03.04.2017.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Advertisements

Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
HVA ER ?.
Labore Fravær -en oversikt over produktet
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
HVA ER ?.
Brukertjenester for digitaliserte arkiver
ByggSøk - hva er det i dag?
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Saker og dokumenter på Internett

10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
E-tjenester hos Stavanger bibliotek. Alephweb •Oversikt over hjemlån, fjernlån, reserveringer og gebyrer •Fornye lån •Favorittsøk •Endre adresse •Endre.
ikke lenger en visjon Bedagene 2001 Birgitte Hille Prosjektleder
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
Eli Karin Hagset leder dokumentsenteret/hovedarkivar
1. STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Tidsfrister - Får vi som fortjent BE-dagene.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
Datavarehus i skatteetaten -
Hapros vei mot eQuass godkjenning? eQuass. OVERORDNET ORGANISASJON Oppdatert: Godkjent: EL 1) Medlem i ledergruppa 2) Stedfortreder for adm.
? Hva er.
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
1 Roger Iversen, statssekretær KRD BE-dagene 30.mars 2005, Storefjell Nu går alt meget bedre Men fortsatt mye igjen å gjøre.
Hvordan opplever brukeren den elektroniske søknaden.
© Bergen kommune Fra papir til tastetrykk Trygve Sæle Bergen kommune.
ByggSøk i Skedsmo BEdagene, 31. mars 2005 Hans Petter Grønås
KF PROSJEKTET.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Integrasjon mellom kart og skjema på Internett Lokale Kartdagar - Finnmark, 15/ Siv. Ing. Harald Huse, Norkart.
Lov om eiendomsregistrering Organisering i kommunen
Effektivisering av ansettelsesprosessen
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Funksjonsrettede krav er ikke krav i veiledning!
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.
BEdagene 2003 Hva er nytt? Hva blir nytt? Ole Molnes Kommunal- og regionaldepartementet.
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Tilsyn - Kommunens oppgave BEdagene 2001 Kristin.


1. STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Service og holdninger BEdagene 2002 Gunn.
Hva bør brukerne få på nett – Ole P. Pedersen 26. mai 2004 Kommunale nettsider – hva bør brukerne få på nettet?...og hvorfor har utviklingen av kommunale.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Helpdesk Ny kundefront Ovf - nett drift.
PRESENTASJON KARRIERESTART -en del av Nye StudentTorget.no.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Interkommunalt samarbeid Lokale kartdager Finnmark Ingunn Limstrand Norkart Nord.
Prosjektavslutning og sluttrapport
Håndverksmur 26. september 2005 NyttBygg ByggSøk Jøns Sjøgren Boligprodusentenes forening.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Gjennomgang av kommunenes selvbetjeningsportaler
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Skoleskyss i Nordland SkyssWEB introduksjon Foto: Gro Eli Stoltenberg.
SvarUt i praksis Fagdager dokumentforvaltning 15. oktober 2015 Vanja Valjord Christensen.
Velkommen til seminar og førjulsfrokost!
eSG – Send innrapportering elektronisk
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Rammer og føringer Det offentlige i Norge kjøper inn varer.
Utskrift av presentasjonen:

03.04.2017

ByggSøk mot mål - nå er det kommunenes tur til å høste gevinsten Bedagene 2003 Birgitte Hille Prosjektleder STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT

Historikk: kaotiske tilstander etter -97 Store endringer i rollene Kommunen mistet sin rolle som faglig veileder og kontrollør Aktørene ble ansvarlig for jobben ovenfor kommunen Loven ga rom for fortolkninger Det var uklart hva en søknad skulle inneholde av dokumentasjon - store forskjeller fra kommune til kommune Mye usikkerhet i forhold til den nye rollefordelingen - hvem gjør hva? Mange kommunale saksbehandlere hadde problemer med å gi slipp på den faglige veiledningen - man viste hva bransjen sto for...

