Statlig ansvar for folkehelse - tverrfaglige utfordringer Midt-Troms Friluftsråd 5. juni 2012 Anders Aasheim Seniorrådgiver Tlf 918 33389. E-post

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om folkehelsearbeid
Advertisements

UU og Fylkesmannens rolle
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Forum for Sandnes som sunn by 10. juni Rogaland arboret Sakliste: •Referat fra møte •Ny plan for integrering og inkludering •Kort pause.
Mastemyr 12.mai Seniorrådgiver Asle Moltumyr. Hdir
Kommunal planstrategi.
Folkehelsearbeid i Møre og Romsdal Hva gjøres i Kristiansund
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Folkehelsemeldinga Implikasjoner for samfunnsmedisinere i kommunene
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
PLAN- OG BYGNINGSLOVEN SOM UTGANGSPUNKT FOR TEMATISK PLANLEGGING
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Helse i Plan. Bruk av kommuneplan som verktøy i folkehelsearbeidet 11. april 2008 Tromsø INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Folkehelsemeldingen - hovedtema og strategier
1. Utvikling av fastlegetjenesten og samhandlingen i helse og omsorg 2. Arbeid med folkehelse – folkehelse- profilene fra Folkehelseinstituttet Grenlandstinget,
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
Påvirkningsfaktorer i kunnskapsgrunnlaget
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Reguleringsplaner.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Forankring av folkehelsearbeidet – hva er det?
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
HORDALAND MUSIKKRÅD Konferanse for lokale musikkråd Bergen, 12. – 13. mars 2010.
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Bærum kommune Landets 5. største kommune: innbyggere
Folkehelsearbeid i Lier kommune
Planlegging 12 år frem i tid! Kommuneplanens samfunnsdel Plan- og utviklingsenheten.
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Folkehelsetilsynet i Oslo og Akershus 2014 Møte for ledende helsesøstre og kommunejordmødre i Akershus
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Folkehelseprofiler og statistikkbanker
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Mulighetenes Oppland Oversikt over helsetilstanden og påvirkningsfaktorer som grunnlag Folkehelseloven stiller krav til fylkeskommuner og kommuner om å.
God planlegging Rådgiver Marianne Siiri, seksjon for plan og miljø Dato
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Folkehelseinstituttet som støttespiller for kommuner og fylkeskommuner innen helseovervåking – hva tilbys? Else-Karin Grøholt Avdelingsdirektør Folkehelseinstituttet.
Kommunal planstrategi Teknisk sjef Ove Røys. Stikkordsmessig disposisjon: Hvorfor planlegge ? Det kommunal plansystemets oppbygging og lovgrunnlag Kommunal.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Forholdet til KULTURMINNER OG KULTURMILJØER i ny PBL (Plandelen) v/ Lars Ole Klavestad rådgiver/landskapsarkitekt Fylkeskonservatoren i Østfold.
Folkehelsearbeidet i Norge. Hva er folkehelse? Folkehelsa beskriver helsetilstanden til befolkningen sett under ett Ikke en beskrivelse av helsa til hver.
Overordnede strategier v/folkehelserådgiver Gun Kleve
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Ny folkehelselov – behov for nye spørsmål i KOSTRA?
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Ungdata i folkehelsearbeidet i Vestfold
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Plankonferansen 11 desember 2014
Utskrift av presentasjonen:

Statlig ansvar for folkehelse - tverrfaglige utfordringer Midt-Troms Friluftsråd 5. juni 2012 Anders Aasheim Seniorrådgiver Tlf E-post

NY folkehelselov? Sundhedsloven av 1860

Sundhedsloven av 1860 •Renslighet •Skadelig stillestående vann •Rensing og innretning av urinsteder og gjødselbinger •Drikkevannets beskaffenhet •Skadelige næringsmidler •Urenslige og fuktige boliger med mangel på lys, luft og ventilasjon… og overfylt av beboere •…med mer

Folkehelsearbeid = helse? Helsesektoren eier ikke folkehelsearbeidet! (….selv om noen tror det)

Folkehelsearbeid = fysisk aktivitet, idrett og friluftsliv? Fysisk aktivitet eier ikke folkehelsearbeidet! (…selv om det av og til ser slik ut)

