Elementer i en forretningsplan

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Styrearbeid i Norwegian
E-handel.
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Kurs i bedriftsetablering Finn S. Steffensen Siviløkonom MBA NHH
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Investering og finansiering Høstsemesteret 2013
Stjørdal Rotary-klubb
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Anvendelse av verktøyene
Forretningskonsept og forretningsplaner
Figur 9.1: Virkeliggjøring av strategier
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
SWOT-analyse.
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Forretningsplanen – En Oversikt
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forretningsplan i praksis Anders Brenna.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Mer om studentbedrift forretningsplan
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
Kurs i entreprenørskap
[Firmanavn] Forretningsplan.
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
(Selskapsnavn) SWOT-analyse
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
utfordringer i en ny region
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Presentasjon av forretningsplan
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Presentasjon av forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Kurs i entreprenørskap
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Elementer i en forretningsplan - hvorfor, hva og hvordan? Venture Cup, 30. mars 2006 Beate Rotefoss

Først noen spørsmål… Hvor mange har utarbeidet en fp? Hva er en fp? Hvorfor skal vi skrive en fp? Hva synes dere en fp skal inneholde? Hva tror dere er viktigst med en fp? Hvordan ville dere starte jobben med å skrive en fp?

Hvorfor utarbeide forretningsplan? FP skal være en rettesnor for driften av den nye enheten Produktstrategi Markedsstrategi Budsjett Handlingsplaner FP skal tiltrekke seg investorer og långivere Sikre tilgang på nødvendig kapital Gi et godt førsteinntrykk

Analysebehov - områder Produkt/ tjeneste Kundeorientering Kontekst/Omgivelser Konkurrent- orientering Bedriftens styrker og svakheter

Elementer i en forretningsplan Foretakets hovedforutsetninger Kritiske forhold for å lykkes Produkt og markeder - strategiske valg Markedsplan og konkurranseforhold Bedriftens lokalisering, bygninger, maskiner og utstyr Organisering og administrative rutiner Etableringsplan, langs. plan for bedriften, ressursbehov Finansiering, lønnsomhet og risikovurdering

Foretakets hovedforutsetninger Forretningsidé, visjon og mål Iverksetter og team Selskapsform og eiendomsforhold Bransje

Kritiske forhold for å lykkes Analyse av eksterne og interne forhold med fokus på kritiske forutsetninger for å lykkes. Her kan med hell SWOT-tankegangen benyttes: Se på interne styrker og svakheter Se på eksterne muligheter og trusler

Produkt og markeder - strategiske valg Behovsbeskrivelse Produktkrav Valg av teknisk løsning Evt. beskyttelse av forretningsideen/produktideen Produktutvikling, antatt levetid på produktet, livssyklus Vurdering av marked/markedspotensiale og konkurransesituasjon Produksjonsstrategi Hvilke bedriftsfunksjoner skal bedriften ivareta med egen org. og hva skal settes bort til administrative og utøvende funksjoner? Finansiering økonomisk strategi

Fra kundebehov til teknisk løsning Produktets/tjenestens egenskaper Teknisk løsning

Markedsplan og konkurranseforhold Hvordan få til en avtale med pilotkunder og andre brukere i utviklings- og introduksjonsfasen? Hvilke markeder skal bearbeides og hvilke kunder anses som viktige i startfasen og i den videre utviklingen? Konkret beskrivelse av hvordan konkurrentene skal møtes på det valgte markedet. Prispolitikk Salgsprognose, markedsandel, antall enheter pr. år de tre første årene av salget. Beskrivelse av distribusjons- og salgsopplegg i den innledende fasen og ved den videre utvikling og ekspansjon av bedriften.

Distribusjonskjeden Produsent Kunde (For)bruker

Distribusjonskjeden Kunde Kunde (For)bruker Kunde Produsent Kunde

Distribusjonskjeden Kunde Produsent Kunde (For)bruker Produsent Kunde

Bedriftens lokalisering, bygninger, maskiner og utstyr Lokalisering av bedriften geografisk Skissér et produksjonsopplegg, antyd utviklingen over tid Krav til bygninger og anlegg på kort og lang sikt, kostnader og investeringsbehov Behov for maskiner og utstyr, kostnader og investeringsbehov

Organisering og administrative rutiner Beskrivelse av bedriftens interne organisering og hvilke arbeidsoppgaver som skal settes bort Sysselsetting de tre første årene, krav til kompetanse, rekrutteringspolitikk Lag et organisasjonskart Hvilke adm. rutiner trenges, og hvordan er de tenkt utarbeidet? Lønnskostnader og andre kostnader Iverksetterens og utviklingsteamets rolle, avtaler og framtidig organisering

Etableringsplan, langsiktig utviklingsplan for bedriften, ressursbehov Oversikt over de aktiviteter og planleggingsoppgaver som må utføres i de kommende tre år med sikte på start og videre utvikling av bedriften, tidfest periodene de forskjellige aktiviteter skal utføres. (Her kan dere gjerne benytte et GANNT-diagram) Ressursbehov for gjennomføring av etableringsplanen de tre første årene.

Finansiering, lønnsomhet og risikovurdering Lag en kontantstrømsanalyse som presenteres grafisk Foreta en lønnsomhetsanalyse og risikoanalyse for de tre første år og på lengre sikt. Sett opp et resultatbudsjett for de tre første årene Sett opp en finansieringsplan for de første årene (med kapitalkilder og kapitalhenvendelse) Sett opp et likviditetsbudsjett for de tre første årene

Hvilke budsjetter må dere kunne sette opp? Salgsbudsjett + salgsinnbetalingsbudsjett Kostnadsbudsjett + utbetalingsbudsjett Investeringsbudsjett Finansieringsbudsjett Resultatbudsjett (inntekter / kostnader) Likviditetsbudsjett (innbetalinger / utbetalinger) Kontantstrømsanalyse + risikovurderinger

Ressursbaseteori Fysisk kapital Finansiell kapital Menneskelig kapital Teknologi, investeringer, lokalisering, tilgang på råmaterialer Finansiell kapital De ulike pengeressursene som en bedrift kan bruke for å nyttiggjøre seg av og implementere strategier. F.eks. kapital fra aksjonærer, egenkapital, banklån, og tilskudd fra f.eks. Innovasjon Norge, NT-programmet og Skattefunn Menneskelig kapital Kunnskap, opplæring, erfaring, relasjoner, innsikt til individuelle ledere og medarbeidere i bedriften Organisatorisk kapital Bedriftens rapporteringsstruktur, formell og uformell planlegging, kontroll- og koordineringssystemer, i tillegg til formelle og uformelle relasjoner mellom bedriftens ledere/medarbeidere og bedriftens relasjoner til aktører i omgivelsene.

VRIO – rammeverket Barney, 2001) Valuable: Gjør ressursen bedriften i stand til å respondere på muligheter og trusler i omgivelsene? Rare: Hvor mange konkurrerende bedrifter har tilgang til denne ressursen? Imitate: Dersom konkurrerende bedrifter ikke har tilgang på denne ressursen, hvor lett er det for konkurrenten(e) å skaffe seg denne ressursen? Organisation: Er bedriften godt nok organisert for å utnytte det konkurranse-messige potensialet i denne ressursen?

The VRIO (Valuable, Rare, Imitate, Organization) Framework (basert på Barney, 2001). Verdifull? Sjelden? Vanskelig å imitere? Effektivt organisert? Konkurransemessige implikasjoner Økonomisk situasjon Nei   -- Ja Konkurranseulempe Forverret Konkurranselikhet Uendret Midlertidig konkurransefordel Forbedret Langsiktig konkurransefordel