Resultatet var masse frustrasjoner Lang saksbehandligstid og store avisoverskrifter: Har ventet et halvår i byggekø Det tar lang tid og koster myyyye Bransjen var frustrert over saksbehandlingstiden og forskjeller i krav til søknaden fra kommune til kommune Kommunene var frustrerte over alle de nye oppgavene de skulle gjennomføre og alle de dårlige søknadene som kom inn. Man brukte masse tid til veiledning av søker - både de profesjonelle og ”mannen i gata”

ByggSøk startet sommeren 2000 Startet med blanke ark og en ide Målet var klart: Kortere saksbehandlingstid Større forutsigbarhet Gjenbruke eksisterende digitale data Forenklinger i et meget komplisert regelverk Bruke internett som kommunikasjonskanal

Veien mot målet... Prosjektet var i veldig stor skala Ingen hadde gjort noe tilsvarende Mange dataleverandører hadde løsninger på et problem vi ikke engang hadde definert! Flere hadde gått i fella før og laget løsninger som ikke fikk særlig oppslutning Satset på å lage prototyper som kunne hjelpe oss å gå opp en vei

Store utfordringer underveis Samkjøringen av mange kommuner. Kommunikasjon mellom kommune - bransje og it-leverandører Regelverket Ikke logisk plan og bygningslov Personvern og gab-data Kart og reguleringsinformasjon TID!!!! Ressurser

Masse positive opplevelser Innsatsviljen og holdningen i kommunene 255 kommuner på byggesak.com Mange fornøyde brukere av e-byggesak 2000 brukere Masse tilbakemeldinger - innspill til kravspekk Samarbeidet Frivillig innsats fra kommune, bransje og andre Byggsøk - samlingene 125 deltagere i februar i år

ByggSøks søknadstjener informasjonstjener Søkers skriver Sende pr post Lagre Registrere Kontrollere Skrive ut ByggSøks søknadsprogram på internett Sende elektronisk Søker Kommune

Effektivisering hos kommune Direkteoverførings av søknadsdata i saksbeh.systemet: 20-30 min spart pr sak Oversendelser skjer elektronisk Saken er tilgjenglig elektronisk - økt intern og ekstern service Registeroppdateringer skjer automatisk Sparer tid til ”punching” Mindre sansynlighet for registreringsfeil Mindre henvendelser og spørsmål fra publikum - mer arbeidsro og effektiv arbeidstid og dermed kortere saksbehandlingstid :-)

Standardisering er nødvendig! Utvekslingsformat for søknaden - XML Kommunikasjon mellom bedriftenes og kommunenes saksbehandlingssystemer på et plattformuavhengig ”språk” Hvilken informasjon skal søknaden inneholde ”Siling” av ikke komplette søknader Felles forståelse av hva en søknad skal inneholde - bedre forutsigbarhet for søker og mer komplette saker for saksbehandler Standardisering av vedlegg Situasjonskart Tegninger

Hva må kommunene gjøre? Legge ut informasjon på nettet Reguleringsinformasjon Rutiner, retningslinjer, veiledere og vedtekter Gebyrregulativ Situasjonskart tilgjengelig via nettet Mottak av elektronisk søknad Oppgradere saksbehandlingsverktøy Tilrettelegge arkivtjenestene til elektronisk arkiv Endringer i organisasjonen

Kommer vi i mål på tida? Epm og Epm technology jobber nå med utvikling av endelig søknadsmodul og informasjonstjener Saksbehandlingssystemene jobber nå med tilrettelegging for å kunne ta imot søknadene Kundeoppfølgingssystemer forholder seg til standard XML Uttesting av søknadsmodul starter medio mai. MÅLET ER Å HA ET PRODUKT KLART TIL DRIFT 01.juli i år - foreløpig er vi i rute!

ByggSøk-prosjektet www.byggsok.be.no 03.04.2017 ByggSøk-prosjektet Prøv oss på internett der du bl.a finner Oppdatert informasjon om prosjektet Søknadsbase for utfylling av søknader Byggesak.com - informasjon og veiledning fra din kommune vedrørende byggesøknader www.byggsok.be.no