Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Innherred samkommune Anne Grete Wold Organisasjonsenheten Innherred samkommune 1 Kvalitetskommune-samarbeid Vi har søkt!
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Regional HR handlingsplan for perioden
Erfaringer fra Innherredsmodellen Etablering, forankring og videreutvikling Namsos Arne Okkenhaug Psyk. sykepleier, Rådgiver og Prosjektleder.
Nettverk Kvinner i Ledelse - I - Inspirasjonskilde og kompetansebank Velkommen til våre websider! Nettverket vårt består av ca. 50 medlemmer, og ledes.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
IKT Orkide Ledelse og Skole
Hva var utgangspunktet?
Velkommen til Erfaringsseminar november Gabelshus, Oslo
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Hvorfor arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring i sykepleietjenesten? Hei –Temaet i denne presentasjonen handler om hvorfor det er viktig å prioritere.
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Tilpasset opplæring i en lærende skole
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
FORBEDRINGSPROSESSEN Oppstartseminar Lasse Lønnum Universitetsdirektør.
MARSIKT PROSJEKTET Jo Tankers MÅLSTYRING OG IKT 18 NOV 2003.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
”Det handler om å lede…”
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Møteplass 28. april 2011 Jens Reigstad Et uløst problem utløser et behov – et viktig problem skaper viktige behov Kan innovasjon bidra til bedre.
Nordlandsløftet Samling nr Velkommen til februar 2014
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Kommunen som arbeidsgiver
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
KURSPLAN 2004 PSYKIATRI OG RUS I EN ARBEIDSMARKEDSBEDRIFT.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Informasjonsmøte 17. januar 2014
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Praksiseksempel fra Lørenskog
SAMLING PÅ BEITOSTØLEN 5-7. DESEMBER 2014 Gruppe: 1. og 2. klasse / 7-8 år Trenere: Per, Lars Eivind, Hans Jørgen, Per Kristian, Jill og Ola Endelig på.
Utviklingsprosjekter for ledere og medarbeidere i helse-, sosial- og omsorgstjenestene Ann Sissel Misund Nedberg, prosjektveileder KS Midt-Norge.
Sørumsand IF Håndballgruppa
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Lederutvikling hos USIT
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Årets norske Leanvirksomhet Lean Forum Norge ønsker å kåre Årets norske Leanvirksomhet. Målet er å sette et fokus på virksomheter som kan være forbilder.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
Personalutvalet i Bø kommune Mandag 26. april 2010.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Asker - mulighetenes kommune
Arbeidskultur i Drammen kommune
Opplæring om offentleglova
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Årets norske Leanvirksomhet
4. April 2019, Jostein Fjærestad
10-faktor Medarbeiderundersøkelse
Utskrift av presentasjonen:

Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging Lea’n i Lunner Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging 1

Bakgrunn 2003 – arbeidsgiverpolitikken settes i fokus ”Se og bli sett” utvikles Verdiene ÅPENHET, STØTTE, DIALOG og LOJALITET skal være kjennetegn på kommunens virksomhet Systematisk opplæring av kommunens ledere med deltakelse av hovedtillitsvalgte Se s 5 – individ – punkter Medarbeiderskap på en arbeidsplass har tre dimensjoner. Jeg – hvem er jeg som person i dette systemet? Refleksjonsheftet s 5-6. Hva liker jeg? Hva liker jeg ikke? Er jeg a-menneske eller B-menneske. Hvordan er familie og vennesituasjonen – privatlivet mitt. Hvem er JEG? Vi – oss i denne arbeidsgjengen. Hvordan er kjemien? Hvorddan trives vi sammen? Sterke og svake sider – utfyller vi hverandre? Hvem er DERE? Virksomheten – det vi gjør. Det vi jobber med. Hvordan er det skrudd sammen – organisert? Hva gjør dere? Hvordan gjøre dere det? Disse tre dimensjonene spilerl sammen hele tiden. Skal du ha det bra på jobben må det være balanse her også. Vi skal nå se litt nærmere på JEG.

Utfordring Hvordan få holdninger, verdier og forståelse av helhet og sammenheng ut til alle ledd i organisasjonen? Vårt svar ble

Ikke å forandre for å forandre – men å foredle det bestående Vi Lea’n sammen! 2003-2011-2015-2020 Målet er å oppnå kvalitetsforbedring for å oppnå rom for det vi vil, bedret brukeropplevelse og engasjerte verdipraktiserende fornøyde medarbeidere Lea’n består av: Kulturen Medarbeiderskap å oppnå arbeidsglede gjennom å være aktiv, engasjert, reflektert, delaktig og medansvarlig Verktøyet Lean å foredle det bestående slik at våre arbeidsprosesser er forenklet og alltid har verdi for brukeren Strategisk kompetanseplan å vite hva kommunen trenger av kompetanse, sikre utvikling av dagens medarbeidere og rekruttere riktig kompetanse fremover Ikke å forandre for å forandre – men å foredle det bestående Tore: Medarbeiderskap – å sikte mot et ideal Rådmann: Fra forandring til foredling, for vi skal ta det som er bra videre Vi skal Lea’n sammen Lea’n består av tre deler, beskriv de Først skal vi jobbe med hvem jeg er, så hva vi gjør, tilslutt hva vi trenger å fylle på for å komme dit Vi starter i dag, vi blir aldri ferdig, det blir vår måte å leve på

