Avsluttende samling Veilederkorpset 2012

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Melding til Stortinget…
Avsluttende samling Veilederkorpset 2012
Strategikonferanse KS Telemark
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
1.
Strategi for ungdomstrinnet -motivasjon og mestring for bedre læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
«Ungdomstrinn i utvikling»
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Skolebasert vurdering
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
tilbud om støtte til kvalitetsutvikling
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Overgangsprosjektet NY GIV
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Nasjonale prøver.
Organisering og arbeidet i kommunene
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Skolevandring.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skolebasert kompetanseutvikling
Skolebasert kompetanseutvikling
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Avsluttende samling Veilederkorpset 2012 Oslo 13. - 14. juni 2013

Mål for samlingen Oppsummere veiledningsperioden Inspirere og planlegge for videre kvalitetsutvikling Faglig påfyll til videre kvalitetsutviklingsarbeid Bli kjent med regionale aktører

Program Dag 1: 11.00 Åpning ved Erik Bolstad Pettersen, direktør i Utdanningsdirektoratet 11.45 Delrapport 1 Evalueringen av Veilederkorpset ved Ida Gram, Rambøll Management Consulting 12.30 Praksiseksempel Ål kommune 13.00 Lunsj 14.00 Suksesskriterier for fortsatt kvalitetsutvikling ved Jan Merok Paulsen, Høgskolen i Hedmark 15.30 Pause 16.00 Hva har vi opplevd? Veilederteamene oppsummerer sammen med sine kommuner (UDIR og ressursteamet møter regionale aktører) 17.30 Avslutning 19.00 Middag med kultur

Program Dag 2: 08.30 Plan for videre kvalitetsarbeid Presentasjon av prosess og regionale aktører Erfaringsdeling og inspirasjon 10.00 Pause med utsjekking 10.30 Plan for videre kvalitetsarbeid fortsetter 11.30 Lunsj 12.30 Kommunevis samling – hva har vi lært? Veilederen samles til egen avslutning 13.30 Pause 14.00 Råd fra veilederteamet 14.30 Avslutning 15.00 Vel hjem!

Hvorfor vi er her Mål: Oppsummere veiledningsperioden Inspirere og planlegge for videre kvalitetsutvikling Faglig påfyll til videre kvalitetsutviklingsarbeid Bli kjent med regionale aktører

Sektormål for grunnopplæring Alle elever som går ut av grunnskolen, skal mestre grunnleggende ferdigheter som gjør de i stand til å delta i videre utdanning og arbeidsliv. Alle elever og lærlinger som er i stand til det, skal gjennomføre videregående opplæring med kompetansebevis som anerkjennes for videre studier eller i arbeidslivet. Alle elever og lærlinger skal inkluderes og oppleve mestring.

Hvor står vi ? Mye er bra, og tegn på framgang Læringsutbytte; tegn på at mye godt arbeid over tid nå gir resultater Læringsmiljø; aldri vært større statlig satsing, ser mye godt arbeid lokalt, og tegn på bedring, men ikke de resultater vi ønsker. Nye tiltak Gjennomføring; krevende å nå målene som er satt, men forventer bedring

Etter tilbakegang i PISA-undersøkelser har vi snudd trenden ? Lesing for 15-åringer (PISA)

Best i Norden i matematikk ? Norske 10-åringer Finske 10-åringer Danske 10-åringer Svenske 10-åringer Norske 9-åringer Matematikk for 9- og 10-åringer (TIMSS 2011)

Meld. St.20 På rett vei. Vurdering: Statusgjennomgang som viser at en god skole har blitt bedre Trendskiftet er et resultat av en felles innsats i hele sektoren, fra lærere og elever til foreldre, skoleledere, skoleeiere og nasjonale og regionale utdanningsmyndigheter

Utfordringer (1) Læringsutbytte ikke godt nok i gjennomsnitt Frafall og svake grunnleggende ferdigheter hos mange Sterk sosial reproduksjon og store ulikheter i prestasjoner mellom skoler og innenfor skoler. Læringsmiljø som er skadelig for mange elever, og som ikke understøtter læring og trivsel. Motivasjon og prestasjon under ønsket nivå

Utfordringer (2) Barn, elever, lærlinger og voksne med særskilte behov ivaretas ikke godt nok i utdanningssystemet og målrettet innsats settes inn for sent Regelverksetterlevelsen er for lav, noe som gjør at rettssikkerheten ikke er godt nok ivaretatt

Utfordringene kommer til uttrykk i gjennomføring i VGO Utfordringene kommer til uttrykk i gjennomføring i VGO. Mål om 75 prosent gjennomføring innen 2015

Mål og resultater etter fylke

Kvalitetsutvikling og implementering Slik Utdanningsdirektoratet ser det…

KD Analyse og videreformidling av informasjon om tilstand i sektor Tildelingsbrev og andre styringssignaler UDIR UDIR Samle og registrere informasjon om tilstanden i sektor Implementering av nasjonal politikk. Bruk av virkemidler. SEKTOR

Prinsipper for god implementering Tydelig retning Lokalt handlingsrom og forankring Kapasitetsbygging Oppfølging   Underliggende premiss: Et aktivt skoleeierskap er nødvendig.

