Dåpsopplæring - Felles ansvar – felles utfordring • Hvert år blir mer enn 42000 barn døpt. • Det er 850 000 døpte barn og unge mellom 0 og 18 år.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Hva er migrasjon og hva gjør Røde Kors Ungdom?
Messa for travle familier
Kanskje Gud vil at vi skal treffe noen mennesker som er feil for oss før vi treffer den ”rette”, så vi er bevisst på hvor takknemlig vi skal.
Harald Kaasa Hammer Knattholmen Guds kjærlighet og vår.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Litt mer om PRIMTALL.
Fra ord til liv August 2012.
Gudstjeneste med Skattejakt.
Ungdomsarbeidet i Agder bispedømme
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC Livet fortjener virkelig en kjærlig omtale, slik at vi strekker oss mot himmelen, ser hvor godt vi har.
MUV i Asker menighet Årsmøtet 28. april MUV I Asker menighet • 4. september 2012 besluttet Asker menighetsråd at vi skulle delta i prosjektet Menighetsutvikling.
KIRKEN – ET MØTESTED PÅ VEIEN I ET FLERKULTURELT MILJØ.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Hvem er Jesus?.
En tjenende kirke Guds kjærlighet til alle mennesker og alt det skapte, virkeliggjort gjennom liv og tjeneste Visjonen for Den norske kirkes diakonale.
Sokoni Noen tanker til møtetorg i Strindheim kirke 22 februar 2006 Ved Erik Dahl Hvordan leve som en disippel i dag? Hva kan vi lære av afrikanerne?
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
Vintreets hemmelighet Livet i ordet, bønnen og gleden Joh 15:7-11
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Med sekken full av penger!
Misjon ”Dere skal være mine vitner i Jerusalem og hele Judea, i Samaria og like til jordens ender.” Apg 1,8 Diakoni ”Alle som var blitt troende, holdt.
Smittende tro Det kommende året vil vi fokusere på: Hvordan…
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Johannes 16, Om sorg og glede
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Styrket fellesskap Første samling 20. oktober 2009 Melhus bedehus 19:30 Kaffe 20:00 Vi starter presis 22:00 Takk for i kveld.
Velkommen til lysmesse
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Diakoni og trosopplæring
Trosopplæring for alle uansett funksjonsnivå
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Velkommen til dåpskurs!
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Kirken har fått en ny plan for diakoni, en plan som gjelder fra 1. 1
Hva vil vi med planverk og menighetsutvikling i Den norske kirke Jens-Petter Johnsen Kirkerådets direktør.
Samarbeid med foreldre om dåpsopplæringen Med bakgrunn i foreldreundersøkelsen Fra Bjørgvin høsten 2003.
Misjonsavtaler i menighetene ALLE KAN GI - ALLE KAN FÅ.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Tenk på din skaper mens du er ung Lyngen menighets trosopplæringsprosjekt.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
VISJON OG VIRKELIGHET RUNDT ”LEKENDE BARN I GUDS VERDEN”
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Mange drømmer om: Flere unge familier som begynner å gå jevnlig til gudstjeneste? Barn som får opplæring i kristen tro som en forlengelse av dåpen? At.
1 Peter 2,4-5 Kom til ham, den levende steinen, som ble vraket av mennesker, men er utvalgt og dyrebar for Gud, og bli selv levende steiner som bygges.
Tween Sing Tilhørighet, Ta sjansen, Tro.
VERDENS VIKTIGSTE OPPGAVE
Tekster om tro og livssyn
Kurs i Trosopplæringsplanen ARBEIDSBOK Torun Pedersen.
Konfirmasjon i Helleland menighet
Kroppen som Gud har villet
Kjærlighet – mellom søsken
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
“Disippel-høring”.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Konfirmantundervisning i Hole menighet 2012/2013
Kristine Aksøy Leder av seksjon for barn, unge og trosopplæring Kirkerådet.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Konfirmasjon i Helleland menighet
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
§ 1-1. Formålet med opplæringa
Invitasjon til Helt sjef!
Vi vil være en kirke som Strategi for Stavanger bispedømme
Utskrift av presentasjonen:

Dåpsopplæring - Felles ansvar – felles utfordring • Hvert år blir mer enn barn døpt. • Det er døpte barn og unge mellom 0 og 18 år

Sammen med denne menighet og hele vår kirke får dere del i et hellig ansvar….

