Vurdering av konsekvensene ved handelsetablering 18.11.2008 Henning Lervåg Byplankontoret i Trondheim kommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parkeringspolitikken i fem norske byer
Advertisements

Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Foto: Helén Eliassen Sentrumsutvikling – samarbeid med næringslivet Kathrine Strømmen Koordinator møte Framtidens byer 25.august
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
| Markedstrender for næringsarealer ATP seminar Hotell Norge 27.mars 2007.
ENGER.
Nærings seminar Bakgrunn •Bransje og interesse •Fag kunnskap er viktig •Bransjen manglet fleksibilitet og omstillingsevne…denne og •Prod / Salg.
Handels- og servicenæringens rolle i sentrumsutviklingen Adm.direktør Gunnar Larssen i Oslo Handelsstands Forening deler sine erfaringer og peker på utfordringer.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og næringsliv i Drammen sentrum.
Kort om handelsanalyser og nytten av prosjektet for Framtidens byer Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
GRUPPE 14 Bygging i 100-metersbeltetGruppe F
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Norsk Sentrumsforum(NSF) • NSF berømmer arbeidet som er gjort for å utvikle, vitalisere og markedsføre norske byer og tettsteder. • De fleste sentrumsorganisasjoner.
Matvaresikkerhet og jordvern
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
VI ER I OMSTILLING – HVA NÅ?
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Miljøpakken for transport i Trondheim
Innbyggerundersøkelsen. Formål Mer kunnskap om..innbyggernes inntrykk av sin kommune..brukeres tilfredshet med tjenester og myndighetsorganer Utvikling.
COOP EXTRA PORSGRUNN - NORGES MEST VOKSENDE DAGLIGVAREKJEDE -
Skien og Porsgrunn - kommuneplanens arealdeler ENGER.
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Handel - utviklingsprosjekt
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
D2275 Samfunnsprosjekter – Stjørdal 2. Februar Samfunnsprosjekter Distrikt 2275 Arne Markussen Knut Sletten.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Side 1 Husbanken Besøk av statssekretær Roger Iversen 18. april Om retningslinjene for det nye grunnlånet Besøk av statssekretær Roger Iversen 18. april.
Miljøverndepartementets time: Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Sentrumskonferansen – Drammen –
Organisering og arbeidet i kommunene
AREALPROSJEKTET Felles overordnet
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
° Brukerkonferansen Handelsanalyser med ATP-modellen Brukerkonferansen
Bruk av ATP-modellen i Trondheim kommune
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
…når resultater betyr noe
Organisering av Storbyprogrammet Kommentar Gardermoen 10/ Tone Fløtten, Fafo.
Hvorfor BID? Om den videre prosessen.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal kommuner.
Presentasjon Sentrumshandelen Per Øyvind Mørk, Daglig leder.
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
En kort introduksjon til byplanlegging
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
”Velger du bussen, kan du ta livet med ro og studere landskapet mens det glir forbi.” 19. august 2009 Bengt Aarum - Østfold kollektivtrafikk.
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Kommunal planlegging.
Fagernes Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling
Petter Christiansen Bisek 13. september
Urban Audit,- kommunenes rolle. Birger Elvestad, Trondheim kommune
Oppgaven fra samfunnsdelen og strategisk kart
Regional plan for attraktive byer og tettsteder
Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Selge et produkt eller en tjeneste
Sett inn bilde av produkt her
Møte med Styringsgruppen. Sortland kommune
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering av konsekvensene ved handelsetablering Henning Lervåg Byplankontoret i Trondheim kommune

Senter Normativ tilnærming Tilbud = f(befolkningsunderlag) BEHOV Dekningsgrad Kunder Sentrenes størrelse planlegges ut fra senterfunksjon og kundeomland FUNKSJON: Bysenter Bydelssenter Lokalsenter Historisk:

Bysenter Lokalsenter Bransje- senter Ekstern- senter Avlastnings- senter Storbutikk Kompliserte senterstrukturer Ulike konsept: • Senter og enkelt- stående butikker • Varierende omland som følge av geografi, utvalg og pris • Trender og tilpasninger (eks. kafé, bank) Er kommunen i stand til å planlegge handelsutviklingen bedre enn markedet? I dag:

