Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Fra prøving og feiling til
Pleie og behandling til personer med diagnosen aldersdemens.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
Motivasjon.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Mestring og forebygging av depresjon
Åpen Lederskole i Tromsø 5-6. sept., okt. og 5-6. des
Omstilling uten nedbemanning
Hva er aktivitet og deltakelse?
GROW modellen.
Mestring og forebygging av depresjon
Hva er audit? Et redskap for å stimulere og fremme kvalitetsutviklingen Audit innebærer et tilbakeblikk/vurdering av et hendelsesforløp for å avdekke tilfredstillende.
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
LÆRING Grunnleggende prosesser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Aktivitet på Mestringssenteret
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Veiledning av studenter
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Definere og velge hovedmål og delmål
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Ken Hagen Olsen Psykologspesialist
Hvilke familietilbud trenger de yngste
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Kognitiv psykologi Frode Svartdal UiT 2014.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Har du et problem – har du også kunnskap.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Asperger syndrom og ADHD
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser

Noe sentrale forutsetninger for mennesket i utvikling

Hvordan skjer forandring ? forandring skjer lettest når vi selv ønsker det forandring skjer når vi selv har kontroll sjelden skjer dramatiske forandringer forandring skjer når vi retter vår oppmerksomhet mot noe vi ønsker å forandre forandring skjer når vi er motiverte for det forandring og utvikling skjer oftest når vi har mestringstro forandring skjer når endringen er viktig for oss

Betydning av vaner i menneskets liv mennesket har mange typer atferd, tanker og følelser som er automatiserte hvorfor der det slik? det er svært ressursbesparende vi kan reagere raskt på omgivelsene vi kan bruke energi på andre oppgaver og gjøremål det er trygghets skapende det er stress dempende

vaner videre hva er ulempen ved vaner de er gjentagende de er ikke bevisste det er liten eller ingen refleksjon rundt vanene de er stagnerende – hindrer ny læring de forutsetter at omgivelsene er uforandret er motstand mot forandring en motstand mot å endre vaner vanene kan være dysfunksjonelle

betydningen av bevissthet bevissthet – fokus og oppmerksomhet vi bruker generelt for liten tid til å rette oppmerksomheten vår mot egen atferd, tanker og følelser generelt bærer dette fokuset preg av flyktighet og overfladiskhet coaching er en metode for å fokusere oppmerksomheten mot atferd, tanke og følelser

bevissthet videre fokuset holdes ved: strukturen i samtalen spørsmålsstillingene i samtalen målfokuset i samtalen utvelgelse av avgrensede tema utvelgelse av viktige tema frembringe handlingsalternativer

Kreativitet en viktig del av coaching er den kreative tenkningen som skjer i samtalen den er vitaliserende den krever tid – aktivisering av problemløsende tankemønster det skjer i grensesnittet mellom trygghet og usikkerhet (utfordrende)

Relasjonens betydning læring og utvikling skjer ofte sammen med andre dialogen mellom mennesker er sentral relasjonen skaper en forutsetning for å bevege seg relasjonen er forpliktende og ansvarliggjørende

En kort øvelse

Hva er coaching ? Def: Coaching er en planlagt og systematisk pedagogisk virksomhet som utføres av ledere og som har som siktemål å fremme læring, utvikling og vekst hos ansatte/utøvere gjennom kontakt og dialog

coaching- videre Coaching foregår en til en eller en til få tar opp teori-praksis-forholdet i arbeidet/oppgavene Inngår i sammenhenger der kompetanse skal utvikles handler mye om å utfordre gjør den ene bedre rustet til å løse egne oppgaver knytter seg til ansattes/utøvers egen virksomhet er målrettet og systematisk handler og å være mer spørrende enn informerende i sin tilnærming er en prosess som foregår over en viss tid

coaching i forhold til andre utviklingsmetoder coaching er en spesifikk veiledningsmetode coaching er konstruktivistisk coaching benytter metoder og teknikker hentet fra ulike veiledningstradisjoner spesielt de løsningsfokuserte

Noen sentrale elementer i coaching planlagt og systematisk aktivitet planlegging coaching grunnlag forberedelse begge veier systematisk samtale - en bestemt metode målrettet konkrete mål viktige mål mål som er kort frem i tid mål som er kontrollerbare

videre utfordrende handlingsorientert bidra til refleksjon målene må være utfordrende samtalen er utfordrende handlingsorientert endring i atferd er viktig for å opprettholde motivasjonen bidra til refleksjon refleksjon skrives ned både av coach og den som blir coachet

videre ansvarliggjørende fokus på hva vedkommende har kontroll over forflytte fokus fra omgivelsene over til seg selv gir mulighet også for å oppleve gleden av måloppnåelsen forpliktende ved at de mål vedkommende setter seg blir fulgt opp

spørsmålsstillingene en særlig viktig del av metoden spørsmålene skal være eksplorende spørsmålene skal ivareta både kognisjon og emosjon spørsmålene skal ikke være ledende spørsmålstillingene skal i liten grad være tolkende spørsmålstillingene skal være knyttet til en strukturert metode i samtalen

eksempel på spørsmål De beste coaching spørsmålene starter med hva, hvor og hvordan Bruk helst ikke ”hvorfor” spørsmålet Eks Hvor er du ? Hvor vil du ? Hvordan skal du komme dit ?

refleksjonen refleksjonen er viktig for å øke bevisstheten og stimulere hukommelsen muligheter til å undersøke gode eksempler muligheter for den som ble coachet til å verbalisere – ofte skriftliggjøre – det som var nyttig systematisering av tankene, følelsene og handlingene affektbevissthet – betydningen av hvordan følelsene virker inn på våre tanker og følelser

Hva har vært nyttig ? Hvilke tanker gjør jeg meg ?

Hva skulle jeg ønske var annerledes for meg i mitt arbeid? Hva blir forskjellen hvis denne forandringen skjer ?