Valg av gjennomføringsstrategi Adm. dir Sven Erik Nørholm.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Hvordan berede grunnen for de gode………
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Prosjektorganisering, prosjektledelse og prosjektstyring
Prosjektorganisering
» Kvalitet og ledelse Helse Møre og Romsdal Emne – innføring av miljøledelse i Helse Møre og Romsdal 18.April 2013.
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Nye kontraktsformer, hvordan påvirker det vår fremtid? Asbjørn Hagen.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
NABin fagmøte 2005 Hvordan velge riktig bindemiddel? Oslo 11. oktober 2005.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Byggforedrag ved NTNU Prosjekteringsledelse Trond Bølviken, Veidekke Entreprenør As Nils A Mogstad, Veidekke Entreprenør As.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Introduksjon til systemutvikling
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Prosjektorganisering, prosjektledelse og prosjektstyring
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Krav til leverandører Kontraktsstrategier Lars Erik Hauer Direktør Veg og Transport.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
September 2004.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Kan plan- og gjennomførings- prosesser ved sykehusutbygging forbedres?
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
DISPOSISJON innledning
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Teoretisk analyse - kap 5: PRODUKTET PROSESSEN PROSJEKTORGANISASJONEN
kap 5: PRODUKTET PROSESSEN PROSJEKTORGANISASJONEN
Prosjekt i faget SIB 3010 Studieobjekt: Barnehage i område RIT
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Organisering av byggeprosesser.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Bybanen Utbygging (BU)
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
OPS (PPP/PFI)- er det løsningen for en kommune?
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Presentasjon av forretningsplan
Kostnadsstyring Privat / Offentlig
4. April 2019, Jostein Fjærestad
Mellom barken og veden vol. 2 - Rådgivers rolle
Utskrift av presentasjonen:

Valg av gjennomføringsstrategi Adm. dir Sven Erik Nørholm

Hva selges?

Hva leveres?

Gjennomføring

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring

Hva ønsker vi å oppnå? ”Optimale prosjekter” • Tilfredsstille reelle behov • Optimal prosess/gjennomføring • Riktige aktører • Gjennomføring innen rammer • Riktig kvalitet • Riktig ressursbruk/kostnad

Katastrofeprosjekt eller magi? Budget: 7M$ Cost: 100M$

Perspektiver Operation was successful Operation was successful (but the patient died) Prosjekt- perspektivet Bruker- perspektivet Samfunns- perspektivet

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Årsaker til feil og kostnadsoverskridelser (undersøkelse hos 790 industriselskaper i USA) • Dårlig dokumentasjon38% • Dårlig administrasjon14% • Redusert produktivitet 6% • Uprofesjonelle entreprenører/underentr.12% • Uprofesjonelle oppdragsgivere11% • Forandring under gjennomføring 9% • Dårlige informasjonssystemer 5% • Inflasjon 5% 58% (prosjektledelse)90 % (ledelse)

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Hva kan skape problemer? • Målformuleringen er uklar eller mangelfull • Inkompetente aktører (faglig, kapasitetsmessig) • Den enkelte medarbeider trekkes for sent eller for lite inn i planleggingen • Prosjektarbeid må vike for oppgaver i basisorganisasjonen eller andre prosjekter • Dårlig samhandling • Ansvarsforholdene er uklare • Ambisjonsnivået er for høyt og planene er urealistiske • Tids- og kostnadsrammer sprekker • Oppfølging er dårlig

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Forutsetninger for å få et godt prosjekt OrganisasjonProsjekt Ressurser Likevekt

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Fiaskokriterier i prosjekter (Ø. Meland) • Tidsknapphet • Honorar- (ressurs) knapphet • Rolleavklaringer • Kommunikasjon • Planlegging

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring

Hvorfor planlegge? • Finne reelle behov • Oppnå optimal behovstilfredsstillelse med tilgjengelige ressurser • Prosjektutvikling via styrt prosess • Frembringe nødvendig dokumentasjon for : • Tilbud/anbud • Produksjon • Drift- og vedlikehold

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Roller i prosjekt • Prosjekteier • Bruker • Prosjektleder -prosjekteringsleder -byggeleder • Rådgiver/prosjekterende • Entreprenør /leverandør

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Prosjekteierrollen, prosjektets viktigste • Eier ideen • Ansvar for helhet • Må leve med resultatet • Størst potensial/størst risiko • Resultat/mål, strategisk element i forretningsideen • Må betale ”gildet” • Må ta de vanskeligste avgjørelsene • Strategiske valg • Valg under stor usikkerhet • Avhengig av at andre aktører lykkes

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Prosjekteiers hovedforventninger • Gruppen identifiserer og tilfredsstiller reelle behov • Rammestyring/kostnadsstyrt prosjektering/utvikling • Hyggelig givende ”reise”