Trondheim har ikke svaret ennå Kommuneplanen: Utvikle en senterstruktur som er hensiktsmessig i forhold til transportbehov, og bydelssentra med allsidig tilbud av tjenester og opplevelser. • Avklarte bysenter • Bestemmelser for kjøpesenter (>3000 m 2 ) og parkering • Retningslinjer for handel i Midtbyen, nærservice, plass- krevende varer og lokalsenter

Krav til dokumentasjon av konsekvenser  Handelsfokus (markedsandeler)  Kundefokus (tilgjengelighet)  Miljøfokus (trafikk, CO 2 ) En ny politikk for avlastningssenter og kjøpesenter • Balansert handelsutvikling i byen • Tilrettelegging for fotgjengere, syklister og kollektivtrafikk • Klimaregnskap • Pilotkommune som prøver ut en rekke tiltak for å gjøre nærhandelen attraktiv Miljøpakke for transport:

Handels- soner ATP Handels- analyse:  Kjøpekraft (bosatte og arbeidsplasser)  Handelstilbud (omsetning)  Matvarer  Fagvarer  Plassvarer  Polvarer  Reisemotstand (reiselengde) Utvikling av en analysemetodikk 8 bysoner + nabokommunene

Registrert kjøpekraft og omsetning TRONDHEIMOMEGNSKOMMUNER Avstand internt i sonen og mellom sonene beregnes med ATP- modell (mellom senter og bosatte/arbeidsplasser) Input:

Avstandsfølsomhet (reisemotstand) Fagvarer og polvarer Plassvarer Matvarer Input:

Dagens omsetning fordeles ut fra kjøpekraft og reisemotstand O K2K2 K3K3 K2K2 K1K1 L1L1 L2L2 L4L4 L3L3

Framtidig omsetning fordeles ut fra kjøpekraft og reisemotstand Likevektsbetraktninger

Matvarer : Alle typer matbutikker Fagvarer (sentrumshandel): apotek, parfymeri, klær, sko, bok, papir, gullsmed, blomster, sport og leker Plassvarer (storkonsepter): bil, motorsykkel, møbel, elektro, bygg og jernvare, fargehandel Polvarer : Vinmonopol Ulike varetyper gir ulik konkurranse

Eksempel på beregningsresultat: Plankonsekvenser: Halvparten av veksten i neste 5-årsperiode på Tiller Plankonsekvenser

med 5 % handels- vekst med 2 % handels- vekst Betydningen av generell markedsvekst Utbygging av kvm på Tiller i løpet av et år

50 % av veksten i avlastingssenter Utslipp CO 2 : +25,7 % (+15,2 % sammenlignet med jevn vekst) Konsekvenser for handel og klimautslipp:

50 % av veksten i Midtbyen Utslipp CO 2 : +19,1 % (-21,4 % sammenlignet med jevn vekst) Konsekvenser for handel og klimautslipp:

50 % av veksten i nabokommunene Utslipp CO 2 : +22,4 % (-7,8 % sammenlignet med jevn vekst) Konsekvenser for handel og klimautslipp:

Videreføring  Tredjepartskontroll av handelsanalyse for City Syd (evaluering av nytte, kriterier og tolkning)  Søknad til program for storbyretta forskning: Metode for analyse av klimamessige konsekvenser ved lokalisering av handelstilbud: • Kartlegging av dagens praksis og erfaring med handelsanalyser • Supplerende kunnskapsgrunnlag • Metodeutvikling og utprøving  Noe for framtidens byer?

Programstyret fattet følgende vedtak: 1.Programstyret anser problemstillingene knyttet til effekter på klima og miljø og styringsmuligheter i skissen ”Metode for analyse av klimamessige konsekvenser av lokalisering av handelstilbud” som relevant for programmet, men anser det samlede prosjektopplegget å være for omfattende i forhold til storbyforskingsprogrammets rammer. 2.Programmet anbefaler Trondheim kommune å søke hovedfinansiering av prosjektarbeidet hos Miljøverndepartementet. 3.Programstyret vil kunne bevilge et tilskudd til delfinansiering av prosjektarbeidet begrenset oppad til kr eks. mva når det er innhentet tilbud. 4.Programstyret ber Trondheim kommune drøfte det videre arbeidet med prosjektet i Miljøverndepartementets program ”Framtidas byer” og etablere en nettverksgruppe for prosjektarbeidet. ……så da spørs det?