Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
NAVN Allmøte SIFO 11.november 2010 Strategiske utfordringer for organisasjon og prosjektledelse.
Forventninger og videre arbeid…...
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Utarbeidet i tilknytting til deltagelse i Kompetanseprogrammet
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Velkommen til Erfaringsseminar november Gabelshus, Oslo
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Strategier og tiltak Evaluering og oppfølging
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Side 1 Sammen om en bedre kommune Mari Frogner Ruud – Prosjektleder Kongsberg kommune.
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Målet for kompetansearbeidet er økt kvalitet for brukeren Oslo
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Tiltak for å redusere sykefraværet
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Organisering og arbeidet i kommunene
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
Om resultatdialogen på ulike nivå i kommunen v/Geir H. Forenklet definisjon/innhold; En årlig, planlagt samtale med underordnet leder/medarbeider om planlagte.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
LUP for avdelingsledere Sluttevaluering
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
UTVIKLINGSSAMTALEN En PLANLAGT UTVIKLINGSSAMTALE handler om medarbeiderens ARBEIDSOPPGAVER 1.Prioritering etter oppgavens betydning for organisasjonen.
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
Dialogkonferanse Behovene
Den gode skoleeier I Nes.
Utvelgelser og utvikling av lederkandidater i kommunal sektor
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
De viktigste resultatene
Rekruttering Fremtidens sykepleiere
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
Roede-kurs på arbeidsplassen
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
10-faktor Medarbeiderundersøkelse
Arbeidsmiljøundersøkelsen
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter Fredrikstad Frogn Sørum Nes Nannestad Hurdal Oslo - EST Oslo - Østensjø Oslo - Bjerke Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter

Fredrikstad Frogn Sørum Nes Nannestad Hurdal Oslo - EST Oslo - Østensjø Oslo - Bjerke Fra plan til praksis Nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter v/ Åsbjørn Vetti, KS-Konsulent as

Hva trenger våre ledere nå? Hva tror du er aller viktigst for lederne dine akkurat nå (for at de skal være pådrivere for gjennomføring av overordnet plan og tiltaksplaner) ?

Vi har lært av våre feil i fra fortiden … All kompetanseutvikling var bra. Lite tydelig arbeidsgiver. Målene var ofte uklare. Arbeidet med kompetanseutvikling bygget i liten grad på analyse av framtidens behov og var ofte helt eller delvis frikoblet fra mål og arbeidsgivers behov. Kartlegging tok mye tid, skjedde generelt og på et detaljnivå som var vanskelig å nytte strategisk. Omfattende planer. Lite fokus på mobilisering av kompetanse og ansvar / utvikling av roller (medarbeidere, ledere, stab, rådmannsnivå). Mye fokus på formalkompetanse.

6 suksessfaktorer – fra plan til praksis Planen kommuniseres ut i organisasjonen av alle ledere Alle aktører får klargjort sine roller, og får opplæring i bruk av verktøyene (spesielt tiltaksplaner) Planen er koblet mot budsjettprosesser og andre planprosesser – brukes som styringsinstrument Riktig balanse mellom mobilisering, utvikling og anskaffelse Tiltak som sikrer høy overføringsverdi Oppfølging av både aktivitet og resultat

1. Planen kommuniseres ut i organisasjonen av alle ledere Handler om … Å gjøre planen tilgjengelig, tilrettelagt budskap i mange kanaler Tydelige forventninger til lederne Gode læringsarenaer for lederne Å sikre enkle verktøy for tiltaksplaner slik at lederne kan gjennomføre enkle prosesser sammen med sine medarbeidere Etterspørre aktiviteter og resultater Hva har vi lykkes med så langt når det gjelder å kommunisere planen ut i organisasjonen ?

2. Alle aktører får klargjort sine roller, og opplæring i bruk av verktøyene (tiltaksplaner) Opplæring gjennom ledersamlinger Tema i ledernettverk ? Oppfølging gjennom lederavtaler, ledersamtaler, styringsdialogen (mål og resultatvurdering) ? Temadager på arbeidsplassen Tydeliggjøring av medarbeidernes rolle Verktøy Oppfølging av medarbeidere gjennom team, medarbeidersamtaler, veiledning, myndiggjøring

3. Planen er koblet mot budsjettprosesser og andre planprosesser – er styringsinstrument Planen refereres til i øvrige styringsdokumenter og saker Planen er grunnlag for lederes beslutninger Arbeidsprosesser som er del av årshjulet Rullering av tiltaksplaner minimum hvert år (men kan gjerne være et dynamisk instrument som oppjusterer gjennom hele året). Overordnet plan – rulleres i løpet av en fireårsperiode - når den ikke lenger oppleves tilstrekkelig oppdatert I hvilken grad har vi fått på plass gode årshjulsprosesser for tiltaksplanene?

4. Riktig balanse mellom mobilisering, utvikling og anskaffelse «For mye fokus på kompetanseutvikling – for lite fokus på mobilisering»

Viktige sammenhenger (etter Linda Lai 2012) Tro på egen kompetanse Ytelse Autonomi (tillit og selvstendighet) Kompetanse-mobilisering Indre motivasjon Verdiskapning (måloppnåelse) Lojalitet Tilhørighet og støtte Turnover- intensjon Nærvær Rolleklarhet – arbeids-belastning Hva er hovedgrunnen til at vi om to år kan se at kompetansemobili-seringen har økt ?

5. Tiltak som sikrer høy overføringsverdi Kunnskap – tilegnelse av fagspråk Ferdigheter – trening gjennom praktisk yrkesutøvelse Lokale behov Skreddersøm som gir tilpasning til lokale forhold Mange kan delta – mange lærer det samme - større muligheter for endret praksis Refleksjon over egen praksis Planlegge iverksetting, medarbeiderne evaluerer, leder etterspør (overlæring gir endret praksis)

6. Oppfølging av både aktivitet og resultat Aktivitet: Vi gjennomfører det vi har planlagt eller gjør velbegrunnete justeringer. Egenevaluering – kvalitativ vurdering: I hvilken grad bidrar tiltakene til å nå mål for kvalitet og kapasitet i tjenestene? Måling av effekter (eksempler) … Medarbeidertilfredshet Brukertilfredshet Dreining fra behandling til forebygging Andel fagutdannete Faglig kvalitet Antall partnerskapsavtaler …