Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Advertisements

Hva er psykisk utviklingshemming?
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Hvem skal oppdra selgerne?
Informasjonsdag om ADHD/ADD
ADHD – fastlegens rolle
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring.
Det er ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det!?
Albert Bandura (f. 1925)
Avoidance Frode Svartdal Okt
Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen
LÆRING Grunnleggende prosesser
Aktivitet på Mestringssenteret
Visuell kommunikasjon og bruken av estetiske virkemidler
Diagnose, erfaringer og utfordringer
Kognisjon og emosjon – forutsetning for læring og bevegelse
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Kontrafaktisk tenkning
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Toppidrett og holdninger
Ulikheter og variasjoner
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Oppmerksomhet og nærvær (ON)
Damasio om rasjonelle valg og somatiske markører
Lek og Læring i barnehagen
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Emosjoner Espen Røysamb.
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Personlighetspsykologi - PSY 2600
ADHD: Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Aggresjon.
VURDERING I KUNNSKAPSLØFTET
Daniel Stern`s Teori.
Emosjon, spenning, stress
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Personlighetsforstyrrelser i DSM-5
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Livet er ikke for amatører….. OG SAMLIV KAN VÆRE RENE RISIKOSPORTEN!
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Strategi i styrerommet – en praktisk tilnærmingsmåte StyreAkademiet Kjell A Storeide.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
1 Klimapsykologi – hvorfor det er så vanskelig å gjøre det riktige Christian A. Klöckner.
Asperger syndrom og ADHD
Verdensdagen for Psykisk Helse
Mer informasjon: diameta.no
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Karl Jacobsen, professor, NTNU
Psykologspesialist Sondre Risholm Liverød
Pedagogisk basiskompetanse RESULT 2017
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Emosjoner Espen Røysamb.
EN RANDOMISERT KONTROLLERT STUDIE AV EFFEKTEN AV ICDP BLANT FAMILIER I NORGE – foreløpige planer og ideer for prosjektet. ICDP-NORDENS FORSKNINGSSEMINARIUM.
Utskrift av presentasjonen:

Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD Emnekurs fastleger 020414 Rune Andreas Lea, overlege BUP Drammen

Eksekutive funksjoner Hjernens administrerende direktør eller dirigent Arbeidshukommelse Tidsbegrep ADHD forårsaker ‘time blindness’, ‘myopia of the future’ – lever ‘her og nå’ Planlegging Oversikt blir vanskelig – kan føre til angst Kognitiv fleksibilitet/bytte mellom ulik atferd Inhibitorisk kontroll/hemme impulser ’Impulsiv’ tankevirksomhet og handlingsmønster Indre tale – diskutere med seg selv/overveie alternativer Fører til at tenkning og adferd blir ’ytrestyrt’ Emosjonell regulering Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Dirigenten har ferie Vansker med ’indre’ motivasjon og ’indre’ ledelse av tankevirksomhet Vansker med eget initiativ lar seg styre/lede av ytre omstendigheter lar seg påvirke/involverer seg i andres følelser Vansker med å utnytte tidligere erfaringer for å se framover Eksekutive funksjoner kan koples til begrepet ’internal locus of control’ - opplevelsen av å ha innflytelse på egen hverdag ’external locus of control’ kan føre til opplevelse av egen ineffektivitet, lavt selvbilde, og evt angst og depressive reaksjoner

Eksekutive funksjoner Thomas E. Browns inndeling Aktivering Fokus Innsats Følelser Minne Handling Organisere Prioritere Komme i gang Tidsbegrep Fokusere Holde på og endre oppm.het Avledbar Distraksjon Opprettholde innsats og arbeid over tid Regulere våkenhet og søvn Takle og regulere følelser Sette følelser i perspektiv, de ’overtar’ tankene Arbeids- og kortids-minne Hente fram lagret kunnskap Regulere handling Impulsivitet Oversikt over situasjonen Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen

Executive Networks

Emotional impulsiveness – Poor Inhibition If Emotional Self-Regulation is Deficient in ADHD, What Would We Expect? (Russel Barcley 2013) Emotional impulsiveness – Poor Inhibition Poor inhibition of inappropriate behavior related to strong emotions Low frustration tolerance, impatient Quick to anger and become hostile Greater emotional excitability , reactivity, & raw expression

Difficulties self-regulating (moderating) emotional reactions to evocative events Deficient in effortful, cognitive “top-down” regulation of induced emotions (self-soothing, refocusing attention, distraction, etc.) Difficulties inducing positive, more acceptable mood states (i.e. cognitive re-appraisal, proactive situation selection/modification) Impaired self-motivation and activation (arousal) when needed to support goal-directed action Barkley, R. A. (1997/2001) ADHD and the nature of self-control. New York: Guilford Barkley, R. A. (2010). Deficient emotional self-regulation is a core component of ADHD. Journal of ADHD and Related Disorders, 1, 3-57.