Marit Aas, Skolelederdagene 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Vurdering for læring i Vest-Finnmark
Fra prøving og feiling til
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
Læringsledelse - prosess
Erfaringer knyttet til ledelse av Vurdering for Læring (VfL)
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
Ansvar for selskapets ledelse
Skolebasert kompetanseheving Klasseledelse
Guðrún Þóra Gunnarsdóttir
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Ståsteds- analysen ….. kan bidra til (enda mer) positive svar på
SOSIAL KAPITAL.
Mangfold og fellesskap
FORMATIV VURDERING.
Presentasjon av prosjekt med Veilederkorpset i NAK
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Ståstedsanalysen eller Fra mandat via vurdering til praksis
Skolebasert vurdering
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
tilbud om støtte til kvalitetsutvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Kunnskapsstatus Hva sier forskningen? 1.amanuensis Kjell-Arne Solli.
Forskningsbasert evaluering av ordningen med Veilederkorps
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
KoRus-Øst Kompetansesenter rus - region øst Dobbeltdiagnose et tilbakeblikk og noen blikk framover Amund Aakerholt Lillehammer sept 2010.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
Innovationskraft Innovasjonskraft er å kontinuerlig våge og orke å tenke nytt.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Stjørdal Misjonskirke. Sommeren 2014  Det er ikke gudstjenester i Misjonskirka i sommer  Første gudstjeneste etter ferien er søndag 10. august kl. 11.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
The bicyle is a simple solution to some of the words most complicated problems.
Knut Roald
Vibrations and second order systems
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Prosjektplanen og rolleavklaringer
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Kvalitetsarbeid og endringsledelse i barnehagen Nordhordland kursregion 5. Og 6. November 2015.
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
Foto: Carl-Erik Eriksson Bedre læringsmiljø Vestnes kommune.
Stavangers system for kvalitetsvurdering og utvikling av våre grunnskoler Bruk av resultater og dialog.
16. mars Risk in Mega projects Seminar Norwegian Center for Project Management Host: NTNU You can’t step into the same river twice,
Erfaringer fra europeiske prosjekt med ulike kirkesamfunn.
Effektiv undervisning
Delmål: Å utvikle en lærende organisasjon
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Skolebasert kompetanseutvikling
Tripp trapp… ….på Hundvåg skole.
Med fokus på evidense – går vi den rette veien?
Per Olav Sørås Regionsamling 21.oktober 2010
Welfare Access Through Technology
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Marit Aas, Skolelederdagene 2013 Faglig skjønn ved bruk av «oppskrifter» i skriveundervisningen Kommentar: Konsekvenser for skoleledelse

Erfaring Informasjon Kunnskaps-bygging Innsikt Wells, 1999 «Oppskrifter» IMRaD Femavsnittsmetoden Felles kildemal Utprøving Erfaringsdeling Erfaring Informasjon Ny praksis Større vekt på eksplisitt skriveopplæring Kunnskaps-bygging Tverrfaglig sammensatt lærergruppe (11 lærere) og skriveeksperter Tid og ressurser Innsikt Fellesskap Individ Wells, 1999

Initieringsfasen Lederutfordring: Hvordan velge blant alle nye ideer/ «oppskrifter»? Ståstedsanalyse, organisasjonsanalyse, skoleeieranalyse, SWOT Eksempelsamling: Tegn på god praksis Glansbildebank Forventningene til rektor er mange og tydelige.

Gjennomføringsfasen Lederutfordring: Hvordan håndtere spenninger i prosessen og blant personalet? Motstand fra lærere Merarbeid Ulike læringskulturer Tid Praksisbasert og nyttig!

Oppfølgingsfasen Lederutfordring: Hvordan følge opp den nye praksisen, og hvor lenge? Prioritere få utviklingsområder (1-3) Holde fokus og holde ut (3-5 år) (Fullan 2012)

Lederutfordringer og «oppskrifter» ”No man ever steps in the same river twice, for it is not the same river and he is not the same man” (Heraclius i Hargreaves and Shirley, 2009, p.90).