Bredden i folkehelsearbeidet …ser vi når vi vurderer de viktigste faktorene som legger grunnlag for helse: •Arbeid •Inntekt •Utdanning •Bolig •Sosiale nettverk og tilhørighet

Påvirkningsfaktorer for helse ”…omfatter et bredt sett av faktorer på mange nivåer, slik som overordnede samfunnsstrukturer, levekår som oppvekstforhold, fattigdom/inntektsforhold, utdanning, miljøforhold i skole, arbeid og arbeidsmiljø, boligsosiale forhold, levevaner som røyking, ernæring, fysisk aktivitet, alkoholvaner, annen rusmiddelbruk, tilgang på sosiale møteplasser eller gode nærområder, risikoområder for ulykker, støyforhold, forurensningssituasjon mv.” Høringsutkast Forskrift om oversikt over helsetilstanden, HOD

Bredden i arbeidet …ser vi også ut fra de dominerende sykdommene: •Kroniske sykdommer •Kreft •Skader og ulykker •KOLS •Hjerte- og karsykdom •Diabetes 2 •Psykiske lidelser •Belastningslidelser •Astma og allergi

Hvem må være med i folkehelsearbeidet? •Politikerne •Rådmannen •Planleggeren •Tverrsektoriell deltakelse •Medvirkning fra de det gjelder •Media?

Den tverrsektorielle utfordringen (1) En bred samfunnsmessig tilnærming innebærer at det tas hensyn til påvirkningsfaktorer i alle samfunnssektorer i tråd med prinsippet om ”helse i alt vi gjør”, for eksempel i skole-, barnehage-, bolig, kultur-, nærings- og vegsektoren, i tillegg til i helsesektoren. Fra RUNDSKRIV I-6/2011 IKRAFTSETTING AV LOV OM FOLKEHELSEARBEID html?id=667474www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/rundskriv/2011/rundskriv-i html?id=667474

men… •Hvor skal du finne tak i folk fra andre sektorer? •Hvordan skal du komme i snakk med dem? •Kommer de til å skjønne poenget?

Den tverrsektorielle utfordringen (2) •Folkehelsehensyn skal i større grad inngå som et viktig element i den generelle samfunnsplan- leggingen ved at folkehelse og folkehelsearbeid forankres i ordinære plan- og styringsdokumenter i fylker og kommuner, og i øvrige strategier for samfunnsutvikling.

men… •Hvem holder på med planarbeid? •Kommer de til å høre på det jeg har å si? •Har de allerede bestemt seg for å være negative til fysisk aktivitet?

Folkehelsearbeidet er på veg inn i planleggingen! •Kommunal planstrategi er viktig! •Kommuneplanens samfunnsdel er viktig! •Kommuneplanens arealdel er viktig! •Økonomiplanen er viktig!

Lenvik kommune: Forslag til kommunal planstrategi (1) •Skal folkehelseperspektivet ivaretas fullt ut og i samsvar med folkehelseloven vil ikke en plan for idrett og friluftsliv være tilstrekkelig. Folkehelseperspektivet skal være gjennomgående for all kommunal virksomhet. Å utarbeide en egen folkehelseplan som skal omfatte folkehelseperspektivet i henhold til lovgiving innenfor alle deler av kommunens virksomhet er neppe hensiktsmessig. •Det vil trolig være hensiktsmessig å fokusere på folkehelseperspektivet som eget «tema» i kommuneplanens samfunnsdel. De strategiske / taktiske valg for kommunens folkehelsearbeid og –satsing vil da være gjennomgående for annen planlegging og kommunens virksomhet. •Og videre: Alle delplaner, kommunedelplaner, sektorplaner og temaplaner «pålegges» å omtale folkehelseperspektivet og hvordan dette ivaretas i den enkelte plan.

