Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertEmilie Lorentzen Endret for 7 år siden
1
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås det løst
2
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Innledning: Hva er prosjekteierstyring? Beste praksis - Forslag til løsning Innspill til veien videre Agenda Side 2
3
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Prosjektsuksess i to perspektiv Verdi = Mest veg for pengene = Nytte/kostnad For langsiktig regional utvikling innen samferdselssektoren …er «riktige prosjekter» viktigere enn å gjøre «prosjektene riktig»
4
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS «Prosjektene riktig» Side 4 All prosjektempiri tilsier at prosjektsuksess skapes i tidligfase/under planlegging
5
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Prosjektsuksess i vegprosjekter Page 5 Lav effektivitet Dyr suksess Riktig prosjekt med gode målsettinger, men med lav effektivitet. -> Høy nytte, men for høy kostnad Suksess Riktig prosjekt med gode målsettinger, og høy effektivitet. -> Høy nytte til riktig kostnad Fiasko Feil prosjekt, men høy effektivitet. -> Lav nytte til lav kostnad. Fiasko Feil prosjekt med dårlige målsettinger, og lav effektivitet. -> Lav nytte til høy kostnad. Strategi Gjennomfør riktig prosjekt (riktig målsetting) Høy effektivitet Høy effekt Taktikk Gjennomfør prosjektet riktig (riktig bruk av ressurser) Lav effekt
6
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Hva innebærer god prosjekteierstyring i praksis? Page 6 Gjennomføre de riktige prosjektene (strategisk, politisk, nytte/kostnad) Gjennomføre prosjektene riktig/effektivt Stanse de dårlige prosjektene i tide Optimaliserer verdi (nytte-kostnad) Sikre forutsigbarhet Ta de riktige beslutningene og korrigerer underveis i prosjektet. Prosjektene blir ikke bedre enn de rammebetingelsene ledelsen gir prosjektene.
7
Statens Vegvesen Fylkeskommunen Fylkestinget Fylkesadministrasjon Prosjekteier Prosjektleder Prosjekteierrollen Rolledeling – Prosjekteier og utførende Ligner på andre: -Departement og Statsbygg -Utdanningsetaten og Undervisningsbygg i Oslo kommune -Forsvarsdepartementet og Forsvarets Logistikkorganisasjon -Departement og Nye Veger? -Osv.
8
PROSJEKTEIERSKAP BRUKER- PERSPEKTIVET SAMFUNNS- PERSPEKTIVET UTFØRER- PERSPEKTIVET Prosjektleder Prosjekt- sikring Endrings-ansvarlig FK ansvar Delt ansvar SVV ansvar Prosjekteierrollen Tre perspektiv, ansvaret for endringer og prosjektsikring
9
B0B1B3B4 KonseptvalgBehov Skal behovet utredes? Riktig konsept valgt? Klar for Gjennomføring? Godkjent leveranse? Riktig prosjektProsjektet riktig Utvikle konsept / Avklare omfang Forberede gjennomføring GjennomføringDrift og vedlikehold B2 Skal det investeres i prosjektet? B5 Prosjekt avsluttet? Beslutningsmodellen Hvorfor? Har vi utforsket mulighetene? Har vi funnet beste løsning? Hva skal leveres? Hvordan? Hvem? Når skal vi være ferdig? Hvor mye skal det koste? Består av: - Faser - Beslutningsporter Hvorfor: - Riktig fokus i hver fase - Stoppe og tenkte seg om - Riktig ressursbruk Sentrale eierstyringsverktøy: - Krav til dokumentasjon ved beslutningsport - Organisering i hver fase - Prosjektsikring før beslutningsportene
10
B0B1B3B4 KonseptvalgBehov Skal behovet utredes? Riktig konsept valgt? Klar for Gjennomføring? Godkjent leveranse? Riktig prosjektProsjektet riktig Utvikle konsept / Avklare omfang Forberede gjennomføring GjennomføringDrift og vedlikehold B2 Skal det investeres i prosjektet? B5 Prosjekt avsluttet? Konseptvalgs- utredning Kommune- (del)plan Regulerings- plan Prosjektering & grunnerverv Bygge DrifteVedlikehold Statens Vegvesen Beslutningsmodellen med SVVs modell
11
Statens Vegvesens rammeverk
12
Beslutningsmodellen og rollen
13
Prosjektdokumentasjonen - Generelt Side 13
14
Ulik type dokumentasjon
15
Utredning B0B1B3B4 KonseptvalgBehov Utvikle konsept / Avklare omfang Forberede gjennomføring GjennomføringDrift og vedlikehold B2 Avtale FK - SVV Prosjektledelse, omfang, tid og kostnader Behov/ Nytte-kostnad Mandat Utredning B5 Styrings- dokument Mandat Styrende dokumenter i prosjektet
16
Rapportering Utredning B0B1B3B4 KonseptvalgBehov Utvikle konsept / Avklare omfang Forberede gjennomføring GjennomføringDrift og vedlikehold B2 Avtale FK - SVV Prosjektledelse, omfang, tid og kostnader Behov/ Nytte-kostnad Mandat Utredning B5 Slutt- rapport Avviksrapportering Tertial- + avviks rapportering Styrings- dokument Mandat Rapportering
17
+ 10 % - 40 % - 10 % + 40 % B0B1B3 Konseptvalg Utvikle konsept / Avklare omfang Forberede gjennomføring Gjennomføring B2 Behov Usikkerhetsavsetning Restusikkerhet Kostnadsestimat Forventede tillegg fra usikkerhetsanalysen Estimert kostnad Vedtatt budsjett P50 Vedtatt kostnadsramme P85 Kostnadsestimering og kostnadsstyring
18
Veien videre - diskusjon
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.