læringsarbeid i klassen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Kari Pape Den gode assistenten
Teknologi i klasserommet
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Pedagogisk analyse.
Læreren som leder Assertive Discipline.
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
KLASSELEDELSE.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Læreren som læringsleder
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Teambygging og fasilitering
ELEVMEDVIRKNING.
Generelle tiltak og forebygging
Læringsmiljø Bunntekst.
Å leve med ADHD i familien
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
HelART i Ulåsen barnehage
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Lederstil og Motivasjon.
Kampen skole Vår visjon:
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Mål og læring hos elever
Finsk skole møter svesk
Opprettholdende faktorområder
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
TE - ISP-UIO 1 Klasseledelse Hva veit vi? Hva tror vi? Erfaringsbasert viten.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Pedagogikk og elevkunnskap
Hvordan skape et godt læringsmiljø?
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE URO, UROLIGE ELEVER, OVERGANGER Hvordan løser vi det? Stig Roar Wigestrand, 2008.
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Helsesøsterkongressen 2017
Finsk lærer i svensk skole
PRAKSISMØTE.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

læringsarbeid i klassen Å lede læringsarbeid i klassen Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø

TRYGG, TYDELIG, TRIVELIG og TROFAST Dette har også gyldighet i forhold til den fagorienterte siden av læringsledelsen Lærere må beherske sitt fag Styrking av det faglige fundament viktig i ny lærerutdanning MEN: begrepene ”trivelig” og ”trofast” er utrolig viktige i læringsledelsen

Faglig trygghet Egne erfaringer viser at jeg som naturfaglærer fikk det til å fungere fordi jeg selv er interessert i faget og føler meg trygg på min faglige kompetanse Jeg har også blitt satt til å undervise fag jeg ikke har den samme faglige basisen i. Her lå jeg en lekse foran elevene og jeg var ”avhengig” av ei god lærebok

Hva skaper kvalitet i undervisningen? Lærerens samspillkompetanse: Gode møter med elevene som støtter deres læring Et diffust forhold til sosiale prosesser virker hemmende Betydningen av å bry seg: ”Students don’t care how much you know until they know how much you care” Kvalitet? Strukturer for arbeidet i klasserommet Prosesser og arbeidsmåter Elevenes resultater og egen bevissthet om veien videre

Tilrettelegging for læringskvalitet De fire K-er Kontakt Hvordan systematisk bygge opp relasjoner med elevene som er robuste nok til å tåle belastningene et utfordrende læringsarbeid medfører? Hvordan møter læreren elevgruppa første gang? Gruppestørrelse og kommunikasjonsklima er sentrale elementer her

Tilrettelegging for læringskvalitet De fire K-er 2. Kontrakt Hvordan setter du som lærer fokus? Hvilke forventninger har du til elevene? Hvilke forpliktelser er knyttet opp til målsettinger og kriterier, deltakelse, arbeidskrav og roller i samspillet Samspillsnormer i basisgruppen som en del av kontraktsgrunnlaget – standarder for samspill eller ”jungellov”?

Tilrettelegging for læringskvalitet De fire K-er 3. Koordinering Samordning av undervisningsopplegg Eks tre forskjellige prosjekter samtidig Fordeling av arbeidsbelastning Riktig informasjon til rett tid Koordinering av rom, utstyr, PC-er osv Opphopning av prøver Systematikk og fleksibilitet må gå hånd i hånd

Tilrettelegging for læringskvalitet De fire K-er Struktur Prosess – arbeid med innhold Resultat Er faglig innhold relevant? – oppdatert? Er det pedagogiske repertoaret tilstrekkelig utviklet hos den enkelte lærer? Hvordan fungerer samspillet med elevene? Har man god rutiner for tilbake- og framovermeldinger til elevene?

Klasseledelse Hva legger DU i begrepet klasseledelse? Diskuter to og to ut fra følgende utsagn: Den ”tydelige” lærer? Den ”usynlige” lærer? Lærer som veileder eller villeder? ”Koseskole” versus ”Kunnskapsskole”? PISA-sjokket

KLASSELEDELSE, Elaine Munthe Elevengasjement

En helhetlig innsats for et godt læringsmiljø Sammenhengen mellom relasjoner og ledelse Å kunne etablere positive relasjoner til elevene sine Å være en tydelig leder Arbeid med relasjoner Relasjoner og problemadferd henger sammen Vis interesse for eleven Gi støtte til faglig og sosial utvikling Klasseledelse Sørg for ro til læring Vær proaktiv – ligg i forkant

Emosjonell støtte Hvordan kan jeg observere om det er et positivt miljø i klassen? INDIKATORER: Vennemønster – relasjoner – gruppearbeid Varme, støtte, glede, respekt, nærhet Tonen i klassen Latter og smil, språk, oppriktig ros Lærers interesse for elevene Fritidsinteresser, familie etc.