En enkel modell for hvordan vi vil arbeide Organisatorisk tenkning: Partnerskap, samarbeid, forankring, mobilisering av alle ressurser, involvere alle nivåer Konsentrasjon om det viktigste Langsiktighet Innholdssiden: Sette standarder (målestokk, norm) (Standards) Vurdere og gi tilbakemeldinger (Assessment) Bygge og mobilisere kraft (Capacity building)  

«Kvalitetsvurdering gir kvalitetsutvikling» «(…) det må legges enda større vekt på å utvikle skolenes og skoleeiernes evne til å ta i bruk den kunnskapen som er tilgjengelig i målrettede utviklingsprosesser.» (S. 146)

Verktøy i Skoleporten «Ulike verktøy, som tilstandsrapporten, ståstedsanalysen og organisasjonsanalysen, støtter nå opp om utviklingen av analysekompetanse og oppfølging av resultatene fra nasjonale prøver i skolen og på skoleeiernivå.»

Skoleutvikling og skoleeiere Veilederkorpset tilbyr veiledning i å styrke utviklings-, endrings- og forbedringsarbeidet i skolen Bidrar med kunnskap, erfaringer og råd Støtten skal bidra til at skoleeierne og skolene kommer i gang med lokal utviklingsarbeid Tilbakemeldingene er svært gode fra skoleeiere, skoleledere og veiledere som har deltatt i perioden 2009 – 2013 Erfaringene brukes nå inn i et nytt tilbud til skoler og skoleeiere med vedvarende høye mobbetall Metodikken gjenbrukes i skolebasert kompetanseutv i ungdomstrinnsatsingen

Støtte og veiledn til skoleeiere med høye mobbetall Identifisert skoler/kommuner med vedvarende høye mobbetall FM tilrår hvilke kommuner som bør få tilbud om veiledning FM følger opp øvrige kommuner Etablerer 4 veiledergrupper som følger opp kommunene Veiledningen bygger på modellen for VK, inkludert OU-program

Ungdomstrinn i utvikling 2012-2017 Opplæringen skal bli mer praktisk og variert mer motiverende, utfordrende og relevant for elevene Opplæringen skal bedre elevenes grunnleggende ferdigheter i regning, lesing og skriving i alle fag

Skolebasert kompetanseutvikling 4 nasjonalt prioriterte satsingsområder Klasseledelse, regning, lesing, skriving Vurdering for læring Kollektivt orienterte skoler Organisasjonslæring

Deltakere I pulje 1 19 fylker 131 skoleeiere (6 private). Bl a Trondheim, Oslo, Bærum, Stavanger, Fredrikstad 252 skoler får tilbud 22 universiteter og høgskoler - fordelt på alle lærerutdanningsregionene

Utviklings-veiledere Fullskala: Hvem skal bistå skoleeiere, skoler i utviklingsarbeidet? KD Udir FM Ressurslærere Skoleeiere Universiteter, høgskoler GNIST regionalt/Prosjekt-ledere GNIST fylke Utviklings-veiledere Nasjonale sentre, andre fagmiljøer GNIST nasjonalt Skoler

Kompetanseheving Stor statlig satsing over år En utfordring å få ulike virkemidler til å ta hensyn til skole- og barnehageeieres egen kapasitet og kompetanse En avveining hvor langt ut staten går på et område der lokalt nivå har ansvar Direktoratet må bistå skole- og barnehage­eiere ut fra deres behov, og ikke undergrave ansvar for egne utviklingsprosesser  

Lærdom fra veil korps: Behov for en sterk skoleeier Vi må bidra til å utvikle en sterk, kompetent og ansvarlig skoleeier og barnehage­myndighet. Vi må stimulere til et godt kunnskapsgrunnlag og analysekompetanse når skoleeiere skal vurdere data om egen virksomhet. Ledernes kompetanse i å lede og gjennomføre utviklings- og endringsprosesser er en forut­setning for bærekraft.

Et nøkkelspørsmål Det blir aldri lett å være en god skoleeier – vi skal gjøre det litt lettere. Når må nivået over ta et skritt fram – og når må man ta et skritt tilbake?

