Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Trygghet Respekt Kvalitet
Samhandlingsreformen- utfordringer og muligheter
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Kst ekspedisjonssjef Tor Åm
Samhandlingsreformen
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunen og samhandling - utfordringer
Status ” Felles Strategi” Oppfølging av handlingsplan Samarbeidsutvalget 1. september 2011 Kari Bratland Totsås.
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Samhandling - sett med sykehusets øyne
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Haugalandsløftet Møte i styringsgruppen Kari Ugland, samhandlingssjef.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Samhandlingsreformen Et livslangt pedagogisk prosjekt???? Hva har vi fått til i Nord-Trøndelag? Eli Hansen
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
- Samhandlingsreformen –
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Samhandlingsreformen – Prosjektdirektør Tor Åm
Forventninger til vegen videre
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Utfordringer og påvirkningsarbeid - fysioterapeutenes plass i ny kommunehelsetjeneste? NFF
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Visjoner for samhandling Geiranger Christian Bjelke.
Kst ekspedisjonssjef Tor Åm
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
Samhandlingsreformen – Hvor langt har vi kommet?
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
Kva treng helsevesenet av kompetanse for å takle dei utfordringar vi står overfor framover.
Status for Samhandlingsreformen –
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
SAMHANDLINGSREFORMEN 25. august 2009 Tromsø Randi Røvik Samfunnspolitisk enhet.
1 FORSLAG TIL FOKUS- OG INNSATSOMRÅDER Sak 19/2015 Forslag til handlingsplan OSU Øystein Lappegard, samhandlingssjef Hallingdal Eva Milde, leder.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Follo – et spennende utgangspunkt Befolkning Enebakk Frogn Nesodden Oppegård Ski Vestby Ås
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: SAMHANDLINGSREFORMEN LOSBYSEMINARET 2011RÅDMANN TRON BAMRUD.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Ledelse - pasientens helsetjeneste og behovet for et paradigmeskifte ?
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
HELSE- OG SOSIALETATEN
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal Utvikling av samarbeid og samhandling mellom kommunene og helseforetaket i gjensidig avhengighet ved utforming av framtidens helsetjenester til innbyggerne i fylket Overordnet samhandlingsutvalg 15. januar 2014 v/ samhandlingssjef Britt Valderhaug Tyrholm

Eg får den hjelp eg treng, når eg treng det

Verdiskapning i makroperspektiv Hvilken verdi skal vi skape for pasienten? Pasientens egenomsorg Redusert egenmestring Egenmestring Innbygger Pasient Innbygger Primærhelsetjeneste Spesialisthelsetjenester

Utgangspunktet Brukerens behov og medvirkning Et likeverdig samarbeid mellom kommunene og helseforetakene Kommunehelsetjenesten som grunnmur i helsetjenesten

Nasjonal status Samarbeidsavtaler er på plass Bedre samarbeid mellom kommune og helseforetak 203 kommuner midler til øyeblikkelig hjelp døgntilbud (14 av 36 kommuner i Møre og Romsdal) Reduksjon i antall utskrivningsklare pasienter Styrket tjenestetilbud og kompetanse i kommunene

Kvalitet Å gjøre tingene riktig; Å gjøre de riktige tingene; God pasientbehandling forutsetter for mange pasienter samarbeid mellom kommunehelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten Vi må sike at henvisninger og epikriser gir gode ”stafettvekslinger” Vi må legge til rette for god koordinering og gode forløp for den enkelte pasient Å gjøre de riktige tingene; God ressursutnytting forutsetter at rett pasient får behandling på rett sted til rett tid Vi må kvalitetssikre rett grenseoppgang iht nasjonale faglige retningslinjer og en fornuftig arbeidsdeling

Stortingets forventninger til utvikling av spesialisthelsetjenesten Økt kvalitet Kortere ventetid Ingen fristbrudd Ressurser/ bemanning Effekt av folkehelsesatsing og økt innsats fra 1. linjetjenesten Tid

Utfordringer i samhandlingsreformen Kommunehelsetjenesten; Spesialisthelsetjenesten; Tettere oppfølging av de mest utsatte & kronikergruppene Tjenester 24/7; ikke bare elektive planlagte helse- og omsorgstjenester men også evne til å gi hjelp v/ behov (ø. hjelp) Bidra til å dempe behovet for helsetjenester Desentralisere det vi kan Bygge opp tjenester ut fra hva kommunene mener de trenger for å kunne gjøre sin jobb Felles ansvar; Avtaler om fordeling av ansvar og samarbeid Bedre håndtering av «utskrivingsklare» Ny pasient/ brukerrolle Helsefremmende og forebyggende arbeid Rett behandling på rett sted til rett tid 8

Muligheter for å påvirke forbruk av spesialisthelsetjenester; Kommunene; Primær-, sekundær- og tertiærforebyggende tiltak Åpningstid og tilgjengelighet av tjenester 24/7 Tilgjengelighet til fastlegen Alternative tilbud til sykehus Benchmarking av henvisnings/ innleggelsesrater Kvalitets- og kompetansekrav Gode forløp før og etter sykehus Sykehus; Benchmarking av forbruksmønster og kapasitet Utbygging av tjenester som kan være alternativ til innleggelse Samarbeid med avtalespesialister og andre aktuelle tilbydere Forebygge reinnleggelser Bruker- og pårørendeopplæring Støttetjenester til kommunene Kjennskap og tillit til primærhelsetjenesten

Tidsplan samhandlingsstrategi Identifisering av hovedspørsmål og utfordringer innen april 2014 Langsiktig - arbeidet med gode løsninger og pasientforløp