Harald Furre Oxford Research AS Kristiansand, 27. mars 2007

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nyetablering og VEKST ØST-REGIONEN
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>

Strategi for Kom vekst AS og Kom vekst
En kunnskapsbasert bygg-, anlegg og eiendomsnæring
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
The EuroPEER SME Project
Styrearbeid i Norwegian
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
Vestlandet mot resten av landet. Samarbeid eller rivalisering ?
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
- vi vil mer SPAREBANKEN PLUSS Hvorfor velge alliansefrihet? Fordeler og ulemper ved dette valg. Adm.dir Stein Hannevik.
Norge som internasjonal biomarin ”Knowledge HuB”?
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
1 Velkommen til Høgskolen i Østfold. Noen nøkkeltall fra Høgskolen i Østfold Høgskolen i Østfold har ca studenter og ca. 500 ansatte Omsetning.
Internasjonalt perspektiv Oslo, Audun Lågøyr Næringspolitisk direktør Byggenæringens Landsforening.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
1 Bioteknologiklyngen i Hamar-regionen
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
En kunnskapsbasert havfiskenæring
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Kristiansand – Byen som drivkraft
……vi bygger Universitetet i Bodø………………………… Forslag Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram.
AREALPROSJEKTET Felles overordnet
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Skogn Næringspark Olav Dehli. 2 Bakgrunn ▪ Retningslinjer fra Konsernsjef: ▪ Carry through the turnaround process and improve earnings throughout.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
1 Prosjektplan Work Packages Project Management WP1: Demand Assessment WP2: Supply Assessment WP3: Product Design & Comm. Definition WP4: Integration of.
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
Smart spesialisering Møte med politisk samordningsgruppe (PSG) Regionplan Agder 20. November 2014 Roger Normann og Ann Camilla Schulze-Krogh VRI = Virkemidler.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Innovasjonstiltak i EUs 6. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Innovasjonssystemer Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07.
Borregaard – et innovasjonsdrevet selskap Norsk Rådmannsforum 26
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Bionæringene: Nasjonale muligheter og utfordringer
Regional medfinansiering Greta Johansen 21. oktober 2014 Skulpturlandskap Nordland – Meløy Foto: Aina Sprauten.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Rikard Wærø Create Innovation Åpen Innovasjon. Agenda Beskrivelse Konsekvenser Tiltak.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Gudbrand Rødsrud Teknologidirektør Forretningsutvikling Borregaard.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Et mer ambisiøst næringsliv Nina Broch Mathisen Direktør Innovasjon Norge Hordaland.
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Chapter 13: Corporate Strategy, FDI and Political Risk
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Utskrift av presentasjonen:

Harald Furre Oxford Research AS Kristiansand, 27. mars 2007 Samlokalisering og klyngedannelser Seminar om næringsarealer i Kristiansandsregionen Harald Furre Oxford Research AS Kristiansand, 27. mars 2007

Kort om Oxford Research Oxford Research er et skandinavisk konsulentselskap med fokus på policyrelevante analyser, evalueringer og utredninger. Vår forretningsidé er å dokumentere og utvikle kunnskap slik at politiske og strategiske aktører kan få et bedre grunnlag for sine beslutninger. Det norske selskapet ble etablert 1. juni 2004 og har i dag 14 ansatte samt innleide. De største kundene er Nærings- og handelsdepartementet, Innovasjon Norge, Europakommisjonen og Utdanningsdirektoratet. Kunnskap om næringsklynger er et kjerneområde for Oxford Research. 2

Næringsarealer for globalt konkurransedyktige bedrifter Ekstrem nisjeorientering Regional spesialisering Kamp om spisskompetansen Kamp om arbeidskraften 3

Næringslivets lokaliseringsvalg endres Svar 1 Naturressurser Spørsmål Hvor har bedriften best tilgang til nødvendige produksjonsressurser? Svar 2 Hvor vil nøkkel- personell bo? Det som er viktigst er ”traded secors” Tradisjonelt: Tilgang til naturressurser; elektrisitet, skog, gruver, fisk, arbeidskraft, sjø. Nå: Lokalisering av dyktige personer og fagmiljøer. Fremtid: Bostedspreferanser for nøkkelpersoner. Flordia: Det kreative klassen. T-ene. ”Våre” K-er. Ikke der ennå, men utviklingen den veien kan påvirkes. Nordisk studie om ”den kreative klassen”: fortsatt lokalisering etter hvor arbeidsplassene er. 4

