”Telemark med et ledende utviklingsmiljø for lederskap”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Velkommen til Lean Ledelse
Erfaringer knyttet til ledelse av Vurdering for Læring (VfL)
En lærende organisasjon?
Observasjon ?.
VISJON HELSE OG FOREBYGGING SKAL GJENNOM KUNNSKAP OG KVALITET, OMSORG OG RESPEKTFULL BEHANDLING FREMME TILLIT OG TRYGGHET I TJENESTEN.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Pedagogisk utviklingsarbeid
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
UiB’s kompetansestrategi
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
”Litt bedre i dag enn i går”
Management TeamAnalyse. 2 Hvorfor (1) Bedriftskultur Kilde: Hay Group/Chief Executive Dec 2006.
Daglig leder program Samling 1, mars.
Jenter i Bil og Elektro Et bedriftsutviklingsprosjekt 1.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Nå situasjonen for xxxxxxx er at bedriften er kommet i gang med LEAN ledelse i fabrikken på xxxxxxx. Det brukes flere LEAN verktøy i det daglige arbeidet.
Satsning på Entreprenørskap Hibu, avd. Hønefoss Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap for lærere i videregående skole.
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
VS2010 Telemark Organisering Prosesscluster ICG+LO/NHO Arbeidsutvalg Prosjektkoord Øyvind Klæboe Delprosjekt Vedlikehold AFI Thoralf Qvale Delprosjekt.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Global leadership and cultural intelligences Hanne og Håkon.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Erfaringssamling Forskningsbasert Kompetansemegling Planlegging av bedriftsbesøk Erfaringer fra TEFT v/Kjell Molven RF - Rogalandsforskning.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Grunnkurs Ledelse Semestersamling høst 2010 Henriette C. Piene Grønvold, fagsjef.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Historisk perspektiv Kapittel 1.1 Modul I. Fra håndverk til fabrikk Fra håndverksproduksjon der håndverkeren behersket hele prosessen Til fabrikk som.
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal:Tekst med kulepunkter Tips bunntekst: For å sidenummer, dato, og tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett.
Stolte øyeblikk & bedre folkehelse IKKE FORDI VI MÅ, MEN FORDI VI VIL.
LUP for avdelingsledere Sluttevaluering
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
Aentera network as Elektronisk samhandling i industrinettverk Regionale forutsetninger og suksessfaktorer Sverre Ulland Daglig Leder Internet World Norway.
Klubbesøk Pr mai Klubbutvikling UtviklingsprosesserVerktøykassa Kurs Klubbesøk Startmøte Oppfølging.
Virksomhetsplan Mål, virkemidler og handlingsplan.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Samhandling og prosessledelse
Oppsummering av FOU - prosjekt
Trepartssamarbeidet i IA-avtalen
Hvordan står det til med…
Gruppe- og bedriftssalg
Bedre gjennomføring av det 13-årige opplæringsløpet
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Klimaveikart Agder Presentasjon for kommuner og regionråd
Oppsummering av FOU - prosjekt
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Spørrebibliotek Hvordan står det til med…
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Utskrift av presentasjonen:

”Telemark med et ledende utviklingsmiljø for lederskap” NHO Industrien (ICG) Telemark Fylke KS LO TQM Center Norway BI AFI FAFO Forskningsstiftelsene TelTek/TF ”Telemark med et ledende utviklingsmiljø for lederskap”

Delprosjekter Ledelse Telemark DP 3 Møteplass Vest-Telemark Midt Entreprenørskap i skolen Innovasjon Bransje ICG SVG Midt og vest- Telemark bedrifts nettverk Kommune- DP 3 Møteplass Vest-Telemark Midt Grenland DP 1 Hovedprogram, ”Dugelig ledelse” DP 2 Kurs og Nettverk DP 5 www.ledelsetelemark.no DP 4 Trainee – program Eksisterende og nye nettverk Ledelse Telemark

DP 3 Møteplassen Vest-Telemark Midt- Telemark Grenland Kragerø/ Notodden Tinn og Kongsberg Vest-Telemark Midt- Telemark Grenland Kragerø/ Vestmar

Utvikling av programmet Dugelig Ledelse 1 Nettverk av virksomheter med uttrykt endringsbehov Målgruppen er grupper av deltagere fra ulike virksomheter (2-3 fra hver virksomhet, inkludert toppleder) Fleksibilitet i programmet – tilpasning til ulike behov Lederskap Management Kompetansegivende kurs (BI Telemark/Vestfold) Bredde i faglige temaer – (”mer enn” TQM) Fase inn fagrådets aktive medvirking Ledelse Telamark

Programmets forutsetning: - klare virkningsmål Kvalitet Kostnad Utviklingsarbeid i egen virksomhet ca 1 år P D A S Kjerneprosessen : Leveranse HMS

Dugelig ledelse - Tre læringsprosesser 1) Samlinger (kurs og trening) Støtteprosesser Samling 1 Grunnkurs 4 dager Samling 2a Samling 2b Samling 3 Samling 5 Samling 4 Shiba Undervisning BI Telemark. Organisasjon og ledelse 2) Utvikling I egen virksomhet Utviklingsarbeid i egen virksomhet ca 1 år P D A S Kjerneprosessen : 3) Oppfølging I virksomhet Coaching av nøkkeltall Personlig Trener 1 : 1 Leder- Sirkler (Gjensidige Besøk) Støtteprosesser

