Alt henger sammen her også, gitt! Kontekst Alt henger sammen her også, gitt!
Kunnskapsløftet: norsk Muntlige tekster, skriftlige tekster, sammensatte tekster, språk og kultur i endring Fokusområder i faget: lesing, skriving, muntlig og digital ferdighet. Samt utvidet tekstbegrep (litt.hist dysset ned, tekstene i fokus) Saktekster frenhevet Leselyst Linjer i utviklingen: kultur, språk, litteratur globalitet
Kontekst basisbok- oppbygging 9 kapitler og en oppslagsdel Hvert kapittel starter med målene i kunnskapsløftet Hvert kapittel er inndelt i kurs. (Alle elever må ikke gjennom dem) Hvit ramme: tilleggsstoff Blå: oppgaver/ noe å bryne seg på/test deg selv (rekkefølgen av oppgavene er lagt opp etter vaskelighetsgrad) Grønn ramme: tips/råd til foredrag og taler Gul side til slutt: oppsummering Eksempel: for noen elever kan det holde å gå gjennom grønne og gule sider. Samt ta et kurs grundig? Oppslagsdel: grammatikk, rettskriving, tegnsetting, å analysere, å arbeide med språklige og litterære emner, sjangertrekk, ordforklaringer, kilder, stikkord
Tekstsamling 1 (kronologisk frem til 1980) De eldre tekstene 750-1350 1350-1600 1600-1800 1800-1900 1900-1980
inndeling Impulser: samfunn, kultur, litteratur, språk Litteratur i Norge Blå oppgaver (det enkleste først): i teksten og ut av teksten Eks til undervisning, 1 time (alt kan foregå i et rom): dramatisere teksten (kjennetegn: noe fra teksten), tegne (hvorfor tegner du det du gjør) Tegneserie/Tablå/ tema, analyse av teksten (bruk analyseprogrammet i basisboka). Alle noterer.
Tekstsamling 2, etter 1980 (Sjangerinndelt) Noveller Tegneserier Romaner- utdrag Dramatiske tekster Dikt/poplyrikk Saktekster Andre saktekster
Oppgaveboka Temaoppgaver du kan benytte når du bruker tekstsamlingene Og masse meire, da
Ressursperm Oversikt over kopieringsoriginaler og lysark Konkrete undervisningsforslag Fasit til basisbok og oppgaveboka: på nettet. Til nynorsk og gramm/rettsk: i papirutgave Eks: stuntforedrag på 30 sek. Se på kap 1. ta utgangspunkt i ”rare fakta” Vurderingsskjema Rollekort: finne fagstoff, øve og skride til debatt for eksempel
Undervisningsplanlegger Verktøy til planlegging og dokumentasjon (elev flytter, permisjon osv) Kan fylles ut av elev også!
Kurskvittering Bevisstgjøring for elevene Dokumentasjon overfor gud og hvermann
Eksempler fra nettet www.gyldendal.no/kontekst/2008 Dialektspillet, lesestrategier (gå inn på og gul ut/ strek under….) Gode utgangspunkt for samtaler, oppgaveløsninger, dramatiseringer.. Lek deg! Og elevene..
Kompetansemål: skriftlige tekster Lese og skrive tekster i ulike sjangrer, både skjønnlitterære og sakpreget, på bokmål og sidemål Forklare hvordan mening og uttrykk videreføres og endres når enkle fortellinger, tegneserier og poplyrikk oversettes til norsk
Eit døme til korleis ein kan arbeide med eit tema: Basisbok, kap 8: språk i endring, kurs 2, s 294 Nettsted, kap 8: språk i endring- fagoversetting: http//www.gyldendal.no/kontekst/basisbok Tekster 2, s 302: når du griner på dansk, hva gjør du da? Oppgavebok s 107, kurs 2: å oversette språk CD: Tekster 1 og Tekster 2, innleste tekster på svensk Ressursperm: kopioriginaler fra s. 269
Måloppnåelse og vurderingspraksis God vurderingspraksis: Vurdering av eleven kompetanse Underveisvurdering- prosess Mestringsvurdering Tydelige kjennetegn (tidligere; kriterier) på måloppnåelse
1.Vurdering av elevens kompetanse Standpunktkar: ikke ”gjennomsnitt” Eleven skal måles etter siste test, for eksempel på en artikkel. Skriver eleven et kåseri, og får dårligere karakter enn på artikkelen, blir det et snitt av de to. Innsats teller ikke ved karaktersetting (står ingenting om det i KL..)
2. Underveisvurdering- prosess Elevmappe: med tydelige kjennetegn, eleven velger ut tekster på grunnlag av kjennetegnene, redegjøring for valget, egenvurdering. Til sist: Lærers vurdering?
3. Mestringsvurdering Tidsbruk og arbeidspress, hvordan tenkte jeg før jeg kom i gang, hva fikk jeg til, hva var vanskelig, hva er jeg spesielt fornøyd med. Til slutt en totalvurdering
4. Tydelige kjennetegn på måloppnåelse Vurderingsskjema, ligger flere i ressurspermen
Mål på arbeidsplanen Nedbryting av mål fra KL Kjennetegn på måloppnåelse Vurdering: i timen/muntlig (dokumentasjon), vurderingsskjema for oppnådd skrivekompetanse
Konklusjon Vi var alle tre enige i at det hadde vært et fint kurs. Godbit på godbit ble oss presentert! Matnyttig! Ingrid, Gustav og jeg var også enige i at vi var glade for at vi har valgt Kontekst. Soft-is og god lunsj inkludert;)