Omar Mekki mars 2010 Tilrettelagte tiltak for flyktningbarn og - familier Hjelp og støtte til flyktningfamilier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Kari Pape Den gode assistenten
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Samhandling.
-ikke bare for zippylæreren…
-ikke bare for zippylæreren…
Samarbeid mellom skole og hjem
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Rolighetsmoen barnehage
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Å leve med ADHD i familien
Mestring og forebygging av depresjon
Mestringsmodell Breidablikk
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Samarbeid mellom skole og hjem
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
"God bagasje på livets reise."
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Tidlig innsats i engelskfag Pat Pritchard cand polit Oslo, oktober 2009.
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Vi vil «være sammen»; for barna…
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Barnehagens betydning for barns identitetsskaping F1A
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Velkommen til foreldremøte!
CAMPAIGNING From vision to action.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
1 Kommunikasjon.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Sosial kompetanse og psykisk helse.
«Den gode timen på Saltvern»
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Omar Mekki mars 2010 Tilrettelagte tiltak for flyktningbarn og - familier Hjelp og støtte til flyktningfamilier

Omar Mekki mars 2010 What can the school do? STOP is a useful model to use as a framework: S afety - routine and predictability T ime and Talking - to re-establish trusting relationships with adults O pportunities for play and self-expression P arents - partnership with parents to support their children.

Omar Mekki mars 2010 Hvordan kan skole og barnehage legge best mulig til rette for flyktningbarn og - familier? 1. Trygghet, rutiner og forutsigbarhet 2. Tid til å snakke med voksne som bryr seg 3. Mulighet for lek og å få uttrykke følelser 4. Tilrettelagt opplæring 5. Samarbeid med foreldrene 6. Leksehjelp og fritidsaktiviteter 7. Hva gjør vi når vi er bekymret for et barn? 8. Traumegrupper

Omar Mekki mars 2010  Introduksjonsprogram  Bli god kjent med voksne og barn i klassen/gruppen  Fadderordninger (elever)  Fast struktur på dagen time for time  Bli forberedt på endringer i dagens program  Informasjon til andre ansatte i ba.ha./skole  Godt samarbeid med hjemmet Trygghet, rutiner og forutsigbarhet

Omar Mekki mars 2010 Tid til å snakke med voksne som bryr seg  Ekstra samtaletid med en voksen til faste tider og ved behov  Oppfølging over lang tid  Henvisning til hjelpeapparatet ved behov  Traumegrupper

Omar Mekki mars 2010 Mulighet for lek og for å få utrykke følelser

Omar Mekki mars 2010 ”Motivasjon og mestring” Tilrettelagt opplæring og mestringsopplevelser

Omar Mekki mars 2010 Hvorfor er flyktningforeldre mindre engasjert i skole og barnehage enn andre foreldre? Kan ikke kommunisere på vårt språk  Kjenner ikke vårt skolesystem.  Er uvitende om hvordan de skal støtte opp under barnas læring.  Har ikke kultur for eller forventning om foreldreinvolvering.  Opplever stress på grunn av sin livssituassjon  Opplever fattigdom.  Har ikke tilgang til materialer og ressurser hjemme.  Lever i dårlige og overfylte boenheter.  Har hyppig skifte av bolig og skole når de har midlertidig eller akutt innkvartering. OFSTED report ”The education of asylium-seeker pupils” (2003)

Omar Mekki mars 2010 Hva kjennetegner skoler som har fått til god foreldreinvolvering? foreldre føler seg ønsket, og opplever at de spiller en viktig og positiv rolle.  viser foreldre at de alltid kan fortelle om sine følelser og si sine meninger til de ansatte, og at dette blir håndtert seriøst og med respekt.  viser at språklig, kulturell og religiøs bakgrunn blir verdsatt og respektert.  viser at tospråklighet er verdsatt i skolen som et viktig middel i en akademisk utdanning.  skolen er en aktiv samfunnsaktør, og deltar i feiring av kulturelle og religiøse festivaler og liknende. OFSTED report ”The education of asylium-seeker pupils” (2003)

Omar Mekki mars 2010 Leksehjelp og fritidsaktiviteter  Leksegrupper  Lørdagsskole  Dataopplæring  Lek og sport  Kunst og håndverk  Musikk og drama  Turer  Fotografering  Festivaler og markering av høytider

Omar Mekki mars 2010  "When we make nice things it makes me feel good. The grown-ups show us different activities to do, and if I don't do it right, they don't mind. They let me try again until I get it right. When I don't come to After School Club I don't get too sad, but I do get grumpy." Ahmed, 6, from Somalia.

Omar Mekki mars 2010 Når vi er bekymret for et barn: For at lærerne skal ”se det de ser” og ”høre det de hører” er det viktig å ha et kompetent miljø å kunne rådføre seg med. Reidun Dybsland 2007

Omar Mekki mars 2010 Hva trenger vi for å ”skjerpe blikket”? Personalet trenger styrket kompetanse for å bli i stand til å se, fange opp og intervenere. Vi trenger:  Teoretisk kompetanse  Handlingskompetanse  Metodeferdigheter som samtaleteknikk med barn Reidun Dybsland 2007

Omar Mekki mars 2010 Hvordan oppdage? Viktige signaler  Barnet virker trist og lei seg, eller det blir utagerende og aggressivt.  Kroppslige plager, søvnforstyrrelser,  Trekker seg tilbake, blir passivt og usynlig  Oppfattes av andre som trist og gledeløst  Lar seg ikke trøste  Trøtte, uopplagte, oppgitt

Omar Mekki mars 2010 Hvordan oppdage? Viktige signaler (forts.)  Konsentrasjonsvansker, generell uro  Nedgang i skoleprestasjoner  Foreldres atferd  Voksnes ”magefølelse”  Fysiske skader  Seksualisert atferd

Omar Mekki mars 2010 Hvordan avdekke?  Observasjoner  Urovekkende signaler (se ”Hvordan oppdage”)  Bruk av kartleggingsverktøy (  Barnet forteller av seg selv (”prøveballong” eller ”klar tale”)  Samtale med barnet – voksnes initiativ  Undervisning i klassen om tema

Omar Mekki mars 2010 ”Prøveballong” eller ”klar tale” Barn er akkurat så god til å utrykke seg som den voksne er god til å lytte (Gamst og Langballe).  Unngå tilfeldig spontanreaksjon  Planlegg på forhånd  Gå nærmere barnet  Bekreft at du har hørt hva barnet sa  Si at det var viktig og modig  Takk for tilliten  Avtal neste steg – så snart som mulig

Omar Mekki mars 2010 Hvordan hjelpe?  Lærer som viser omsorg og gir god struktur i det daglige  Oppfølging over tid – ikke glemme  En kontaktperson på skolen som eleven kan ha samtaler med ved behov  Anledning til å ta en pause i løpet av skoledagen  Tilpasset opplæring – ekstra hjelp på skolen  Kontakt med hjemmet  Hensvisning til videre hjelp i støtteapparatet.