Hvordan kan skolens ledelse bidra til lärernes og sin egen profesjonelle utvikling gjennom aksjonsforskning? Av Else Stjernström, Universitetet i Tromsö, Norge
Ny skolereform: Kunnskapslöftet (K-06) Stortingsmelding nr. 30, ”Kultur for läring”
Skolen som lærende organisasjon Hovedutfordring når det gjelder kompetanseutvikling er å få til et godt läringsmiljö for elever og lärere i et profesjonelt fellesskap. Mangel på tradisjon for refleksjon Mangel på tradisjon for utveksling og spredning av kunnskap i skolen
Flere utfordringer St.meld. Nr. 30, (Kultur for läring) understreker også kraftfull og tydelig ledelse som avgjörende for kvaliteten på skoleutvikling.
Spörsmålet ”Vi önsker å bruke mer tid på pedagogisk ledelse og ikke så mye tid på administrasjon; hvordan kan vi ta tilbake den pedagogiske ledelsen?” (Rektor i grunnskolen)
Hvordan kan skolens ledelse bidra til profesjonell utvikling gjennom aksjonsforskning?
Metodologisk tilnärming Aksjonsforskning Deltakelse Metodologisk transparens Intervensjon
Underspörsmål: Aksepterer lärere og skoleledere nye reformer uten å granske dem kritisk?
Oppfattes reformen instrumentelt i betydningen av at skolens aktörer ser den kun som en introduksjon av nye og mer effektive metoder for å forbedre elevenes läring?
Ser lärere og skoleledere reformen i et videre perspektiv med hensyn til sin egen profesjonelle utvikling og den innvirkning reformen har på deres profesjonelle liv både i og utenfor skolen?