Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Individuell vurdering
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Melding til Stortinget…
VOKAL Status og framdrift Ingrid Evju, 4. mars 2013
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Praksislærermøte GLSM-praksis
Diagnostisk undervisning  Viktig begrep: misoppfatning  En misoppfatning er en uutviklet begrepsforståelse eller en overgeneralisering.
Diagnostisk undervisning
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
OPPSUMMERING EKSAMEN 2013 EKSAMEN VÅREN 2014.
Ungdomstrinn i utvikling
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og nasjonale prøver
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
PAS/PGS ved lokalgitt eksamen
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonale prøver.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Endringer i nasjonale prøver Per Kristian Larsen, Vurdering 2
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Nordberg skole – Den beste starten på fremtiden!
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Hvordan bruke vurdering som del av tidlig innsats
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
Ungdomstrinn i utvikling
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Nasjonalt kvalitetsvurderingssystem og nasjonale prøver Regional konferanse i Tønsberg 16. – 17. april 2007 Prosjektleder Ole Christian Melhus.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Foreldremøte for 3.trinn 10.September Litt om 3.trinn  3B  3A.
LIM – Læringsstøttende prøver i matematikk Misoppfatning, en diagnose eller et stykke på veien? Veilederkonferanse Sorø 31. november 2015.
PRØVEKALENDER Obligatoriske prøver
Nasjonale prøver Sandved skole
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Prøvebanken Per Kristian Larsen, Vurdering 2 Tusen takk for invitasjonen. Jeg heter Per Kristian Larsen. Jeg jobber med prøvefeltet i vurderingsavdelingen.

Karakterstøttende og læringsstøttende prøver Hva finnes i Utdanningsdirektoratets prøvebank? Bruk av karakterstøttende og læringsstøttende prøver Kom i gang med prøvebanken!

Nye karakterstøttende og læringsstøttende prøver 1. september 2014 To karakterstøttende prøve i samfunnsfag 10. trinn Tre karakterstøttende prøver i naturfag 10. trinn 11 læringsstøttende prøver i matematikk 5.-7. og 8.-10. trinn Læringsstøttende prøver i skriving for 5. og 8. trinn Skolestart 2015 Læringsstøttende prøver i regning 6. trinn Læringsstøttende prøver i lesing 6. trinn Læringsstøttende prøver i digitale ferdigheter 8. trinn

Karakterstøttende prøver naturfag Fokus i 2013 Fokus i 2012

Karakterstøttende prøver samfunnsfag

Læringsstøttende prøver i matematikk Tidligere KIM (kvalitet i matematikkopplæringen) 5.-7. trinn: tall, tallregning, geometri og måling 8.-10. trinn: tall, tallregning, algebra, geometri, måling, funksjoner og statistikk/sannsynlighet/kombinatorikk identifiserer manglende begrepsforståelse /misoppfatninger til hinder for videre læring

OPPGAVER 2012

Tre rapporter Oversiktsrapport Oversikt over tid brukt, poeng og resultat for alle elever Refleksjonsspørsmål Læringsstøttende funksjon - enkeltelev Oversikt over enkeltelevens svar – sorterbar på oppgavenes kategorier Læringsstøttende funksjon - analyseverktøy for lærer Gjennomsnittlig nasjonalt nivå sammenliknet med gruppas resultat Resultat på oppgaver sammenlignet med nasjonale resultater – sorterbar på oppgavenes kategorier

Oversiktsrapport Veiledning med refleksjonsspørsmål Tror jeg på resultatet? Hvorfor (ikke)? Var det aspekter ved prøven som gjorde at eleven ikke fikk vist kompetansen sin? Var det noen overraskelser? Hvilken annen informasjon har jeg/ eller bør jeg innhente for å se nøyere på resultatet?

Elevrapport Alle oppgaver definert til i hovedsak å måle aspekter ved hovedområde og ved kognitive aspekter ved kompetansen Er det tendenser i elevens svar? Hovedområder eller kognitive kompetanser som fikk et interessant resultat? Tips: eksporter til excel og sorter på kategoriene – interessante resultater? Direkte lenke til enkeltoppgaver slik at man kan se på dem for å diskutere det eleven fikk til og hva som fortsatt er vanskelig Mulighet til å ta prøven mange ganger

Analyserapport Dette lysbildet må byttes ut med et oppdatert bilde når ny versjon av rapporten er ferdig Analyseresultat for hele gruppen. Hvordan er fordelingen på karakterer? Hvis stort avvik fra nasjonalt snitt – er det fordi klassen utpeker seg eller er det noe med de kravene lærer setter? Se etter tendenser i gruppas resultater Er det for eksempel slik at historieoppgaver går bra, mens geografioppgaver oppleves som vanskelig? Eller at elevene gjengir kunnskap greit, men sliter med anvende den i nye sammenhenger? Er det grunn til å justere opplæringen? Tips: overfør til excel og prøv å sortere for å finne interessante tendenser

Bruk av karakterstøttende og læringsstøttende prøver Oppdrag fra KD Frivillige prøver i prøvebank Lokal bruk uten rapportering til Udir Gi informasjon om elevers kompetanse/ferdighet og være til støtte i underveisvurderingen Prøves ut på et representativt utvalg elever for å gi lokalt nivå noe å måle seg opp mot Støtte til læringsfremmende tilbakemeldinger og profesjonell kvalitetsutvikling på skolen

