Trygge foreldre – trygge barn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Hønefoss politistasjon
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Positiv ledelse av barn
AKB-Pårørende en ressurs
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Knarrlagsund oppvekstsenter,
Trinn 2 Barnets første leveår.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Arbeidsglede! En analyse av fenomenet arbeidsglede slik det oppleves av operasjonssykepleiere. etw/sept./2007.
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Mestring og forebygging av depresjon
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Overgang fra barnehage til skole
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Foreldregruppe på Fillan barnehage
"God bagasje på livets reise."
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
HelART i Ulåsen barnehage
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
SØRUM KOMMUNE Du kan gjøre en forskjell!
Vi har en tydelig struktur gjennom barnehagedagen
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
BARNAS BARNEVERN 2020.
Lenny, en robot som lærer å snakke Pierre Lison University of Oslo.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Grunnleggende verdier for oss:
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Problemløsning.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
TLF: –
Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Søndre Egge barnehage 11. mars -10.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?
Voksne som rollemodeller for barn. Helga Hope.. TILHØRIGHET Mennesket og flokken ! Per Fugeli Hvordan mennesket blir skapt i samspillet med fellesskapet.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Holvik barnehage i Grendahuset i Vågsvåg høsten 2015.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Velkommen til foreldremøte Brunes naturbarnehage 24.september 2015 «Trivelig og annerledes - En herlig barndom»
POSITIV GRENSESETTING ”DE UTROLIGE ÅRENE” Cathrine Immerstein Lid Bente Serigstad 6.Mars 2013.
Velkommen til foreldremøte
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Siste året i barnehagen
Psykisk helse.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Foreldremøte Laksevåg barnehage « Gode voksne for barn»
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Utskrift av presentasjonen:

Trygge foreldre – trygge barn Foreldremøte Beitstad barnehage 22.09.09 Steinkjer Familiesenter

Hva trenger barn? Kjærlighet, omsorg Positiv oppmerksomhet Tid, tålmodighet og samvær

Hva trenger barn? Grenser = trygghet Gode rollemodeller Foreldre som tar ansvar Barnet føler seg respektert

Hvordan bli trygge foreldre? Bruke nettverk (partner, familie, helsestasjon, nabo, venner, barnehage) Barnehagen et ”kompetansesenter” på området. - til drøfting om barneoppdragelse. ..erfaringsvis går samme problemstillinger igjen.. ..ros og oppmuntring i hverdagen/støtte hverandre.. ..stole på at grensene man setter skal holdes..

Hvordan sette grenser? Leik og samspill Gode beskjeder/språk Ros og oppmuntring Være i forkant - avlede Alternativer Konsekvent

Utfordringer for foreldre Stå i grensene/ være konsekvent Barna må kunne stole på at ja er et ja og nei er et nei.. Slemt å si nei? Foreldre har hovedansvaret Sette grenser ut fra egne verdier og holdninger Må tåle støy og skriking (perioder mer utprøving, vil avta gjennom trygghet på hvor grensene går) Enighet om hvor grensene går. Støtter hverandre.

Foreldreansvar Alder og modenhet Kost Klær Døgnrytme: leggetid, måltid... Sikkerhet: sykkelhjelm, båt, bil, refleks, ”Det er lov til å gjøre feil” og beklage.. Rutine fra fødsel – skolestart…

Foreldre er rollemodeller Barn gjør som du gjør og ikke som du sier Språkbruk Rutiner.. Stemning /omtale.. Holdninger i fht sikkerhet, andre mennesker, ”små gryter har også ører” m.m Lære å lytte

Gode samhandlingsrutiner Trivsel Unngår unødig støy Forenkler egen hverdag Både barn og foreldre kan bruke ressursen sin mot mer konstruktive gjøremål Gjør mye med eget og barnets humør – stemning i heimen. Ønsker du at barnet skal endre atferd, start først med deg selv. Innøve noe som ikke har vært – ”krig” – stå i det og hverdagen blir så mye bedre 