Reform av trosopplæringen (eller hva vi i huleste kommer til å kalle det) •Lov om konfirmasjon 1736 •Forordning om allmueskolen i 1739 •Grunnskoleloven 1969/mønsterplanen 74 •Læreplanverket 1997 •NOU 2000:26 ”Til et åpent liv i tro og tillit ” •Stortingsmelding høst 2002 ”trusopplæring i ei ny tid” •Stortingskomiteens innstilling 8.mai 2003 •Stortingets behandling 27.mai 2003

Reform av trosopplæringen (eller hva vi i huleste kommer til å kalle det) Utvikle en systematisk og sammenhengende trosopplæring for alle døpte mellom 0 og 18 år med en dimensjoneringsnorm på 315 timer, dog ikke slik at vi skal telle timer.

HMK Harald’s nyttårstale 1.jan 2003 Fortellingene om snekkersønnen fra Nasaret har preget vår kultur og er en del av den tradisjon vi bærer med oss. Fortellingene gir oss inspirasjon til å stå på de svakes side, bekjempe fattigdom, arbeide for fred og forsoning og vise praktisk solidaritet ved å elske våre medmennesker. Det er derfor en sentral oppgave å gi fortellingene fra Bibelen liv.

Slik kan de fortsette å være en del av vår kulturarv og samtidig være et utfordrende møte med budskapet om kjærlighet og solidaritet. Jeg tror at vi alle, både unge, foreldre og besteforeldre har forventninger til kirken når arbeidet med reform av dåpsopplæringen nå tar til. Med våre spennende bibelfortellinger og vår rike salmeskatt har vi mye å gi videre til barn og unge

Stortinget 27.mai 03, saksordfører •”trusopplæring i ei ny tid”, er en sak med vide perspektiver, kanskje videre perspektiver enn i de aller fleste saker vi behandler i denne salen… Nå ligger utfordringen hos Kirken og hos den enkelte menighet. Utfordringen ligger i å utarbeide gode opplegg for en trosopplæring som favner bredt og får en oppslutning fra større grupper enn dem som nå søker seg til menighetens barne- og ungdomsarbeid.

•Skal det være mulig å følge opp med de ønskede bevilgninger i årene som kommer, er det en forutsetning at kirken lykkes i å gi trosopplæringen lokal forankring, nå bredt, og gi opplæringen et innhold som appellerer til hjerte og hjerne hos de mange barn og unge.

Reform av trosopplæringen (eller hva vi i huleste kommer til å kalle det) •Et forsøks og utviklingsarbeid over 5 år med gradvis økonomisk opptrapping. Antydet ramme er årlig 250 millioner. •En trosopplæring for alle mellom 0-18 år med en veiledende dimensjoneringsnorm på 315 timer. •Innen 5 – 10 år skal reformen være integrert i hele kirken •Et resultatorientert prosjekt, kvantitative og kvalitative mål •Et erfaringsbasert prosjekt i lokalmenigheten •Reformen har et familiefokus, foreldre og faddere •Myndighetsfasen gjør reformen også til et ungdomsprosjekt •Reformen vil utfordre alle deler av kirkens liv.

Å være kirke for alle døpte •Et forsøks og utviklingsarbeid forankret i barnets og den unges menneskeverd som gir barn og unge rom til å være i sitt eget liv og sin egen tro •En folkekirkereform som fastholder kirkens ansvar for alle som blir døpt •Tverrfaglighet og samarbeid er en forutsetning for å lykkes

Et fornyet læringsbegrep •En fornyet formidlingsvisjon som integrerer diakonale og kulturelle perspektiver •Kjennskap •livshjelp, •Gi rammer for livstolkning •Livsmestring og evne til å utvikle håp •Barn og unge med eierforhold til kirken

Trosopplæring – et sted for dialogen mellom jeg fortellingen og Kristusfortellingen

Diakonale perspektiver •Diakoni er en del av grunnforståelsen av den kristne tro •Den diakonale handling er en del av en systematisk trosopplæring •Trosopplæring for alle er også for de med særskilte behov •En diakonal trosopplæring vil se, tolke og handle i forhold til barn, unge og familiers livskamp. •En diakonal trosopplæring vil ha livshjelp og handlende kjærlighet som en integrert del av læringsbegrepet

”Drømmen om en kirke” Frida : Jeg drømmer om en vakker kirke rett ved der jeg bor. Der er alle velkommen. Bestandig. En kan bare komme dit og være stille alene, eller sammen med mange. Det er ingen forskjell på folk i kirken. Alle er der. Fra alle folkegrupper, rike og fattige. Om noen er annerledes er ikke det farlig i min kirke. Det er bare spennende. Barn kan leke i kirken og ungdommene kan synge og være sammen. De gamle kan drikke kirkekaffe. Om noen er lei seg i min kirke trøster de hverandre og gir hverandre håp til livene sine. Og så er det lov å tro i min kirke. En kan snakke om Gud og om livet og sånn uten å være flau.

