelle dette i et arbeidsprogram for ledergruppen. Utvikling av prosedyrer og arbeidsformer, disiplin, struktur og metoder for oppfølging, samt hvor godt man jobber utenom selve møtene i ledergruppen er viktige elementer i effektiviteten i ledergrupper. Bevisstgjøring og realistisk oppfatning av ledergruppens rammebetingelser og kontekst. Å etablere en kultur som fokuserer på aktiv læring for å bedre prestasjoner og sikre utvikling og personlig og organisatorisk endring når det er nødvendig. 03.04.2017

Input Prosess Output Rammebetingelser: Arbeidsprosesser: Størrelse Sammensetning Ressurstilgang Belønningssystem Informasjonstilgang Verdigrunnlag Samarbeid med andre ledergrupper Arbeidsprosesser: Forberedelser til arbeid i ledergruppen Fokuserte arbeidsprosesser Fokusert diskusjon Forpliktelse til beslutninger Relasjonelle prosesser: Tillit og støtte Åpen kommunikasjon Relasjonskonflikt Konfliktnormer Teamorientering Strategisk orientering: Strategisk oppgavefokus Informasjon til organisasjonen Endringsorientering: Refleksjon rundt gruppens fungering Refleksjon rundt gruppens oppgaver Resultater: Merverdi for organisasjonen Merverdi for ledergruppens medlemmer Merverdi for ledergruppen 03.04.2017

SAMMENHENG MELLOM AKSENE Kvalitet på retning EFFEK- TIVITET Kvalitet på mellommenneskelige prosesser Kvalitet på arbeidsprosesser Fundament: Evne til utvikling og fornying Støttende organisatorisk kontekst 03.04.2017

Kaskadeprogram for utvikling av ledergrupper i større bedrifter TOPPLEDELSEN KLARGJØR RAMMER OG FOKUS FOR PROGRAM Toppledelsen klargjør organisasjonens mål og strategi- setter mål for programmet Rapportere fremdrift Hver toppleder presenterer sine forventninger til ledergruppene på neste nivå basert på egen gruppes arbeidsprogram ledergrupper på 2.nivå møtes og jobber individuelt og på tvers basert på forventninger og mål fra nivået over Rapportere fremdrift Hvert teammedlem presenterer forventninger til egen enhet og rapporterer fremdrift til toppledelsen Tilsvarende prosess i parallelle grupper Møte for 3. nivå ledere/ledergrupper Klargjøre og forplikte seg til eget arbeidsprogram for LG Rapportere fremdrift 03.04.2017

Møte 1 – Ledergruppens Retning Feedback fra intervjuer/spørreskjema AFF Ledergruppe Profilen Ledergruppens arbeidsprogram (strategisk agenda) Utviklingsmål for individ og gruppe Oppfølging på ledergruppemøter – gjennomføring, disiplin og konsekvens Oppfølging av individuelle ledere – coaching Forberedelser til møte 2 Kartlegging av gjensidige relasjoner mellom medlemmene 03.04.2017

Møte 2 – Ledergruppens Samhandling Gjennomgang av kartlegging av gjensidige relasjoner mellom medlemmene Gruppedynamikk – verdier, normer, avhengigheter. Individuelle utviklingsplaner Rullering av arbeidsprogram for ledergruppen Oppfølging på ledergruppemøter Oppfølging av individuelle ledere – coaching Forberedelsesarbeid til møte 3 Nettverksanalyse Interessent kartlegging 03.04.2017

Møte 3 – Ledergruppens Iverksetting/fornyelse Interessent kartlegging av ledergruppen Rullering av ledergruppens arbeidsprogram Kobling mot andre ledergrupper som de forretningsmessig og organisatorisk står i en relasjon til. Utvikle samhandling, forbedringer, forretningsmuligheter. Oppfølging på ledergruppemøter Oppfølging i linjen utenom møter Oppfølging av individuelle ledere - coaching 03.04.2017

Kjennetegn ved gode toppledergrupper Ole Berrefjord/Bjørn Helge Gundersen 2003 Felles fokus – klar agenda Intensjon om å skape noe sammen og skapertrang Engasjement - både åndelig og tidsmessig Solidarisk ansvar for helhetstenkning Kommunikasjonen fungerer godt Lojalitet og gjensidig respekt Kontinuitet i intensjoner, fokus og arbeidsprosesser. Utforskende og strategisk orientert Beslutnings- og handlingsrettet Demokratisk og autoritativt lederskap i gruppen 03.04.2017