Evaluering av Veilederkorpset Delrapport 1 presenteres av Ida Gram, Rambøll Management Consulting

Praksiseksempel Erfaringer med Veilederkorpset i Ål kommune ved Eldgrim Springgard, kommunalsjef ved Bjørn Pedersen, rektor ved Skjervøy u-skole, Anita Lervoll, etatsleder for oppvekst i Kåfjord kommune og Eli Carstens, Veilederkorpset

Lunsj

Kvalitetsutvikling Suksesskriterier for kvalitetsutvikling ved Jan Merok Paulsen, Høgskolen i Hedmark

Hva har vi opplevd? Veilederteamene oppsummerer sammen med sine kommuner UDIR og ressursteamet møter regionale aktører

Erfaringsdeling – plan for kvalitetsutvikling Presentasjon av regionale aktører Plan for videre kvalitetsarbeid Erfaringsdeling og inspirasjon

Plan for det videre arbeidet med kvalitetsutvikling i skolesektoren mål og tiltak for videre arbeid på skoleeier- og skolenivå, herunder arbeid på deltagende skoler og eventuelt skoler som ikke har deltatt i veiledningen plan for videre arbeid med kvalitetsvurdering på skole- og skoleeiernivå (Ståstedsanalysen, tilstandsrapport…) plan for bruk av eventuelle nettverk, lokale samarbeidspartnere eller eksterne kompetansemiljøer for å styrke kvalitetsutviklingsarbeidet

Erfaringsdeling – plan for kvalitetsutvikling Deltakerne fordeles i grupper på tvers av kommuner/ fylkeskommuner. Alle deltakerne fra kommunene må være forberedt på å presentere kommunens plan. (4 grupper i plenumsal og 4 grupper på grupperom)  Veilederne, ressursteamet og lokale ressurspersoner fordeles på gruppene som prosessledere/tidtakere! Ressursteam og ressurspersoner vil delta her og vil lede prosessen.

Presentasjon og tilbakemelding En kommune av gangen presenterer sin plan (10 min) Individuell refleksjon: Hva er bra? Hva kan bli bedre?(5 min) Tilbakemelding fra hver enkelt: (15 min ) 3 styrker + 1 råd skriftlig og muntlig   Gjentas for alle kommuner Veileder må minne om at alle deltakere må kunne presentere plan for kvalitetsutvikling. Veilederkoordinatorer og ressurspersoner er tidtakere og prosessveiledere.

Kommunevise grupper Hva har vi lært?

Veilederteamets tilbakemelding til UDIR Teamets gode grep: Det gode veiledningsmøtet God organisering Samhandling med veisøker Gode eksempler Annet… Vi deler… Fr

Informasjon fra UDIR

SITAT: For en kommune ble tilstandsrapporten den mest betydningsfulle. de hadde aldri skrevet den før og så hvor godt styringsverktøy det var. De vil bruke den aktivt og involvere alle deltagende parter i den. Verktøyene har gitt skolene og skoleeier et grunnlag for å ta avgjørelser og prioriteringer. De har gitt et tydelig innblikk på hva som er nødvendig å ta fatt på og for å utvikle en felles forståelse av behov og valg.

Ståstedsanalysen Ny versjon 2013 Oppbygging – De tre fasene

Improvement of teaching and learning outcomes Evaluation and assessment framework System School Classroom Student assessment Teacher appraisal School evaluation System evaluation Improvement of teaching and learning outcomes (OECD, Reviews of Evaluation and Assessment in Education, 2012)

Utfordringer De kvalitative dataene og prosessene har vært lite synlige som en del av systemet Verktøy til støtte i kvalitetsutvikling har ikke vært synlige som en del av systemet Krav om dialogen og samarbeid har vært utydelig definert

Modell Kvalitetshjulet Vurderings-prosessene Ansvars-fordeling

Kommunen som lærende organisasjon Organisasjonslæring Delingskultur Ttverrfaglighet Helhet og sammenheng Lærende Nettverk Den enkelte skoles ansvar ( Rektors ansvar) Vurdering av virksomheten opp mot "tegn på god praksis” Hvor gode er vi ? Hvordan vet vi det ? Bearbeide resultater fra undersøkelser Virksomhetens samlede vurdering og valg av hovedutfordring Vurdering av organisasjonens virkemåte Forbedringsarbeid-kvalitetsutvikling Kommunestyret som skoleeier Hvor gode er vi egentlig ? Hvordan vet vi det ? Hva slags kvalitet ønsker vi DIALOG - LÆRING Hva gjør vi nå ? Visjoner - vi vil ! Ambisjoner Sette mål på tjenestekvalitet Beslutninger bygget på kunnskap Riktig ressursinnsats Kommunen ansvarlig for tjenestekvalitet(delegert) ( Rådmannens ansvar) Kvalitetssystem Ansvarsavklaringer Kunne iverksette Riktig kompetanse Etterspørre- Gi støtte Ledelse ! Rekruttere! Læring Delingskultur Rapporteringer Analyser Gjøre politikerne god Dialog med lokalsamfunn Foreldresamarbeid Brukermedvirkning Partnerskap KS, 2008 51

