Fagkurs NTpF, Hell, Stjørdal 1. juni 2007 Heidi M. Kvalvaag, forsker medisinsk sosiologi.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
Cochleaklubben sommertreff
Forvandle livet ditt på 90 dager
Fra prøving og feiling til
«Er vi på nett? – Trosopplæring ut til konfirmantfamiliene » Stiftelsen Kirkens Familievern1.
Kurstreff 3 Dagens tema: Del 1: ”Ikke ett fett” Del 2: Bedre forståelse for matvaremerking/ ”Lære å lese varedeklarasjonen”. Kursøktens del 1 skal gi økt.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Mestring og forebygging av depresjon
Religioner og livssyn i dag
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Inkludering (av jenter) i idretten – et antropologisk perspektiv
PER SKREDDERS VEI.
Språk og sosialisering
3. ERNÆRING OG HELSE sunt kosthold og aktiv livsstil
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Introduksjonssenteret
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Tilpasset opplæring AU 1
Veiledning av studenter
Arbeidsglede! En analyse av fenomenet arbeidsglede slik det oppleves av operasjonssykepleiere. etw/sept./2007.
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
StartsideFaktaOmråderHva gjør viHistorieMiljøEtikkOrganisasjonSamarbeidUtstillingerDagens tema MTFs symposium 11. og 12. mars 2008 Losby gods Sentralisering.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
FISK Hvorfor utrykket: Frisk som en fisk?
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
Hva er det viktigste i livet ditt? Betyr det mye å ha god helse?
"God bagasje på livets reise."
Samtale 2.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Bokollektivet Målgruppe:
Valg av programfag for studiespesialiserende utdanningsprogram
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Lek og Læring i barnehagen
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Veiledningspedagogikk
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Livssynshumanismen Hva er livssyn? -Ser på livet
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Likestilling og likeverd i barnehagen
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Utdanningsreformer i et historisk perspektiv
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
PPU Naturfagdidaktikk Generell innledning 11.01
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Du har to øyne.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Periodeplan for Sommerly Uke Høst, Skoguke og brannvern .
Religion i samfunnet.
hvordan kan det gjennomføres?
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Studiespesialisering
Menneskeretter og demokrati som skolefag.
Utskrift av presentasjonen:

Fagkurs NTpF, Hell, Stjørdal 1. juni 2007 Heidi M. Kvalvaag, forsker medisinsk sosiologi

Disposisjon Bruker og helsepersonell Er det to (ulike) perspektiv? Hvorfor brukerperspektiv ? Hvordan brukerperspektiv?

Å se verden fra ulike ståsted

To perspektiv Som bruker praksiskonkret meg livet Som helsepersonell vitenskap generell andre jobb

Mat i praksisperspektiv:  Mening  Erfaring  Intensjon -.

 Anerkjennelse, tilhørighet, språk  Kjønn, familie, samfunn,  Smak, metthet, energi, muskler

Tradisjoner, slekt, historie

17. mai Norge Nasjon, etnisitet - vi - de andre Høytid, årstid - livssyklus

God jul Til Oskar Fra mamma

Følelser Tanker LukterSmaker Forventninger Forhåpninger Krav Forberedelser Stemninger Lyder Muligheter Estetikk Latter Vennskap

- kjærlighet - erotikk - gave - fellesskap - familie

MAT i praksisperspektiv Grunnelement i menneskelig eksistens Å ta verden inn Medium for organisering av tid Det materialiserte jeg

Ernæring og forbrenning proteiner karbohydrater fett vitaminer osv FORMIDLING/OPPLÆRING - Kampanjer - Rådgivning - Undervisning - Kurs ? MENING PRAKSIS & ERFARING “Ernæringsvitenskap: grunnleggende kunnskap i biologi og biomedisin med spesiell vekt på ernæringslæren og kjennskap til vitenskapelige arbeidsmetoder.UiO Vitenskapelig mat

Mat i vitenskapelig perspektiv Fysiologi Ernæring Vitaminer Proteiner Karbohydrater Fett Forbrenning

Hvorfor brukerperspektiv? Etisk Politisk Teoretisk Nytte/effekt

Etisk begrunnelse Menneskerettigheter Individers rett til å bestemme over seg selv (= egen kropp). Borgerstatus opprettholdes ved sykdom og overvekt.

Teoretisk begrunnelse Kropp-tanke-dikotomien Kroppssubjekt Kunnskapsforståelse subjektiv og objektiv kunnskap

Nytte/effekt Makt Flyt av kunnskap Konkurrerende sannheter Læring = erfaring Subjektiv Praktisk Situasjonell

Hvordan få inn brukerperspektiv?

TIPS: Hva er utfordringen DIN? ”alle tilbud planlegges, gjennomføres og evalueres i likeverdig samarbeid mellom bruker og helsepersonell” lms-ideologi