Karakterstøttende prøver Læringsstøttende prøver Standpunktvurdering Karakterstøttende, ikke karaktersettende Bidra til mer rettferdig standpunktvurdering Underveisvurdering Læringsfremmende tilbakemeldinger og grunnlag for tilpasset opplæring Faglige tendenser i elevgruppen for å justere opplæringen underveis Naturfag og samfunnsfag Underveisvurdering Læringsfremmende tilbakemeldinger og grunnlag for tilpasset opplæring Faglige tendenser i elevgruppen for evt å justere opplæringen underveis. Matematikk Skriving (2014) Lesing/Regning/Digi (2015)

Faglige muligheter Faglige utfordringer Underveisvurdering – læringsfremmende tilbakemeldinger Karakterstøttende – rettferdig vurdering Analysemuligheter – profesjonell utvikling Nasjonalt resultat – grunnlag for analyser Faglige utfordringer Forhold prøve - standpunktkarakter Forutsetter pedagogisk bevissthet Uhensiktsmessig bruk av aggregerte resultater Hva kjennetegner prøvene? Elektroniske (ikke skriving) Mulig å ta prøver flere ganger Passordbelagt, men ikke hemmelig Hva får lærerne av informasjon? Enkeltelevers nivå på prøven Informasjon for læringsfremmende tilbakemeldinger Mulighet til å sammenlikne med nasjonalt nivå Poenggrenser Nasjonal fordeling på nivåer Resultater på hver enkelt oppgave Hva må lærer vurdere selv? Tolkningshjelp og refleksjonsspørsmål om bruk av resultater

Diskusjon Salgsargumenter Utfordringer Hvorfor bør vi oppfordre til bruk av karakterstøttende prøver? Utfordringer Hvor kan vi se mulige problemer? Kommunens mulighet til å legge til rette for klok bruk

Guided tour

Prøvebank-PAS-PGSC PAS PRØVEBANK PGSC Skoleadministrator Lærer Elev Gi lærere tilgang til prøvebanken Gi elever tilgang til prøver Hente ut brukernavn og passord Se på og vurdere alle tilgjengelige prøver og veiledninger Sette opp prøvetidspunkt (ett eller flere) for elevene sine Rette evt. åpne oppgaver Klikke gjennom elevenes besvarelser Hente ut resultater Gjennomføre prøven

Kom i gang med prøvebanken! Lærer får tilgang gjennom PAS Lærer GS og ansvarlig for gruppa «Se alle prøver og veiledninger» Elever må meldes opp i PAS – brukernavn, passord, dagspassord Sett opp/endre/slette prøvedatoer i prøvebanken Hent ut resultater Husk å lagre lokalt – resultater slettes i sommerferien! Alle karakterstøttende og læringstøttende prøver ligger i Utdanningsdirektoratets prøvebank. Her får du vite hvordan du får tilgang til prøvebanken og hvordan du kan bruke den. Vil du ha tilgang til prøvebanken? Ta kontakt med ledelsen på skolen! Alle lærere som skal ha tilgang til prøvebanken, må først være registrert i prøveadministrasjonssystemet PAS. Den på skolen som har skoleadministrasjonsrolle i PAS, kan gi lærere tilgang til prøvebanken. Lærerne skal registreres med brukerrollen «Lærer GSK» og legges inn som ansvarlig for sin elevgruppe. Når du har fått brukernavn og passord er du klar: Logg deg inn på pgsc.udir.no og velg «Prøvebank» Hva finnes i prøvebanken? Orienter deg i prøver og veiledninger! Du som er lærer, kan se på alle prøver og dokumenter som finnes i prøvebanken. Klikk på Vis alle prøver. Du kan klikke deg gjennom de elektroniske prøvene og se på veiledningene, og vurdere hvilke prøver du ønsker å bruke. Fant du noe du likte? Be ledelsen på skolen om å melde på elevene dine i aktuelle prøver. Alle elever som skal delta på en prøve, må registreres i prøveadministrasjonssystemet PAS. Den på skolen som har skoleadministrasjonsrolle i PAS, kan melde på elever i skjermbildet «Påmelding» eller ved overføring fra skoleadministrative system. Ledelsen vil trenge prøvekoden på prøven(e) elevene skal gjennomføre. Denne koden finner du i prøveoversikten i prøvebanken. Nå er du klar for å bruke prøvebanken! Du kan sette opp passende prøvedatoer, følge med når elevene gjennomfører, rette eventuelle åpne oppgaver og hente ut resultater. Når elever skal ta prøvebankprøver, logger de på pgsc.udir.no. Elevene trenger både brukernavn, passord og dagspassord. Dette kan skoleadministrator hente i PAS. Husk å lagre resultater lokalt! Prøvebanken er ikke et lagringssted for prøver. Ingen utenfor skolen kan se dine elevers resultater. Alle resultater blir SLETTET i prøvebanken hver sommer. Hvis du eller skolen vil lagre resultater til neste skoleår, må dere lagre resultatene lokalt ved skoleårets slutt. Dere kan for eksempel eksportere resultatrapportene til formatene excel eller pdf.

http://www.udir.no/Vurdering/Karakterstottende-prover/ http://www.udir.no/Vurdering/Laringsstottende-prover/ http://www.udir.no/Vurdering/Innhold-vurdering/Kom-i-gang-med-provebanken/ Eller: khe@udir.no