Hjernens administrerende direktør Eksekutive vansker ved ADHD Emnekurs fastleger 020414 Rune Andreas Lea, overlege BUP Drammen
Eksekutive funksjoner Hjernens administrerende direktør eller dirigent Arbeidshukommelse Tidsbegrep ADHD forårsaker ‘time blindness’, ‘myopia of the future’ – lever ‘her og nå’ Planlegging Oversikt blir vanskelig – kan føre til angst Kognitiv fleksibilitet/bytte mellom ulik atferd Inhibitorisk kontroll/hemme impulser ’Impulsiv’ tankevirksomhet og handlingsmønster Indre tale – diskutere med seg selv/overveie alternativer Fører til at tenkning og adferd blir ’ytrestyrt’ Emosjonell regulering Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen
Dirigenten har ferie Vansker med ’indre’ motivasjon og ’indre’ ledelse av tankevirksomhet Vansker med eget initiativ lar seg styre/lede av ytre omstendigheter lar seg påvirke/involverer seg i andres følelser Vansker med å utnytte tidligere erfaringer for å se framover Eksekutive funksjoner kan koples til begrepet ’internal locus of control’ - opplevelsen av å ha innflytelse på egen hverdag ’external locus of control’ kan føre til opplevelse av egen ineffektivitet, lavt selvbilde, og evt angst og depressive reaksjoner
Eksekutive funksjoner Thomas E. Browns inndeling Aktivering Fokus Innsats Følelser Minne Handling Organisere Prioritere Komme i gang Tidsbegrep Fokusere Holde på og endre oppm.het Avledbar Distraksjon Opprettholde innsats og arbeid over tid Regulere våkenhet og søvn Takle og regulere følelser Sette følelser i perspektiv, de ’overtar’ tankene Arbeids- og kortids-minne Hente fram lagret kunnskap Regulere handling Impulsivitet Oversikt over situasjonen Rune Andreas Lea - overlege BUP Drammen
Executive Networks
Emotional impulsiveness – Poor Inhibition If Emotional Self-Regulation is Deficient in ADHD, What Would We Expect? (Russel Barcley 2013) Emotional impulsiveness – Poor Inhibition Poor inhibition of inappropriate behavior related to strong emotions Low frustration tolerance, impatient Quick to anger and become hostile Greater emotional excitability , reactivity, & raw expression
Difficulties self-regulating (moderating) emotional reactions to evocative events Deficient in effortful, cognitive “top-down” regulation of induced emotions (self-soothing, refocusing attention, distraction, etc.) Difficulties inducing positive, more acceptable mood states (i.e. cognitive re-appraisal, proactive situation selection/modification) Impaired self-motivation and activation (arousal) when needed to support goal-directed action Barkley, R. A. (1997/2001) ADHD and the nature of self-control. New York: Guilford Barkley, R. A. (2010). Deficient emotional self-regulation is a core component of ADHD. Journal of ADHD and Related Disorders, 1, 3-57.