2) Hovedprosessen forbedringsarbeid i egen virksomhet Klare mål: Sette egne utviklings/ forbedringsmål for virksomheten Forankring hos eier, ledelse og fagforening Spilleregler for å jobbe sammen for å utvikle organisasjonen Utviklingsarbeid i egen virksomhet ca 1 år P D A S Kjerneprosessen :

Mål og konkret utviklingsarbeid i virksomhetene Tydelig Utfordrende Realistisk Målbart Akseptert Tidsatt ”TURMATiserte” mål Konkrete handlingsplaner hver enhet Praktisk forbedringsarbeid i daglig drift

3. Fleksibilitet ut fra behov, interesse og anlegg Spesialprogram Ledelse Spesialprogram Lederskap Kjerneprogram (Obligatorisk) Spesialprogram Med BI teoridel

Kjerneprogram Kjerneprogram (Obligatorisk) Målprosess i virksomheten Personlige mål Praktisk ledelse (TQM +) BI Undervisning tilsvarende 30 studiepoeng (Ledelse og Coaching) Lederen som trener (Coaching) Ledersirkler

3. Fleksibilitet ut fra behov, interesse og anlegg Kjerneprogram (alle) Spesialprogram Samling 5 Shiba Samling 4 Samling 1 Grunnkurs 4 dager Samling 2a Samling 3 Samling 6 Samling 2b Undervisning BI Telemark. Organisasjon og ledelse

Lederskap (leadership) Ledelse og lederskap Ledelse (management) Lederskap (leadership) Mål, strategier og handlingsplaner Kommunisere visjoner og utfordrende mål Utvikle sterk kultur Organisere og delegere Kommunisere og demonstrere verdier Kultur-bygging Etablere, vedlikeholde og forbedre arbeidsprosesser Inspirator og rollemodell Evaluere, og forbedre ”Give and give” – Løfte folks selvtillit til å gjøre ”det umulige”

3. Fleksibilitet ut fra behov, interesse og anlegg Kjerneprogram (alle) Spesialprogram Være med videre? Samling 1 Grunnkurs 4 dager Ledelse? J Lederskap? N

1) Ledersamlinger og undervisning 5 samlinger av 2- 4 dagers varighet Kombinasjon av undervisning, øvelser og læringsnettverk BI står for deler av undervisning (Organisasjon og ledelse) 1 samling med Dr. Shoji Shiba (frivillig?) Dr Shoji Sjiba Samling i Dugelig Ledelse I Der skjer i Telamark..

Undervisning BI Telemark. Organisasjon og ledelse BI-undervisning Undervisning BI Telemark. Organisasjon og ledelse Innarbeides i 3 – 4 samlinger Praktiske ledelsesmetoder Teamutvikling Coaching Konkretiseres og spesifiseres med en X studiepoeng Og en Y studiepoeng (frivillig tilleggsundervisning)

Forskjellen basert på ”From Good to Great)

3)Tre typer coaching og oppfølging i egen virksomhet Input fra oppdragsgiver: - Forventninger P D A S 3.2 Leder- Sirkler (Gjensidige Besøk) 3.1: Oppfølging av nøkkeltall 3.3 Personlig Trener 1 : 1

3.1 Coaching: Oppfølging av nøkkeltall 3 Faste møter i virksomheten (start – midtveis og ved slutten) Fast agenda (Evaluering, analyse og iverksettelse av tiltak KKP) Ledelsens personlige oppfølging av resultater og prosesser (Coaching( Resultatmål Spilleregler (Gruppeavtale) Pro-sess Mål

3.3 Ledersirkler Tre .. faste møter Klart fokus på den enkeltes mål Bidra til gjensidig læring gjennom å besøke hverandres virksomhet Deltagere fra forskjellige virksomheter Sirklene ledes av en profesjonell coach Tilby spesialkompetanse ved behov (økonomi etc) Treningsdagbok

3.3 . Oppfølging 1 : 1 1 : 1 Personlig trener Egen målprosess Innøving av nye vaner ”Treningsdagbok” – overføre metoder fra idretten Oppfølging via LMS (e-læring)

Hva ligger i ”Pakkene” ? Basis (Alle) Tileggskurs 5 Samlinger av 2-4 dagers varighet inkludert BI undervisning tilsv. 30 poeng 3 Oppfølginger av målprosess ute i hver enkelt virksomhet 3 Ledersirkler med gjensidig besøk og oppfølging av personlige mål Litteratur og læremateriell elektronisk og på papir Tileggskurs BI – Organisasjon og ledelse Professor Shoji Shiba – ”Five step discovery Process” Spesialprogram – lederskap Egen samling (Fayence?) Personlig coaching

5. Forsterking med e-læring Treninger og kurs Interaktive forsterkning Personlig forsterkning Web-based oppfølging Presentasjoner Film/bildebruk Case, læreeksempler Øvelser Verktøy og maler

Evaluering AFI utarbeider forslag (bestilling fra Styringsgruppen) Fagrådet godkjenner evaluering og utvikler programmet videre: Oppnådd målte virkninger i virksomheten? Personlig utvikling Læring på tvers, læringshastighet Både Dugelig ledelse 1 og Dugelig ledelse 2

Hovedfaser i utvikling av Dugelig Ledelse 1960-1975 Samarbeidsforsøkene Emery&Thorsrud 1988-1998 Hydro TQM Juran Institute 1998-2004 ITESM/JUSE TQM Center Norway 2004---- Learning Community Shiba og VS 2010