Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
læringsstrategier, modul 1
Advertisements

Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Framtida nå - les og forstå!
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
STASJONSUNDERVISNING
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Velkommen til 1. klasse-foreldrene
Velkommen til klasse- foreldrene
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 1. – 4
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 13 LESEFORSTÅELSE.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Foreldre som gode leseveiledere
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Lyshovden Oppveksttun!
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Lesing og skriving i matematikk GLU 5-10 Vivian, Eirin, Desiré og Stine GRUNNLEGGENDE FERDIGHETER.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Den andre leseopplæringa Norsk
Den andre leseopplæringa LUB
In Use Engelsk for unge og voksne
23. September  Bør være høsttur slik som det har vært tidligere, f. eks. Døletjønn.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Strategiopplæring og engasjement for lesing Kurspakke i lesing med 10 delpakker Ved Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Strategiopplæring og engasjement for lesing Lesestrategier og engasjement – Økt 1 Av Sture Nome, Lesesenteret, UiS.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Lese- og skrivestrategier. Forstår jeg det jeg leser?
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
ARBEID MED LÆRINGSSTRATEGIAR ”Alle lærere er ikke norsklærere, men alle er leselærere”.
Læringsstrategier & lesefaser SELVHJELP TIL LÆRING.
Lese- og skrivevansker
Inviterer til foreldrekurs i CD-ORD
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Språkløyper i Mylingen barnehage
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Leseutvikling og læringsstrategier
Å lese for å lære Den 2. leseopplæringen.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
i Word 5 nye måter å jobbe på
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10 Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10. trinn gruppe 3 leseforståelse

Dette skal vi jobbe med Begrepsforståelse/ leseforståelse i alle fag Førlesingsfasen. Mer refleksjon underveis Metakognitive ferdigheter Lærersamarbeid Leseforståelse: Les 2 og 2 og gjenfortelle samtale Læresamtale Læringsstrategier – gå inn i tekst (tanke, Vølskjema, PowerPoint, BISON) Lytte til teksten (lettlestbøker, CD-ord, lydbok) Bevisstgjøring på mål. Lære nye ord/ begrep Bevisstgjøring om egen læring Leselekse (mengdetrening og kontroll).

Trenger hjelp til Tilbakemelding til svake lesere Hvordan hjelpe svake lesere strategisk og teknisk Lærersamarbeid Til å få gjennomført på egen skole. Ikke nok at 8 fra skolen har vært på kurs.