Lenvik kommune: Forslag til kommunal planstrategi (2) •Planstrategien for Lenvik kommune finner du her: er/Kommunal%20planstrategi/Forslag%20til%20planstrategi1.pdf er/Kommunal%20planstrategi/Forslag%20til%20planstrategi1.pdf •Kunnskapsgrunnlaget for planstrategien finner du her: planstrategi/Bakgrunnsmateriale-planstrategi/ (klikk nederst på siden du kommer til) planstrategi/Bakgrunnsmateriale-planstrategi/

Hvordan få til samarbeid med andre sektorer? Forutsetning for å få beslutningstakere til å følge kunnskapsbaserte råd: Personlig kontakt i formidlingen – kombinert med konkrete anbefalinger av tiltak. Ref: Health policy-makers' perceptions of their use of evidence: a systematic review. Innvaer S, Vist G, Trommald M, Oxman A. 2002

Si dette når du går inn i samarbeidet •Jeg ønsker deg og ditt bidrag velkommen •Din kunnskap er like viktig som min •Jeg kan være fleksibel for at vi skal finne løsninger •Jeg vil gi bidrag i samarbeidet som er forståelige også for de som ikke tilhører min sektor •Vi kan komme med ideer og forslag som ikke er ferdig utformet

Ny folkehelselov, gammelt spørsmål Hvilke folkehelsetiltak skal vi sette i gang?

Ny folkehelselov, nytt spørsmål (1) •Hva er det i vår kommune som bygger opp ei god helse i befolkningen? •Hva er det i vår kommune som truer eller svekker helsa i befolkningen? •Hvordan kan vi sette målbare mål –for å styrke det som bidrar positivt til helse –for å svekke det som bidrar negativt til helse

Ny folkehelselov, nytt spørsmål (2) •Hvilke folkehelsetiltak skal vi sette i gang? …som er egnet til å nå målene våre …som vi har satt på bakgrunn av oversikten over helsetilstanden.

Folkehelsearbeidet: Oversikt - mål - tiltak 1. Oversikt over helsetilstand og påvirkningsfaktorer 2. Velge ut viktige områder - sette målbare mål for ønsket utvikling 3. Iverksette kunnskapsbaserte tiltak

Folkehelseprofilen Egen profil for hver kommune Oppdaterer årlig Utgangspunkt for diskusjoner og drøftinger lokalt NB: Gir ikke all kunnskap om lokale forhold

Helse- og levekårsatlas for Nord-Norge Kartlegging av folkehelse og påvirkningsfaktorer Erik R. Sund, Helse Nord RHF I tillegg til materialet fra Folkehelseinstituttet kan kommunene ta i bruk dette verktøyet:

Plan- og bygningsloven - formål § 3-1. Oppgaver og hensyn i planlegging etter loven (…) a)sette mål for den fysiske, miljømessige, økonomiske, sosiale og kulturelle utviklingen i kommuner og regioner, avklare samfunnsmessige behov og oppgaver, og angi hvordan oppgavene kan løses b)sikre jordressursene, kvaliteter i landskapet og vern av verdifulle landskap og kulturmiljøer c)sikre naturgrunnlaget for samisk kultur, næringsutøvelse og samfunnsliv d)legge til rette for verdiskaping og næringsutvikling e)legge til rette for god forming av bygde omgivelser, gode bomiljøer og gode oppvekst- og levekår i alle deler av landet f)fremme befolkningens helse og motvirke sosiale helseforskjeller, samt bidra til å forebygge kriminalitet g)ta klimahensyn gjennom løsninger for energiforsyning og transport h)fremme samfunnssikkerhet ved å forebygge risiko for tap av liv, skade på helse, miljø og viktig infrastruktur, materielle verdier mv.

Nasjonale forventninger til kommunenes planlegging Regjeringen forventer at: •Kommunene legger til rette for fysisk aktivitet for hele befolkningen, blant annet ved å sikre grønne områder som er lett tilgjengelige og tilrettelagt for friluftslivsaktiviteter, idrett, lek og avkobling, og som er fri for forurensning og støy. Friluftslivets arealbehov ivaretas i planleggingen. •Kommunene tar hensyn til barn og unges oppvekstmiljø i planleggingen og sørger for involvering i planprosessene. •Kommunal planlegging bidrar til universell utforming av omgivelser og bygninger. Lokalisering av ulike funksjoner sees i sammenheng slik at ferdsel og adkomst blir enklest mulig, og utformingen av områder og bebyggelse legger til rette for tilgjengelighet for alle brukergrupper. ale-forventninger.html?id=649923

EUROPA – Dødsfall i år 2000 som skyldes utvalgte viktige risikofaktorer

Overvekt og fedme hos kvinner i Tromsø Kilde: Tromsøundersøkelsen

Overvekt og fedme hos menn i Tromsø Kilde: Tromsøundersøkelsen