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring 80 % av prosjektets verdi og muligheter skapes i idé- og planfasen

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Prosjekt og mennesker • Prosjekt handler i stor grad om mennesker og teknologi • Prosjekter med suksess handler om mennesker i samhandling

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Samhandling Ville gjøre medaktørene gode

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Samhandling • Legge forholdene til rette for at andre kan gjøre en god jobb • Gjøre medaktørene gode • Utnytte alle aktørenes kompetanse optimal • Sørge for tilstrekkelige ressurser • Kvalitetssikre andres og eget arbeid • Samarbeidsvilje og evne

SEN

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Hvordan lykkes? • Ta konsekvensen av det vi vet • Ta utgangspunkt i prosjekt og prosjekteiers ståsted • Ta hensyn til rammebetingelsene • Fordel ansvar/risiko på de som bør ha det • Velg riktig aktør til riktig oppgave • Sørg for at nødvendige ressurser stilles til disposisjon • Lag prosess som gir aktørene optimale muligheter til å lykkes på prosjektets premisser • Bruk kjente spilleregler

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Gjennomføringsstrategi Plan som, med bakgrunn i prosjekteiers og prosjektets særegenheter, mål og rammer, beskriver prosjektets organisering og gjennomføringsprosess samt fremgangsmåter og virkemidler prosjekteier vil benytte for å kontrahere og honorere nødvendige leverandører.

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring

Organisasjonsmodeller CM BH-styrte delentrep. Spesial (NS8402) (NS3430) NS8401/02 NS3430 NS8401/02 NS3430 NS8401/02 NS3430 General- entreprise Hoved entreprise Modell Kontrakt Ekstern finansiering/ drift EFI/OPS Total- entreprise NS3403 Integrert leverandør- organisasjon Integrert organisasjon Senpartnering Spes. avtaler Spes. avtaler Tidligpartnering/- prosjektallianser XXX Delt leverandørorganisasjon

Prosess for utvikling av gjennomføringsstrategi Eksterne rammebetingelser Mål Interne rammebetingelser Analyse Gjennomføringsstrategi •Prosjekteiers organisasjon/bruker- medvirkning •Programmering (reelle behov) •Gjennomførings-organisasjonen • Kontraktinndeling • Kontrakttyper m/ vederlagsform • Risikovurdering • Styringsmessige krav til leverandører • Kontraheringsplan - Produktet - Kompleksitet - Usikkerhet -Markedet -Regelverket - Kompetanse - Kapasitet -Trygghet

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Når utvikle gjennomføringsstrategi • Ved prosjektoppstart

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Gjennomføringsstrategi innhold • Prosjekteiers prioriteringer • Prosjekteiers organisasjon/erfaringer • Prosjektets karakteristika • Eksterne interessenter/rammer • Organisering • Engasjementsmodell og kontraktsform rådgivere • Kontraheringsmodell og kontraktsform leverandører/entreprenører

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Prioriteringer • Risikovilje/-evne • Minimal kostnadsrisiko • Laveste mulig investering • Sikker leveranse (min. fremdriftsusikkerhet) • Best mulig økonomi i driftsfasen • Stor påvirkning på kvalitet • Brukermedvirkning • Ønske om leie kontra å eie • Forretningsutvikling • HMS

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Prosjekteiers organisasjon/erfaring • Erfaring fra tilsvarende prosjekter • Behov for brukermedvirkning • Kompetanse og kapasitet til planlegging, kontroll, oppfølging og koordinering • Vilje og mulighet til ekstern innleie • Ønske om incentivbaserte kontrakter

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Prosjektets karakteristika • Modenhet/defineringsgrad/usikkerhet • Størrelse • Kompleksitet/teknisk konsept • Beliggenhet • Framdrift/parallellitet programmering/prosjektering/ bygging • Behov for informasjonsflyt prosjekteier- leverandør

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Eksterne interessenter/rammer • Planer/forskrifter/lover • Konflikter mot eksterne interessenter • Leverandørforhold • Konkurransearenaen/markedet • Prosjektledelsen • Rådgivere • Entreprenører/leverandører • Byggeprosess - tradisjon

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Engasjementmodell og kontraktsform arkitekt, rådgivere • Engasjementsmodell • Direkte/åpen-/lukket-/forhandlet konkurranse • Lavest pris/beste anbud/kompetanse /løsningskonkurranse • Kontraktsform • Separate kontrakter • Totalrådgiver • Gruppeavtaler med incitament • Timepris/fastpris/incentiver