Skolebasert vurdering er hjemlet i forskrift til Opplæringsloven § 2-1: Skolen skal jamleg vurdere i kva grad organiseringa, tilrettelegginga og gjennomføringa av opplæringa medverkar til å nå dei måla som er fastsette i Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Skoleeigaren har ansvar for å sjå til at vurderinga blir gjennomført etter føresetnadene.

Film 1 https://vimeo.com/60997839

Ståstedsanalysen Ståstedsanalysen er et refleksjons- og prosessverktøy for felles vurdering av skolens praksis og resultater i arbeidet med elevenes læring og læringsmiljø. Målet er å finne fram til og prioritere innsatsområder som kan føre til at flere elever lærer mer, gjennomførere og består.

Fra mangetydig kompleksitet til felles forståelse

Ståstedsanalysen 2013

Fase I : Datainnsamling Ressurser, Læringsmiljø, Elevresultater, lokale indikatorer Det eneste brukeren kan gjøre her i dag, er å laste ut en rapport som på forhånd er definert. Denne er for omfattende og lite brukervennlig. Dagens løsning erstattes med et skjermbilde og funksjonalitet som lar brukeren selv velge hvilke data som skal med. Et godt utgangspunkt for dette er dagens løsning for tilstandsrapporten.

Fase II Egenvurdering av skolens praksis Temaene belyser både skolen som organisasjon og lærernes pedagogiske praksis: Kompetanse og motivasjon Tilpasset opplæring og vurdering Læringsmiljø og rådgiving Kultur for læring Ledelse Profesjonsutvikling og samarbeid

Fase II Utdypende egenvurdering/tilleggstema Underveisvurdering Klasseledelse Læreplanarbeid Grunnleggende ferdigheter Fag- og yrkesopplæring i skole Organisasjonsutvikling

Det er behov for å gi skolene mer prosesshjelp for den samlede vurderingen.

Ståstedsanalysen i U.trinnssatsingen «Fylkesmannen og GNIST-prosjektlederne kan bidra til at kommunene tar i bruk Ståstedsanalysen som et verktøy for kvalitetsvurdering og organisasjonslæring. Ståstedsanalysen er et frivillig verktøy, og vi har ikke satt som en forutsetning at skolene må bruke den i ungdomstrinnsatsingen. Vi mener imidlertid at verktøyet vil styrke satsingens fokus på skolebasert kompetanseutvikling.» «På sikt bør bruk av Ståstedsanalysen innarbeides i skolering av både GNIST-prosjektledere, utviklingskoordinatorer og ekspertlærere.» U.dir.-notat (internt) 110213 U-trinnssatsingen (skoleeiere og skoleledere, GNIST prosjektledere, utviklingskoordinatorer og ekspertlærere)

Ungdomstrinn i utvikling www.udir.no/Ungdomstrinnet

«Implementeringspakke Reviderte læreplaner» Rammeverk for grunnleggende ferdigheter Grunnlag for læreplanrevisjon oppdrag 42-10 Reviderte læreplaner i engelsk, matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfag Grunnleggende ferdigheter er tydeliggjort Reviderte veiledninger til nevnte læreplaner og oppdatert støttemateriell Kjennetegn på måloppnåelse Utarbeidet for 10.trinn, kan benyttes som støtte for standpunktvurdering Revidert Veiledning til lokalt arbeid med læreplaner Oppdatere innhold og tydeliggjøre roller og ansvar på ulike nivåer Ståstedsanalysen (redskap for skoleutvikling) Lokalt læreplanarbeid og grunnleggende ferdigheter er særskilte fordypningstemaer

Lokalt arbeid med læreplaner Mål og planer Gjennomføring Vurdering Oppfølging

Vurdering for læring http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Normal-forsidesak/

Klasseledelse http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Klasseledelse/Sider/Vurdering-av-egen-praksis/

http://www.ks.no/

Sluttprodukt våren 2013 Plan for kvalitetsutvikling, juni 2013 Gjenbesøk veiledere november 2013 Rapport mai 2014 Vi legger ut informasjon om rapporten på pgsd

TAKK Til veilederne for god innsats! Til veisøkerne for godt samarbeid! Til ressursteamet for god hjelp! Til andre bidragsytere for kunnskapsdeling! Til alle for å bidra til et godt Veilederkorps!