for norsklærere på ungdomstrinnet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Bokpresentasjon Stavanger
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Matematikk for yrkesfag
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
for norsklærere på ungdomstrinnet
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
for norsklærere på ungdomstrinnet
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
FYR Ny GIV
STASJONSUNDERVISNING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Skriving som kommunikasjon
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf: Litterær vårsamling for norsklærere på ungdomstrinnet KRISTIANSAND.
Tro og tanke Komponenter Lærebok Gratis digital elevressurs
H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf: Litterær vårsamling for norsklærere på ungdomstrinnet STAVANGER.
Strategier og kompetanse
Målene for skriving og bruk av skrivestrategier En veiledning
Trinn 4: Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Gi elevene strategier som de kan ta i bruk når de skriver
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Framtida nå – les og forstå!
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Litterære virkemidler
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Lyshovden Oppveksttun!
Ny eksamensordning – nye eksamensoppgaver H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf:
Fortelling Novelle Roman
LNUs landskonferanse i Tromsø 20. mars 2015 Jon Smidt
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Problemløsning.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Leksekveld Torsdag Grunnleggende ferdigheter: - digitale ferdigheter - muntlige ferdigheter - å kunne lese - å kunne regne - å kunne skrive.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

for norsklærere på ungdomstrinnet Litterær vårsamling for norsklærere på ungdomstrinnet ÅLESUND H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf: 22 400 400 www.aschehoug.no

Litterær vårsamling H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf: 22 400 400 www.aschehoug.no

Hva leser ungdom i alderen 13 – 15 år? Ann-Mari Harkjerr, ULSTEIN BIBLIOTEK

Kvifor bokprate og formidle bøker Travle ungdomar som nedprioriterer lesing treng å pressast litt Ungdomane vil ha det servert og dei fleste går ikkje på hylla og leitar etter bøker Viktig å ha stor bokkunnskap for å nå breidda og for å kunne seie at den boka passar for deg Viss du er engasjement og seier kva du synes er bra og ikkje bra, får du merksemda deira Følg med i kva som skjer …nye bøker, nye filmatiserte bøker, nye seriar Ein gamal klassiker er vel og bra, men ungdomane vil ha det som dei høyrer om i media og blant vener, på same måte som voksne vil ha Jo Nesbø Vil du ha ein ungdom til å lese, er det oftast ikkje nok berre å seie : denne boka er god. Les den!

Kva vil ungdom ha? Tynne bøker Spenning Humor Fantasy Grøss Kjærlighet Bøker frå det verkelege liv Faktabøker Bøker som kjem på film eller allereie er filmatisert Seriebøker … dei les den første boka og viss den er spennande, les dei vidare på neste bok. Kanskje hekta???

Spenning som ungdomane les

Humor som ungdomane les

Fantasy som ungdomane les

Kjærlighet som ungdomane les

Eksempel på nynorsk-litteratur

Eksempel på nynorsk- litteratur

Mine boktips

Mine boktips

Mine boktips

Tips til gode lenker http://www.barnebokkritikk.no/ http://nynorsksenteret.no/ http://lesetipsungdom.blogspot.no/ http://bergenbibliotek.no/barn-og-ungdom/tips-og-nytt/12-16-aar http://www.alesund.folkebibl.no/ http://mrbiblioteket.no/ulstein

Inn i teksten – om kreativ skriving ÅLESUND: Harald Ødegaard, Engebråten ungdomsskole, Oslo

”Jeg hater å skrive!” ”Hvorfor skal jeg lære meg å skrive fortellinger? Jeg har ingen planer om å bli verken forfatter eller journalist. Det verste jeg vet er disse skriveoppgavene i norsktimene. Og hvorfor må vi lese alle disse kjedelige bøkene?” (Jonas, ”Klasse 10B”)

Kreativ skriving handler om.. Kreativ skriving handler om å la elevene jobbe med tekstskriving på en slik måte, at de blir bedre, mer fantasifulle, nyanserte og bevisste skrivere. Kreativ skriving handler om å la elevene leke seg med teksten, uten at de lar seg overstyre av regler for form og sjanger. Kreativ skriving handler om at elevene skal tilegne seg ferdigheter, skriveteknikker og basiskunnskaper som gjør dem i stand til å skrive særegent og med sitt eget uttrykk. Kreativ skriving handler om å trene elevene til å bli mer konstruktive i kritikken av egne tekster, slik at de får et bevisst forhold til egen skriveprosess. Kreativ skriving handler med andre ord om å videreutvikle skribenten og fortelleren i eleven.

Hva sier læreplanen? Læreplanen fokuserer på skriving i alle fag. I norskfaget handler dette blant annet om å lære elever strategier for å planlegge, utforme, revidere og ferdigstille tekster. Om grunnleggende skriftlige ferdigheter sier læreplanen: ”Norskfaget har et særlig ansvar for å utvikle elevenes evne til å planlegge, utforme og bearbeide stadig mer komplekse tekster som er tilpasset formål og mottaker. Utviklingen av skriftlige ferdigheter i norskfaget forutsetter systematisk arbeid med formelle skriveferdigheter, tekstkunnskap og ulike skrivestrategier.” Om kreative tekster sier læreplanen: ”Skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster på hovedmål og sidemål med begrunnede synspunkter og tilpasset mottaker, formål og medium.”