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Kontrahering og kontraktsform leverandører • Kontrahering • Direkte/åpen-/lukket-/forhandlingskonkurranse • Lavest pris/beste anbud • Kontraktsform • Delte entrepriser • Totalentrepriser • Partnering/allianser • Løpende regning/fast/incentiver • Finansiering /drift (tjenesteleveranse)

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Organisering • Prosjekteier • Styre • Prosjektråd • Prosjektansvarlig/prosjektleder • Programmering • Brukere • Prosjektledelse • Prosjektleder • Mentor • Spesialiststøtte • Prosjekteringsledelse (PL prosjektering) • Byggeledelse (PL utførelse)

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Organisering fortsetter • Arkitekter/rådgivere • Prosjekteringsledelse • Spesialistrådgivere • Entreprenører/leverandører • Byggeledelse • Entreprisemodell (Fra CM til allianser)

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Prosjekteier NN (prosjekteier) Prosjekteier NN (prosjekteier) Prosjektleder Spesialiststøtte •Resurspersoner •KS •Kost/plan •Økonomi •Sekretær Spesialiststøtte •Resurspersoner •KS •Kost/plan •Økonomi •Sekretær Rådgivende Utførende Rådgivende Utførende Prosjektstyre Spesialist Brukere Prosjektråd Prosjekteringsleder Byggeleder Mentor Totalentreprenør

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Krav til prosjektleder • Se helhet, evne til prioritering • Se muligheter og ta beslutninger/løsningsorientert • Skape kommunikasjon og samhandling • Respekt og forståelse for nødvendig kompetanse/lojalitet • Holdninger • Motivere og skape entusiasme om et felles mål • Beherske administrative metoder og styringssystemer • Ha fagkunnskap på aktuelle fagområder • Levedyktige prosjektgjennomføringsmodeller (utgangpunkt i kundebehov)

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Organisasjonsmodeller CM BH-styrte delentrep. Spesial (NS8402) (NS3430) NS8401/02 NS3430 NS8401/02 NS3430 NS8401/02 NS3430 General- entreprise Hoved entreprise Modell Kontrakt Ekstern finansiering/ drift EFI/OPS Total- entreprise NS3403 Integrert leverandør- organisasjon Integrert organisasjon Senpartnering Spes. avtaler Spes. avtaler Tidligpartnering/- prosjektallianser XXX Delt leverandørorganisasjon

Kontraktsstruktur for OPS E39 Klett - Bårdshaug OPS kontrakt Drift – og Vedlikehold Planlegging /bygging Lånegivere Utbygging og vedlikeholdskontrakt Gjeld Egenkapital Eiere: Låne- avtale Aksjonær -avtale

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring

Krav til prosjektleder • Se helhet, evne til prioritering

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring

Fra idé til virksomhet INFRASTUKTUR UTBYGGING INFRASTUKTUR UTBYGGING ORGANISASJONS- UTVIKLING ORGANISASJONS- UTVIKLING ANALYSE PROGRAMMERING ANALYSE PROGRAMMERING DRIFT SAMSPILL IDÉ EFFEKTMÅL

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Definisjon Partnering er en samarbeidsform i et prosjekt som baserer seg på tillit, åpenhet, felles målsetting og felles økonomiske interesser og hvor alle aktørers kompetanse trekkes inn tidlig

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Hvorfor partneringmodell? • Optimalisering av prosjektgjennomføringen (mer verdi for pengene, bedre resultat) gjennom: • Skape gjennomføringsmodell som gir felles interesser og samhandling mellom aktørene • Bedre grensesnittsavklaringer/koordinering i prosjektering • Økt kvalitet på dokumentasjon til byggeplass • Utnytte entreprenørens kompetanse i samhandling med rådgiverne og kunden i valg av systemer og løsninger • Redusere unødvendige endringer og konflikter i byggefasen • Gi bedre sikkerhet for styring innenfor gitte økonomiske rammer

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Tidlig og sen partnering • Tidligpartnering/prosjektallianse Alle aktørene velges i programmeringsfasen • Senpartnering Rådgivere velges i programmeringsfasen Entreprenører/leverandører velges i forprosjektfasen

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Bærende idé Samhandling mellom prosjekteier,ledende rådgivere og ledende entreprenører/leverandører skaper verdier for kunden og for hverandre som ingen av de greier å skape alene.

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring Senpartnering TRADISJONELL MODELL ANBUD/TILBUD KONTRAKT Senpartnering Detaljprosjekt Bygging med mye endringer og konflikter For- prosjekt Skisse- prosjekt Program -mering Bygging med få endringer og i fordragelighet Detaljprosjekt ANBUD UT ENTREPRISEKONTRAKTER SAMHANDLINGSKONTRAKTER For- prosjekt Skisse- prosjekt Program -mering

SEN Prosjektorg. Og gjennomføring

en ! Takk for oppmerksomheten!