Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Pedagogisk basiskompetanse RESULT 2017

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Pedagogisk basiskompetanse RESULT 2017"— Utskrift av presentasjonen:

1 Pedagogisk basiskompetanse RESULT 2017
MOTIVASJON Self-efficacy-begrepet (sosialkognitivt perspektiv, Bandura) - mestringstro, selvregulering Self-determination theory - SDT Amotivasjon, indre motivasjon, ytre motivasjon (ytre - ekstern regulering, introjeksjon, identifisering, integrering) Ryan, R.M. & Deci, E.L. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations: Classic Definitions and New Directions. Contemporary Educational Psychology 25, 54-67

2 Self-efficacy Forventning til (eller tro på) at man er kapabel, har kapasitet, kan mestre «self-efficacy predicts .. academic achievement» (Schunk, 1991) HVORDAN? Mestring gir mestringstro, og motivasjon for nye oppgaver øker

3 SELVREGULERT LÆRING En syklisk prosess, med kognitive og motivasjonelle komponenter som samvirker, i den lærendes sosiokulturelle omgivelser Bandura som opphav Zimmerman beskriver selvregulering som msks viktigste kvalitet

4

5 SDT Amotivasjon – lacking an intention to act Indre motivasjon - naturlig menneskelig tilbøyelighet til å lære og assimilere («inherenly interesting») Ytre motivasjon - varierer betydelig i sin relative autonomi - kan reflektere ekstern kontroll eller ekte selvregulering

6 …reasons or goals that give rise to an action..


Laste ned ppt "Pedagogisk basiskompetanse RESULT 2017"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google