Marit Aas, Skolelederdagene 2013 Faglig skjønn ved bruk av «oppskrifter» i skriveundervisningen Kommentar: Konsekvenser for skoleledelse
Erfaring Informasjon Kunnskaps-bygging Innsikt Wells, 1999 «Oppskrifter» IMRaD Femavsnittsmetoden Felles kildemal Utprøving Erfaringsdeling Erfaring Informasjon Ny praksis Større vekt på eksplisitt skriveopplæring Kunnskaps-bygging Tverrfaglig sammensatt lærergruppe (11 lærere) og skriveeksperter Tid og ressurser Innsikt Fellesskap Individ Wells, 1999
Initieringsfasen Lederutfordring: Hvordan velge blant alle nye ideer/ «oppskrifter»? Ståstedsanalyse, organisasjonsanalyse, skoleeieranalyse, SWOT Eksempelsamling: Tegn på god praksis Glansbildebank Forventningene til rektor er mange og tydelige.
Gjennomføringsfasen Lederutfordring: Hvordan håndtere spenninger i prosessen og blant personalet? Motstand fra lærere Merarbeid Ulike læringskulturer Tid Praksisbasert og nyttig!
Oppfølgingsfasen Lederutfordring: Hvordan følge opp den nye praksisen, og hvor lenge? Prioritere få utviklingsområder (1-3) Holde fokus og holde ut (3-5 år) (Fullan 2012)
Lederutfordringer og «oppskrifter» ”No man ever steps in the same river twice, for it is not the same river and he is not the same man” (Heraclius i Hargreaves and Shirley, 2009, p.90).