Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper Høsten 2008 Lærere: Tore Mallaug, Kjell Toft Hansen
Tema for dagen er… Grupper Effektivitet i gruppearbeide Hvorfor gruppearbeide? Gruppeutvikling Belbins 9 temaroller Arbeidskontrakt Faser i gruppearbeidet Gruppemøter 03.04.2017 © Kjell Toft Hansen
© Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen Grupper To eller flere personer I dette kurset : 4 (ikke over 5) Gjensidig avhengighet – følelsesmessige bånd Sinne, omsorg, konflikter, kjærlighet, støttende fellesskap Felles mål Løse en oppgave, gjøre øvinger 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
Effektivitet i gruppearbeidet Bli kjent med hverandre Klargjør gruppens ressurser Avklar forventninger i gruppen Opprett en arbeidskontrakt Arbeidsform Beslutninger Rollefordeling System for utvikling i gruppen Observasjon Tilbakemelding 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
© Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen Hvorfor gruppearbeid? Det komplekse samfunn kjennetegnes ved en høy grad av yrkesdifferensiering og sektorisering som gjør at: Kunnskaper og erfaring segmenteres (forsterkes) Behovet for samarbeid og samordning øker Krav til effektivitet og utnyttelse av ressurser stilles 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
© Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen Hvorfor gruppearbeid? Samlet har gruppemedlemmene større: Forhåndskunnskaper Undersøkelseskapasitet Arbeidskapasitet Styrker den enkeltes læringsprosess Skaper sosial tilhørighet og deltakelse i felles-opplevelser – tilhørighet Erfaring og kunnskap om konfliktløsning 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
© Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen Gruppeutvikling Det viktigste med alle organisasjoner i vekst eller omorganisering, er at menneskene i gruppen kan forholde seg til hverandre Prosessen blir til med utgangspunkt i hvilke øvelser gruppene settes til Begynn med relasjoner og det mellom-menneskelige Opplevelsesbasert innlæring, eller erfaringslære er den underliggende plattformen 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
Gruppeutvikling : Utvikling av arbeidsgrupper Gruppearbeid Tilbakemelding av observasjon Observasjon av arbeidsform 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
© Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen Belbins 9 teamroller Pådriver Iverksetter Ressurssøker Ideskaper Koordinator Teamarbeider Analytiker Ferdigstiller Spesialisten 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
Arbeidskontrakt – MRPI-modellen Avklare og formalisere (skrive ned) regler – MRPI- modellen – for: Målsetting Roller Prosedyrer Interpersonlige spørsmål 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
Arbeidskontrakt: MRPI-modellen Mål : definer hva som skal gjøres Roller : definer hvem som skal gjøre det som er definert i 1 Prosedyrer : definer hvordan de som er valgt i 2 skal gjøre det som er definert i 1 Interpersonlige spm : definer hvordan personlige konflikter/følelser skal takles 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
Arbeidskontrakt : for en gruppe Samarbeidsavtale for ”Harley” Arbeidsgruppa ”Harley” omfatter ………. Hensikten med ”Harley” er å komme frem til en ……. Mål for prosjektet …………. Rollefordeling: Lederen for ”Harley” er ……, og hennes oppgave består av ……. Prosedyrer ………… Konflikthåndtering …….. (Underskrives av alle medlemmene) 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
Faser i gruppearbeidet Ulike grupper utvikler seg forskjellig Ikke alle kommer gjennom alle fasene Ved å lære disse fasene kan vi observere egen gruppe og unngå ”kjente fallgruver” 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
Faser i gruppearbeidet : fase 1 Etablering Føle stemninger Bli kjent Hvilken bakgrunn har de ulike medlemmene Erfaringsutveksling Reelle forventninger Trygghet 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
Faser i gruppearbeidet : fase 2 Mål og roller Gruppens medlemmer vurderer sin posisjon i forhold til andre Meninger kommer fram Avklaring av oppgave og mål Komplementære ferdigheter Konflikter 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
Faser i gruppearbeidet : fase 3 Integrering Akseptere hverandre Sterk enhetsfølelse Harmoni Overglatting av konflikter Arbeidskontrakt med spilleregler 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
Faser i gruppearbeidet : fase 4 Frigjøring Gjennomlevd kriser og konflikter Tillit – alle stoler på hverandre Konflikter tas opp og løses Først nå kan gruppen være effektiv Kollektivt ansvar 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
Faser i gruppearbeidet : fase 5 Fornyelse Rutinepreg og stagnasjon Behov for fornyelse Personlig utvikling Nye utfordringer Oppbrudd Vennskapsbånd 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
© Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen Gruppemøter: ledelse Studentgrupper Ingen formell leder Mistro til autoriteter Ikke bestemme/sjefe over klassevenner Næringsliv Fast møteleder Mange autoriteter og forholde seg til Å være leder er ikke det samme som å sjefe eller bestemme 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
© Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen Gruppemøter : ledelse Fast leder eller på rundgang blant medlemmene? Ledelse av arbeidsgrupper gir: Mer struktur på møtene Erfaring med å være deltaker i gruppe med leder Erfaring i å lede møter/grupper 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
© Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen Gruppemøter : ledelse Alle må slippe til Stopp avsporinger Sørg for framdrift Sørg for at alles syn blir representert/kommer fram Metoder for hvem som har ordet når 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen
Gruppemøter : forberedelse Hva skal diskuteres – agenda for møtet Resultat av diskusjonen? Vedtak Notat Sette opp og holde tidsfrister Observasjon Sekretær 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen