Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvem skal oppdra selgerne?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvem skal oppdra selgerne?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvem skal oppdra selgerne?
Geir Amsjø

2 Handling påkrevet! Omsetning Inntjening Geir Amsjø

3 Øk salgsinnsatsen! Inntjening Salgsinnsats Omsetning Supportinnsats
Geir Amsjø

4 Øket salgsinnsats Flere selgere Konkurranse (”månedens selger”)
Provisjon Push system Øket fokus på salg, mindre fokus på helheten Vi overtaler kundene til å kjøpe (oversalg) Misfornøyde kunder Support (failure demand) Geir Amsjø

5 Salg og kompleksitet Enkle produkter
Salg og markedsføring er avgjørende Liten fare for oversalg Komplekse produkter (som IT-systemer) Stor grad av skreddersøm Stor dynamikk Stor fare for oversalg Salg og markedsføring må tilpasses kompleksitetsnivået Geir Amsjø

6 Handling påkrevet! Omsetning Inntjening Geir Amsjø

7 Spør kundene! Inntjening Kundedialog FoU Geir Amsjø

8 La kundene overta styringen
Pull system Geir Amsjø

9 Salg innen produktutvikling
Grrmff! Utviklerne jobber så sakte! Geir Amsjø

10 Hastverk er lastverk Stor teknisk gjeld gjør det umulig å estimere
Real Cost of Change Technical Debt Cost of Change Ideal Cost of Change Time Stor teknisk gjeld gjør det umulig å estimere vanskelig og tidkrevende å vedlikeholde tungt å respondere på markedsendringer Geir Amsjø

11 Løsningen i Scrum? Definition of Done (DoD) Hyppige leveranser
Hva betyr det her hos oss når noen sier de er ferdig Typisk en sjekkliste med teknikker for å ivareta pålitelighet og vedlikeholdbarhet Synlig og tydelig I forståelse med kunde, PO, team Hyppige leveranser For å få feedback på kvalitet Langsiktig PO med sterkt mandat Aksepterer at DoD teknikkene tar tid Geir Amsjø

12 Kortsiktig og langsiktig fokus
Slow down here, you need to pay better attention to security! Hurry! I have just committed all these great features! Now you really need to rewrite the platform to improve scalability! Dear PO, we need a better development platform to work more efficient! HELP!!! PO You must fix these bugs! NOW!!! Can you please make the system easier to use? You have to finish these features for this marketing event We need a stronger Definition of Done to avoid technical debt! Geir Amsjø

13 Konklusjon Selgerne er interessenter på linje med andre
Med kortsiktig fokus PO må motvirke trangen til å være kortsiktig PO bør ikke rekrutteres med salgskompetanse som kriterium PO må være sterk Organisasjonen bør bestemme seg for pull Positiv bunnlinje er en konsekvens av Fornøyde kunder Lav teknisk gjeld Motiverte medarbeidere Geir Amsjø

14 Takk for meg! http://scrummaster.no http://www.spitia.no
NB: januar Geir Amsjø


Laste ned ppt "Hvem skal oppdra selgerne?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google