Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjektrettet systemarbeid Tema: prinsipper for prosjektarbeid
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Norges Musikkhøgskole
Prosjektrettet systemarbeid Tema: introduksjon til systemarbeid
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Marit S. Jansen / Anita E. Hansen
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Analyse av Voice Onset Time hos et barn med atypisk språkutvikling
Sosiologi i barnehagen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Rolighetsmoen barnehage
"Møte" Mennesker som treffes rutinemessig eller for en bestemt anledning Møtet er eneste fellesarena Vage eller ingen felles mål Beslutninger blir ofte.
Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Prosjektrettet systemarbeid Tema: Brukergrensesnitt
Prosjektrettet systemarbeid Tema: Forstudiet og analysefasen
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Lederkurs - Studentliv1 Lederstil - situasjonen avgjør.
1 Lederstil - situasjonen avgjør 2 Din rolle som leder Hvordan vil du beskrive din rolle som leder? Hvorfor har du valgt å ta den rollen?
NESO Formannsskole Teamarbeid
1 1 Møte med Statens vegvesen Vegdirektoratet 2. mai 2007 Tilbakemeldinger fra drift- og vedlikeholdsutvalget i EBA Kjell Inge Davik.
Semesteroppgave i pers. data Gruppearbeid Plannlegging av gruppearbeid Prosjektoppgaven.
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
God intern kommunikasjon vær trygg
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Lederstil og Motivasjon.
De ansatte opplever å bli hørt og anerkjent, og føler dermed trygghet og lojalitet. Bedriften får utnyttet unik kompetanse. Økt bevissthet til HMS-arbeidet.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Opprettholdende faktorområder
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Øving 1 - Forretningsideen
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Modellkommunene Hva er unikt?
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Skolevandring.
Eksamen Hva har jeg lært?.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Samarbeid og medbestemmelse Samling: Godt samarbeid. Målgruppe: partene, øverste ledelse og tillitsvalgte Opplæringsmateriale.
Teampresentasjon Innhold: Hva er et team?
Hvordan oppstår grupper?
Den norske arbeidslivskulturen
Skolebasert kompetanseutvikling
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Skolebasert kompetanseutvikling
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Norges Musikkhøgskole
Relasjoner Beskyttelse og tillit Utvikling og trygghet
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper Høsten 2008 Lærere: Tore Mallaug, Kjell Toft Hansen

Tema for dagen er… Grupper Effektivitet i gruppearbeide Hvorfor gruppearbeide? Gruppeutvikling Belbins 9 temaroller Arbeidskontrakt Faser i gruppearbeidet Gruppemøter 03.04.2017 © Kjell Toft Hansen

© Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen Grupper To eller flere personer I dette kurset : 4 (ikke over 5) Gjensidig avhengighet – følelsesmessige bånd Sinne, omsorg, konflikter, kjærlighet, støttende fellesskap Felles mål Løse en oppgave, gjøre øvinger 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

Effektivitet i gruppearbeidet Bli kjent med hverandre Klargjør gruppens ressurser Avklar forventninger i gruppen Opprett en arbeidskontrakt Arbeidsform Beslutninger Rollefordeling System for utvikling i gruppen Observasjon Tilbakemelding 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

© Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen Hvorfor gruppearbeid? Det komplekse samfunn kjennetegnes ved en høy grad av yrkesdifferensiering og sektorisering som gjør at: Kunnskaper og erfaring segmenteres (forsterkes) Behovet for samarbeid og samordning øker Krav til effektivitet og utnyttelse av ressurser stilles 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

© Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen Hvorfor gruppearbeid? Samlet har gruppemedlemmene større: Forhåndskunnskaper Undersøkelseskapasitet Arbeidskapasitet Styrker den enkeltes læringsprosess Skaper sosial tilhørighet og deltakelse i felles-opplevelser – tilhørighet Erfaring og kunnskap om konfliktløsning 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

© Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen Gruppeutvikling Det viktigste med alle organisasjoner i vekst eller omorganisering, er at menneskene i gruppen kan forholde seg til hverandre Prosessen blir til med utgangspunkt i hvilke øvelser gruppene settes til Begynn med relasjoner og det mellom-menneskelige Opplevelsesbasert innlæring, eller erfaringslære er den underliggende plattformen 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

Gruppeutvikling : Utvikling av arbeidsgrupper Gruppearbeid Tilbakemelding av observasjon Observasjon av arbeidsform 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

© Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen Belbins 9 teamroller Pådriver Iverksetter Ressurssøker Ideskaper Koordinator Teamarbeider Analytiker Ferdigstiller Spesialisten 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

Arbeidskontrakt – MRPI-modellen Avklare og formalisere (skrive ned) regler – MRPI- modellen – for: Målsetting Roller Prosedyrer Interpersonlige spørsmål 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

Arbeidskontrakt: MRPI-modellen Mål : definer hva som skal gjøres Roller : definer hvem som skal gjøre det som er definert i 1 Prosedyrer : definer hvordan de som er valgt i 2 skal gjøre det som er definert i 1 Interpersonlige spm : definer hvordan personlige konflikter/følelser skal takles 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

Arbeidskontrakt : for en gruppe Samarbeidsavtale for ”Harley” Arbeidsgruppa ”Harley” omfatter ………. Hensikten med ”Harley” er å komme frem til en ……. Mål for prosjektet …………. Rollefordeling: Lederen for ”Harley” er ……, og hennes oppgave består av ……. Prosedyrer ………… Konflikthåndtering …….. (Underskrives av alle medlemmene) 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

Faser i gruppearbeidet Ulike grupper utvikler seg forskjellig Ikke alle kommer gjennom alle fasene Ved å lære disse fasene kan vi observere egen gruppe og unngå ”kjente fallgruver” 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

Faser i gruppearbeidet : fase 1 Etablering Føle stemninger Bli kjent Hvilken bakgrunn har de ulike medlemmene Erfaringsutveksling Reelle forventninger Trygghet 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

Faser i gruppearbeidet : fase 2 Mål og roller Gruppens medlemmer vurderer sin posisjon i forhold til andre Meninger kommer fram Avklaring av oppgave og mål Komplementære ferdigheter Konflikter 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

Faser i gruppearbeidet : fase 3 Integrering Akseptere hverandre Sterk enhetsfølelse Harmoni Overglatting av konflikter Arbeidskontrakt med spilleregler 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

Faser i gruppearbeidet : fase 4 Frigjøring Gjennomlevd kriser og konflikter Tillit – alle stoler på hverandre Konflikter tas opp og løses Først nå kan gruppen være effektiv Kollektivt ansvar 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

Faser i gruppearbeidet : fase 5 Fornyelse Rutinepreg og stagnasjon Behov for fornyelse Personlig utvikling Nye utfordringer Oppbrudd Vennskapsbånd 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

© Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen Gruppemøter: ledelse Studentgrupper Ingen formell leder Mistro til autoriteter Ikke bestemme/sjefe over klassevenner Næringsliv Fast møteleder Mange autoriteter og forholde seg til Å være leder er ikke det samme som å sjefe eller bestemme 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

© Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen Gruppemøter : ledelse Fast leder eller på rundgang blant medlemmene? Ledelse av arbeidsgrupper gir: Mer struktur på møtene Erfaring med å være deltaker i gruppe med leder Erfaring i å lede møter/grupper 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

© Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen Gruppemøter : ledelse Alle må slippe til Stopp avsporinger Sørg for framdrift Sørg for at alles syn blir representert/kommer fram Metoder for hvem som har ordet når 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen

Gruppemøter : forberedelse Hva skal diskuteres – agenda for møtet Resultat av diskusjonen? Vedtak Notat Sette opp og holde tidsfrister Observasjon Sekretær 03.04.2017 © Tore Mallaug/Kjell Toft Hansen