Hva sier Udir? Informasjon om eksamen i norsk våren 2014 (sist endret 05.03.2014) Hva er kreative tekster? Kreative tekster er ikke én teksttype, men et samlebegrep. Det kan innebære å fortelle og dikte, eller å reflektere og prøve ut tanker. I opplæringen leser elevene svært mange tekster som viser språklig kreativitet, både skjønnlitteratur og ulike former for sakprosa. Noen av langsvaroppgavene til eksamen ber om en kreativ tekst. Disse oppgavene er mer åpne for individuelle løsninger enn de tidligere essay-, novelle- og kåserioppgavene.

Faglig bakgrunnsstoff Kapitlet Kreativ skriving er forankret i metoden prosessorientert skriving, en toneangivende retning innenfor skrivepedagogikken. I tillegg støtter kapitlet seg på Skrivesenterets skrivepedagogiske prinsipper. Kapitlet er bygd opp slik at eleven blir geleidet gjennom tre faser i skriveprosessen, fra idé til ferdig tekst: Før du skriver Mens du skriver Etter at du har skrevet

Utfordringer Den store utfordringen med å jobbe prosessorientert, er knyttet til organisering og tidsbruk. Det stilles krav til god planlegging, for prosessorientert skriving innebærer et systematisk og strukturert arbeid med tekstene, slik at de ulike fasene under skriveprosessen blir ivaretatt. Vurderingsarbeidet kan også by på utfordringer, for hvordan vurderer man kreativitet? Er det lærerens subjektive skjønn og den berømmelige ”x-faktoren” som gjelder? Hvilke kriterier og kjennetegn på kreativitet skal man presentere for elevene?

Om kapitlet Harald Rosenløw Eegs erfaringer som forfatter er en integrert del av kapitlet, og hans stemme bidrar gjennom hele kapitlet med metodiske tips og skrivefaglige råd. Eksempelteksten Torghandel er en anonymisert elevtekst. Elevteksten er mer virkelighetsnær for elevene å forholde seg til enn en tekst skrevet av en forfatter. Elevenes egen skriving kan virke mindre skremmende når de ser hva andre elever har fått til før. Ved hjelp av teksten får elevene et praktisk innblikk i hvordan en tekst utvikler seg i løpet av de ulike fasene av skriveprosessen, fra ide til ferdig tekst. Kapitlet har et mangfold av oppgaver knyttet til delferdigheter. I lærerveiledningen er det et stort utvalg differensierte skriveøvelser som passer til de ulike delene av skriveprosessen.

Oppgave Husk ordene

Oppgave Tegn en påfugl

Delferdigheter Elevene må utvikle ulike skrivestrategier for å bli kompetente skrivere. I kapitlet Kreativ skriving vektlegger vi derfor arbeidet med å øve på ulike delferdigheter: 1. Før du skriver Idemyldring Disposisjon Handlingsgang 2. Mens du skriver Skrivesperre Respons 3. Etter at du har skrevet Revisjon Språkvask

Kjennetegn på kreativitet En innledning som for eksempel skaper nysgjerrighet eller undring Bruk av pangstart som fanger leserens oppmerksomhet Bruk av parallellhandling Originalt plot En oppfinnsom eller intrikat handlingsgang Et overraskende vendepunkt Levende miljøskildringer En overraskende avslutning Bruk av litterære og språklige virkemidler som tilfører teksten noe ekstra Teksten avslører gradvis nye hemmeligheter Fortellinger i flere lag

”Hvis jeg bare hadde visst!” ”Hvorfor har ingen lært meg disse teknikkene før? Jeg har alltid jobbet hardt med tekstene mine, men det har aldri gitt resultater. Det er først nå jeg forstår hvordan jeg skal jobbe med tekstene mine for at de skal bli bedre.” (Svein, NyGiv-elev)

Ikke glem… ”Hemmeligheten ved suksess er hardt arbeid. Det er derfor det er en hemmelighet for de fleste.” (Mark Twain)

Norskverket Fabel – Alt på ett sted For hvert trinn: ○ Alt-i ett-lærebok ○ Lydbok ○ Lærerveiledning Lokus.no – 8. til 10. trinn: ○ Digital elevressurs ○ Lærerens digitalbok Læreboka foreligger også som brettbok for hvert trinn. Spørsmål her: Litt misvisende, for digital elevressurs og lærerens digitalbok varierer også for hvert trinn. ? Brettbok og lærerens digitalbok er ganske like.. Ligger lydboka inne i brettboka også? Husk nøkkelordene – «fornying» og «inspirasjon». Bruke som rød tråd når jeg snakker om Argumenterende tekster og tekstsamlingen.

Vel hjem! H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf: 22 400 400 www.aschehoug.no