De fem konkurransekreftene Treat of new entrants Rivalry among existing competitors Bargaining Power of Supplies Bargaining Power of Buyers Treat of Substitute Products and Services *Michael E. Porter ”How competitive forces shape strategy”, Harvard Business Review, March/April 1979 5

Verdikjeden Firm infrastructure Human ressource management Technology development Procurement Inbound logistics Operations Outbound logistics Marketing Sales Service Marketing Management Advertising Sales force administration Sales force operations Promotion *Michael E. Porter ”Comepetitive advantage: Creating and Sustaining Superior Performance”, Free Press, 1985 6

Verdikjedesystemet Supplier Value Chain Firm Value Chain Distribution Buyer Value Chain Porter (1985) 7

Hva er klynger? Samspill Samarbeid Støttefunksjoner Ledende bedrifter Relaterte bedrifter FoU Utd. Arbeids marked Fysisk infra- struktur Finans.- Støttefunksjoner Samspill Samarbeid 8

Klynger er en drivkraft for verdiskapning og innovasjon Bedrifter i klynger er mer konkurransedyktige Klyngene genererer sysselsetting, lønnsevne og økonomisk vekst Ny teknologi oppstår 9

De mest dynamiske klyngene preges av Høy grad av rivalisering Nært samarbeid også mellom konkurrenter Etablering av nye selskaper Tilgang til underleverandører Spesialisert kapital Nærhet til FoU, krevende kunder Gode nettverk 10

For hvert enkelt firma snakker vi om kostnadsfordeler Velutviklet marked for spesialisert kunnskap. Lave transaksjonskostnader, herunder transport. Lavere kostnader knyttet til å identifisere, få tilgang til og overføre kunnskap. 11

Verdens sportssko-hovedstad. Produserer 75% av verdens skisko. Montebelluna, Italia 25000 innbyggere Verdens sportssko-hovedstad. Produserer 75% av verdens skisko. 12

Andre eksempler på verdensledende klynger i Italia Montebelluna - skisko Udine - møbler Carpi - strilkkevarer Sassuolo – kjeramiske fliser Modena - sportsbiler Bologna- maskiner for matproduksjon og innpakning Castel Goffredo - strømper Biella - ulltekstiler Milano - maskiner Torrino - biler Parma - mat Carrara - steinprodukter Prato - ullstekstiler 13

Sørlandet – drilling og mooring Ca. 60 bedrifter, 7 lokomotiver Ca 3.300 ansatte Ca 15 mrd NOK i omsetning i 2006 Verdensledende på drilling og mooring Maritime Hydraulics Pusnes 14

Hvordan utvikles klynger? 1. Etablering av pionerfirma ofte basert på spesielle lokale fortrinn fulgt av 2. Etablering av et antall spesialiserte underleverandører og servicefirma og videre en 3. Etablering av en eller flere nye organisasjoner som betjener klyngens bedrifter 4. Tiltrekning av selskaper utenfra, kompetent arbeidskraft og utvikling av et solid marked for nye lokale firma. 5. Utvikling av ikke markedsbaserte regionale nettverk og møteplasser som stimulerer lokalt samarbeid og interaktiv læring. Etter en periode kan det oppstå tilbakegang i klyngen pga. ‘lock-in’ situasjoner, dvs. at klyngen blir seg selv nok. 15

Viktige faktorer Samtaler, informasjonsspredning, nettverk Konkurranse og samarbeid, co-opetiton Rask spredning av informasjon Teamwork mellom selskaper Teamwork med universiteter og offentlige aktører Lederskap – samarbeid og koordinering Eksterne nettverk Kontakter utenfor regionen Tiltrekke nye selskaper, investeringer etc. 16

Oppgraderingsmekanismer 17

Kan næringsarealer tilrettelegges for klyngeutvikling? Ja; Skap attraktive arealer for krevende arbeidstakere! Skap kritisk masse på hvert sted Konsentrer slik at kjernebedriftene har tilgang på tjenester i verdikjeden. Geografisk konsentrasjon i detaljistleddet kan gi fordeler. Tja; Klyngeutvikling fordrer nærhet, men ikke at kjernebedriftene sitter på fanget av hverandre. Offentlig sektor har dårlig ”record” når det gjelder å identifisere fremtidens vekstbedrifter. 18

19

The Competitiveness Challenge “We’re in a race with other regions … around the world to see who can be the most productive place to do business. We’re in a race to see who can be the most innovative place to do business, where it’s easiest to do new things, where it’s easiest to come up with new products. That’s the competition we’re in.” Prof. Michael Porter Harvard Business School 20