Emosjonell støtte Sosialpedagogisk væremåte Stiller bekreftende spørsmål: ”Du syntes det var vanskelig?” ”Var det irriterende å ikke få det til?” Tar ikke parti i konflikter, avviser ikke, men bekrefter barnets opplevelse: ”Du synes at Anne var slem?” ”Du ble ordentlig lei deg?”

Klasseledelse Hvordan ønsker du at elevene skal oppleve deg som leder? Hvordan tror du elevene opplever deg som leder? Beskriv en vrien situasjon, og drøft hvordan en sosialpedagogisk væremåte kunne ha fungert?

Klasseledelse Snill, eller streng?

Snill, eller streng? Eller…? RELASJON ? KONTROLL

Hvor er du? RELASJON * kompis * har autoritet * utydelig * autoritær KONTROLL

”Gode” og ”dårlige” timer Fravær av tydelige faglige mål og lite fokus på innhold Vektlegging av aktiviteter Utydelige beskjeder til elever Ofte ensidige aktiviteter, f.eks bare ind. arbeid, formidling, dialog Lærere skifter ikke strategier. Det er elevene som skal tilpasse seg x Lite eller ingen ros og oppmuntring Lærere går i diskusjon med elever Mye negativ korreksjon av atferd Regler fungerer ikke ”Gode” timer Hyggelig oppstart av timen Entydige faglige mål som formidles til elevene Kollektiv formidling i starten av timen med tydelige beskjeder og instruksjoner Elevene engasjeres, får med alle elevene, fokus på faget og læring Sjekker om elever forstår, gir tilbakemeldinger Bruk av ros og oppmuntring Klar avslutning med oppsummering

Flere kjennetegn ved hensiktsmessig klasseledelse Læreren som leder skal ha fokus på læringsmål og være en tydelig voksenperson. I rollen som veileder er det viktig at læreren også utøver ledelse. Det vil si at læreren må ha kontroll over aktivitetene og ta initiativ. Lærere motiverer elever når de klarer å holde elevene samlet om faget/innholdet og læring Bruk av ros og oppmuntring og varme og nærhet til elevene

Etablering av relasjoner til elevene Læreren har hovedansvar for relasjoner til elevene. Etablering av relasjoner handler blant annet om små kommentarer og opplevelse av å bli sett. Relasjonen er avhengig av at elevene opplever anerkjennelse fra læreren. Det er vesentlig å snakke med og verdsette det elevene synes er viktig og interessant. Humor opprettholder og forsterker relasjoner.

Dimensjoner i klasse- og gruppeledelse

Fagorientering og elevsentrering

Lærerens valg i undervisningen Erfaringsbasert kunnskap Den erfaringsbaserte kunnskapen består av den enkelte læreres private erfaringer, oppfatninger og meninger. Brukerbasert kunnskap Brukerbasert kunnskap er i skolesammenheng kunnskap som er knyttet til de erfaringer foreldre og elever har fra opplæringen. Forskningsbasert kunnskap Dette er generalisert kunnskap som er utviklet gjennom forskningsbaserte utviklingsprosjekt og evalueringer.

Felles praksis, og konsistens? Vi møter elevene på samme måte. Konsistens: Systemet vi utøver vår felles praksis i, bør være konsistent, ellers kan systemet oppleves som utydelig. Proaktiv aggresjon i et utydelig system? Hvordan utformes best en felles, og samtidig konsistent praksis?

Konkret Hvordan håndteres? Start av dagen – avslutning av dagen? Start av timen – avslutning av timen? Pause?

Konkret Hvordan håndteres? Uro? Glemming? Elever som ikke vil jobbe; uvirksomme? Elever som ikke adlyder? Elever som faller utenfor; gruppearbeid?

Konkret Hvordan håndteres? Uhøflig språkbruk, verbal trakassering Banning

Konkret Hvordan håndteres Arbeidsplan? Felles arbeidsplan? Fast mal, for eksempel 1. – 7. trinn? Vet elevene hva de skal lære i løpet av uka? Bør de vite hva de skal lære i løpet av uka? Skal alle elever ha samme læringsmål?