Medarbeiderskapsprogrammet Alle medarbeiderne i kommunen i løpet av tre år 3 dagers samling Blanding av virksomhetsområder/enheter på samlingene Utdannede kursholdere fra egne rekker Bygger på KS’ medarbeiderskapsprogram men lokalt tilpasset Fokus på: Jeg - ”bli kjent”–aktivitet, balanse i livet, hvilke egenskaper har jeg og hvordan kan jeg bidra? Vi – hvordan skaper vi arbeidsplassfellesskapet, ledelse, medarbeiderskap, kommunikasjon, den lærende org Virksomheten – hvordan er Lunner skrudd sammen og hvorfor, planverk, verdiene våre Avrunding som peker fram mot LEAN Se s 5 – individ – punkter Medarbeiderskap på en arbeidsplass har tre dimensjoner. Jeg – hvem er jeg som person i dette systemet? Refleksjonsheftet s 5-6. Hva liker jeg? Hva liker jeg ikke? Er jeg a-menneske eller B-menneske. Hvordan er familie og vennesituasjonen – privatlivet mitt. Hvem er JEG? Vi – oss i denne arbeidsgjengen. Hvordan er kjemien? Hvorddan trives vi sammen? Sterke og svake sider – utfyller vi hverandre? Hvem er DERE? Virksomheten – det vi gjør. Det vi jobber med. Hvordan er det skrudd sammen – organisert? Hva gjør dere? Hvordan gjøre dere det? Disse tre dimensjonene spilerl sammen hele tiden. Skal du ha det bra på jobben må det være balanse her også. Vi skal nå se litt nærmere på JEG.

LEAN – vårt forbedringsverktøy Kvalitet og brukerverdi LEAN Effektivitet Mest for pengene Medarbeider tilfredshet

Essensen i Lean Forbedringskultur Fokus på verdi og sløsing Involvering av organisasjonen Et nytt perspektiv Standarder, avtaler, stabilitet Verdi og sløsing: hva er det så man kikker på… Fjerne det som ikke gir mening. Mørkegrøn=gøres av en annen fx adgang til IT/kompetence Anne: Kaizen – et japans ord som er en sammentrekning av to ord: Kai som betyr veg og Zen som betyr god. Kaizen handler om å etablere en vane eller kultur, hvor medarbeidere ved egen kraft skaper og driver forbedringsaktiviteter Ledelsen må leve Kaizen-kultur Ledelsen må annerkjenne kreative prosesser Riktig utstyr skal understøtte Kaizen-kulturen Kaizen-tavlen skal skape synlighet og tilgjengelighet for forbedringsforslag , framdrift og resultater. Målet med en standard er å skape robuste, driftssikre og repeterbare prosesser basert på erfaring og best practice. Medarbeiderskap = involvering, noe som er nødvendig for å skape en Kaizen-kultur.

Så langt…. LEAN i Lunner LOS hjemmetjenester IKT-avdelingen Arealforvaltning Skatteoppkrever Kalvsjø barnehage Økonomiavd. – underveis Malmgruben barnehage – starter 2. februar PPT – starter 16. april

Kortlegging – LOS hjemmetj.

LEAN-HANDLINGSPLAN – LOS HJEMMETJENESTER Morgenrutiner kl. 08.00 – 09.00 Mål: Økt brukerverdi og medarbeidertilfredshet ved å: skape bedre oppgaveflyt minimere stress og kaos få en bedre start på dagen møter brukerne mer forberedt bedre kvalitet på tjenesten

Handlingsplan LOS

Kortlegging - Kalvsjø

Handlingsplan Kalvsjø LEAN - HANDLINGSPLAN – KALVSJØ BARNEHAGE Garderobesituasjonen kl. 11.50 – 12.30 Mål for garderobesituasjonen: Det er en hyggelig og rolig stund Det er rom for læring Effektiv tidsbruk

Handlingsplan Kalvsjø

Kortlegging - areal

Kortlegging - areal

Vår egen KAIZEN-tavle

Kaizen - areal

Kaizen - areal

Hvem blir de neste i 2012? Medarbeiderskap fase 2 Informasjonsavdelingen – 1. kv Tildelingskontoret – 1. kv Tilrettelagt tjenester (4 puljer) - 1. kv. til 4. kv Eiendom og infrastruktur (2 puljer) - 1. kv og 2.kv. Lunner barneskole/SFO (3 puljer) – 1. kv til 3. kv Harestua barnehage – 2. kv Voksenopplæringen – 3. kv Flyktningetjenesten – 3. kv Lunner omsorgsenter avd 1 – 4. kv Grua skole/SFO – 4. kv Antall: 1. pulje 156 + 2. pulje 281 = 437 av ca 620

Følg oss videre på http://www.lea-n.no/