Positiv ledelse av barn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Samhandling.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Klasseregler.
Faglige og ufaglige feller. Strategier som virker mot sin hensikt.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Fritidslederen min roper hjelp!
Mestring og forebygging av depresjon
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Mestring og forebygging av depresjon
Trygge foreldre – trygge barn
Barna våre- det beste vi har i livet!
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Lørenskog Idrettsforening
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Rolighetsmoen barnehage
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Foreldregruppe på Fillan barnehage
HelART i Ulåsen barnehage
SØRUM KOMMUNE Du kan gjøre en forskjell!
Finsk skole møter svesk
Fysisk aktivitet.
Lyshovden Oppveksttun!
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Caseoppgave 3 Gruppeledernes presentasjon.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet Dynamikk i godt arbeidsfellesskap Meningsfull fritid Glede og humør!
Velkommen til foreldremøte Stokkavannet og Mosvannet.
SmART oppvekst er - en anerkjennende grunnholdning med fokus på styrker (Appreciative Inquiry - AI) kombinert med systematisk trening på sosial kompetanse.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
«En god barnehagehverdag» Bergheim Friluftsbarnehage Oktober, 2014.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Foreldremøte Læringsmiljø Jan Åge Almås. Thomas Nordahls 8 punkter for at en elev skal ha et godt læringsmiljø Thomas Nordahl: skoleforsker og professor.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Reguleringsvansker (AD/HD)hos barn i barnehage og skole PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
Foreldremøte for 1. trinn
Velkommen til temamøte for foreldre/føresette i Trodlahaugen barnehage
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Sammen er vi en stjernehimmel
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Psykisk helse.
Bilder: Filmweb Bakgrunn:
Bilder: Filmweb Bakgrunn:
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Refleksjonsoppgaver om voksenstiler som kan brukes på avdelingsmøter
Sosialt årshjul HØST - rutiner og sosiale mål
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Positiv ledelse av barn Mette Prytz Malmanger Familieveileder v/ Helsestasjonens familiesenter i Sandnes.

9 ulike temperamentstrekk Følsomhet Intensitet i reaksjoner Aktivitetsnivå Omstillingsevne Å nærme seg eller trekke seg unna – som første reaksjon på stimuli. Tålmodighet – evne til å fortsette med en aktivitet eller oppgave. Rytme – regulering av biologisk rytme. Humør Distraksjon – hvor lett det lar seg avlede

Temperamentstyper (Chess og Thomas) - 3 hovedgrupper

Lett temperament De med regelmessig rytme og positiv sinnsstemning. Lett for å tilpasse seg og har liten intensitet i reaksjoner.

Langsom til å varme opp De forsiktige, tilbaketrukne, vanskelig å dra i gang.Trenger lengre tid på å tilpasse seg nye situasjoner og personer.

Vanskelig temperament De med høy aktivitet og kraftige reaksjoner, lar seg lett distrahere, uregelmessige, blir lett mismodige.

Oppdragerstil/Lederstil - + Uinvolvert Liten grad av varme, liten grad av kontroll. Bryr seg ikke om hva barna gjør eller Hvordan de har det. Autoritær Høy grad av kontroll, liten eller moderat grad av varme Kjølig og streng. Lite lydhør for barnets behov. Ettergivende Høy grad av varme, liten grad av kontroll. Barna får kjærlighet, men får gjøre Som de vil. Autoritativ Høy grad av varme og kontroll. Optimal stil. Mye varme og engasjement sammen med god struktur og tydelige grenser.

Hva kan vi gjøre for å støtte barnet i sin utvikling? Få et godt forhold til barnet. Etabler en positivt samarbeid med barnehage/skole/foreldre. Vinkle barnet positivt til barnehagen/skolen/foreldre .. Vis interesse for det barnet er opptatt av. Bekreft barnet på en positiv måte- vær ressursorientert.

Ressursorentert Sett ord på det du setter pris på ved barnet. Sett ord på overfor barnet hvilke styrker det har: i situasjonen eller generelt; sosialt, motorisk, lek, kreativitet, initiativ, skoleferdigheter, andre Møt barnet der det er i sin utvikling og begynn der.- utviklingsstøtte.

Lek som en relasjonsbygger Følg barnets initiativ La tempoet være tilpasset barnets nivå. Ikke forvent for mye – gi barnet tid. Gi barnets ideer og kreativitet ros og oppmuntring. Ikke kritiser. Delta på barnets premisser.

Positive tilbakemeldinger Bemerk at barnet oppfører seg bra når det skjer. Beskriv hva som er bra. Gi mer ros til barn som strever med oppførsel. Gi ros med smil og vennlig blikk. Gi positive tilbakemeldinger til hverandre og om hverandre.

Tydelig ledelse Gi beskjeder som er nødvendige. Gi en beskjed om gangen. Gi realistiske, alderstilpassede beskjeder.”Gjør”- beskjeder. Gi barnet mulighet for valg – der det er mulig. Unngå forhandlinger når du har bestemt deg. Ha klare logiske konsekvenser Tål motstand – vær vennlig.

Forutsigbare rutiner Hjemme: Morgen – middag –ettermiddag –kveld Aktiviteter: Klare prosedyrer på start - innhold - avslutninger