Plan for praksis Studieåret 2009 2010 FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU 2 14. og 21.09.09.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Kari Pape Den gode assistenten
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Grete Haaland Sund HiAk,
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
NESOs Formannskole klasse / 2014
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Nyutdannet lærer – ressurs eller reservedel?
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Pedagogisk utviklingsarbeid
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Arenaer for utforskning 2009  Introduksjon og informasjon  basisgruppene etableres to og to diskuterer evt. overordnet tema velger representanter til.
Roller og forventninger: La Stå! Kap. 12
Veiledning av studenter
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Praksis i studieåret 2009/2010: Trinn 2-AU
ØVINGSLÆRERMØTE FU3, IKS1 mandag 21. september 2009.
Utvikling av veiledningsmodell for kommunehelsetjenesten
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Av: Anette Helene Smørdal
Etikk i pedagogisk arbeid
Utdanningsvalg 10.klasse
Tilvalgsfag 2004/05: Young Mentors Fagets forankring i L97 Praktisk prosjektarbeid.Praktisk prosjektarbeid. ”gir elevene mulighet til å opparbeide en allsidig.
Lek og Læring i barnehagen
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Eksamen Hva har jeg lært?.
Individuell fagtekst fra praksis.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Dramafaglig prosjektarbeid
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Utdanningsvalg 10.klasse
Aksjonslæring - kjernen i en lærende organisasjon
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og

Overordnede mål for 2.praksisperiode Studentene skal, i sin praktiske utførelse, utøve forståelse, kunnskap, innsikt og refleksjon innenfor områdene:  faglig kompetanse (evne til refleksjon og anvendelse – basert på faglig innhold)  didaktisk kompetanse (planlegge, gjennomføre og begrunne, refleksjon/analyse) Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og

 sosial kompetanse (respekt, interesse og integritet)  endrings- og utviklingskompetanse (innsikt, forståelse, være/møte forberedt)  yrkesetisk kompetanse (reflektere over egen rolle – i samspill med andre, respekt og ha barnet i fokus) Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og

Obligatoriske arbeidskrav i praksis  Aktiv deltakelse i barnehagens hverdagsaktiviteter (initiativ, interesse, engasjement – omsorg, respekt, medinnlevelse)  Arbeid med ulike aksjoner og dokumentasjoner (basert på opplevde hverdagssituasjoner i løpet av dagen/praksisen; Involvering – samspill, basis for det systematiske arbeidet ifht. planlegging, observasjon, dokumentasjon og refleksjon) Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og

 Utvikling og revidering av egen læreplan (i relasjon til overordnede mål – definere egne erfaringer og områder for læring ifht. Egenutvikling)  Veiledning – nedfelles skriftlig (to timer pr. uke – gis i gruppe og individuelt, studenten hovedansvar for innholdet i veiledning slik at den blir best mulig ifht. egen utvikling og læring)  Føre loggbok underveis i praksisen (utg.pkt. for veiledning) Gjort/utførtLært/erfartLurtEgne tanker/kommentarer Eks. hjulpet et barn inn i leken Lekens innhold utviklet seg - flere idèer inn i leken Være observant for det enkelte barn Var det riktig ? Hvorfor? Refleksjon – teori ? Hva lærte jeg ? Hva er- farte jeg ? Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og

Vurdering  Fortløpende  Forventes utvikling i løpet av studiet – faglig og personlig evaluering Dokumenta -sjon studenten øvings- lærer samspill sirkularitetsprinsippet her...endringer, justering etter erfaringer, prosesser og refleksjoner underveis Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og

 ”Min praksismappe” – gjennom praksisperiodene  Individuell plan (=egen læreplan; skal bygge på avsluttende vurdering samt egen vurdering)  Egenvurdering (loggen din fra tidligere)  Øvingslærers vurdering fra 1.trinns praksis  Midtveis vurdering (kort, skriftlig vurdering, om studenten står i fare for ”ikke bestått” skal praksisveileder kontaktes)  Avsluttende vurdering (øvingslærer) Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og