•Petter 9 år. I min kirke er det så stille at jeg kan høre tankene mine. •Mina 12 år. I min kirke er det sånn at Jesus liksom har blitt vennen min •Kristian 7: I min kirke kan mamma få trøst når hun gråter. •Jørgen 11: Med min kirke er det sånn at jeg blir glad når jeg hører kirkeklokkene for da vet jeg at noe er på gang i kirken. Når jeg er i kirken begynner jeg bare å le for orgelet lager så innmari mye lyd. •Andrine 14 år. I min kirke er det sånn med skrifting og sånt. At en bare kan snakke om det akkurat sånn som det er og så blir det bra.

Prosjektmenigheter •Mange kyrkjelydar har i dag konkrete planar for å satse på dåpsopplæringa, men har ikkje nødvendige ressursar for gjennomføringa. Å stimulere kyrkjelydane til å utvikle og prøve ut dei planane dei har, er ei sentral side ved den første delen av reformprogrammet. •Tilbudet må speile hele bredden i Den norske kirke. En stor del av opplæringen vil ha form av tradisjonsformidling og tilbudet skal ha lave terskler. Barn og foreldre må møtes med respekt og tillit.

Prosjektmenigheter •Det er den enkelte menighet som ut fra lokale forhold skal organisere og vedta rammen for opplæringen •Det må vera eit mål at ein stor del av kyrkelydane er involverte i reformarbeidet frå eit tidlig tidspunkt. Reformprogrammet må frå starten ta omsyn til dei kyrkelydane som i dag er motiverte og har føresetnader for raskt å utvikle eit utvida opplæringstilbod

Innkomne søknader, 1.runde •Totalt kom det inn 363 søknader •Totalt er 634 antall menigheter involvert i en søknad •50% av alle sokn er berørt i søknadsprosessen •Total søknadssum er 160 millioner •Beløp fra til •Snitt søknadsbeløp er •Snitt fullskala , Snitt fase •Nær sagt alle prostier er representert..

Menigheter som har søkt, prosentvis 49,67% av menighetene er inkludert i søknadsprosessen 2. Forsøks og utviklingsarbeid i lokalmenighetene

Innvilgede prosjekter •43 prosjekter er innvilget •99 menigheter er representert •Det er 2 eller flere prosjekter i alle bispedømmer •Alle aldersgrupper er dekt •Det er 23 fullskala prosjekter og 20 faseprosjekter •Det er en døvemenighet blant prosjektmenighetene •Det er 9 menigheter med integrerte samiske perspektiver •Det er delt ut i overkant av 24 millioner (helårsvirk.) •Vi er nå midt inne i kontraktsinngåelsene

Prosjekter i Bjørgvin •46,94% av menighetene i Bjørgvin var involvert i en søknad •5 prosjekter inne, 16 menigheter •Bergen domkirke menighet, alle faser 0  18 år •Austevoll kyrkjelyd, faseprosjekter 0  4 år, 10  13 år og 13  18 år •Aurland/Lærdal Flåm, Nærøy, Undredal, Vangen, Borgund, Hauge og Tønjum kyrkjelydar, alle faser 0  18 år •Vik, Vangsnes, Fresvik, Feios og Arnafjord kyrkjelydar, alle faser 0  18 år •Førde og Holsen/Haukedalen kyrkjelydar, alle faser 0  18 år

”Drømmen om en kirke” •Barn og unge er ikke morgen- dagens kirke. De er dagens kirke.

Mal for forsøksmenighet Stillingsmengde Prest/kateket/diakon/kantor menighetspedagog/dåpslærer…hel/del/fast? Overhead Driftsmidler Introkurs, stab og mr Kompetanseøkning Veileder/mentor/forskning

Bodø Domkirke •Kirkemusikalsk verksted for utvikling av trosopplæring. •Vi har en visjon om at gudstjenestelivet i Domkirken skal bli et møtested der barn og ungdom treffer venner og kjente og blir sett av voksne