Bjørg F. Franksson Rådgiver KSK

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Advertisements

Har vi bruk for (helseutdannete) psykologer i organisasjoner?
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
IKT Orkide Ledelse og Skole
Mestring og forebygging av depresjon
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Navn, Tittel, Workshop helse og omsorg KONGSVINGER KOMMUNE.
Lørenskog Idrettsforening
Gjesteforelesning BoS31 ved HiO. JBI, høsten Kjønn og ledelse Time 1: Presentasjon Kvinne og leder Time 2: Gode råd på veien for deg som ønsker.
Sosiologi i barnehagen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Tlf , e-post. NYHETSBREV nr. 4 FRA HMS-AVDELINGEN-BEDRIFTSHELSETJENESTEN DESEMBER 2011 Innhold: TEMA: Konflikthåndtering.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Veiledning av studenter
Personalsaksarbeid i lokallagene
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Verdiene dine ARBEIDSGRUPPETEMA. Deltakere Innleder: Håndvevermester Bjørg Hustad.
12 Reflekterende lesing.
Norway Rotary Distrikt 2260 Kurs Bevisstgjøring av Rotary’s ledere Utarbeidet av Lillian Johansen og Finn Kolstø, Gardermoen Rotary Club.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
God kommunikasjon – vær trygg
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Etikk i pedagogisk arbeid
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen 1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Modellkommunene Hva er unikt?
BARNAS BARNEVERN 2020.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Politisk påvirkning.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Problemløsning.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Helsesøsterkongressen 2017
Samarbeid og medbestemmelse
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Bjørg F. Franksson Rådgiver KSK Konflikthåndtering Bjørg F. Franksson Rådgiver KSK

Konflikthåndtering i et ledelsesperspektiv Utfordringer generelt og med fokus på lederollen spesielt

Konflikter Hva legger vi i begrepet ? Hva tenker du når du reflekterer over begrepet i et ledelsesperspektiv ?

Lederrollen – hvordan forebygge…….. Definere oppgaven Sørge for utstyr / tilrettelegging Får medarbeideren brukt sine ressurser ? Ser du dine medarbeidere ? Gir du tilbakemeldinger ?

Påstand Det er en lederplikt å ta tak i gryende konflikter Dersom konflikter ikke løses kan de ”vokse ” og ende opp som vanskelige personalsaker

De ansatte – hvem er de ( tall fra en større forskningsrapport ) ? 25 års forskning 80 000 ledere 400 bedrifter 1 mill ansatte Hvilken sammenheng finnes mellom ledelse og oppnådde resultater ?

Undersøkelsen viste blant annet : 29 % er ildsjeler ( aktivt engasjerte medarbeidere ) 55 % er ”passasjerer ” ( de som alltid er der, men ikke like engasjerte ) 16 % er motspillere ( aktive motspillere og uengasjerte )

?????????????????????? Hvem av gruppene krever mest fokus fra leder ? …og hvem bruker leder mest tid på ?

Lederutfordring En leders oppgave er å skape bevegelse fra passasjer til ildsjel -------altså øke engasjementet i bedriften RÅD: ……overse motspilleren og bruk heller kreftene på ” passasjeren ”, men husk ”å se” ildsjelen !!!

JAZZ som metafor for ledelse : KOMPET : Org. Kart Økonomi / budsjett Lover og regler Rutiner IMPROVISA SJONEN : Visjon Verdier Org.kultur Samspill / relasjoner

PÅSTAND : Mange ledere har fokus på ”Kompet ” og i mindre grad på ”Improvisasjonen ” ------ over tid betyr det en forvitring av organisasjonen

PÅSTAND : Ledere som mangler bevissthet rundt ”det organisatoriske isfjell” vil over tid føle at konfliktnivået i bedriften er for høyt og har kanskje vanskelig for å takle disse og finne løsninger

Hvordan gripe tak i konflikter : Kartleggingsfase Analysefase Tiltaksfase ET VIKTIG PERSPEKTIV UNDERVEIS : Er dette en konflikt jeg kan og bør løse alene ? Er dette en konflikt der jeg trenger bistand ( internt eller eksternt ) ?

Hva forventer de involverte i konflikten av lederen ? Lederen som ”aktor ” Lederen som ” forsvarer ” Lederen som ” dommer ” NB !- hvordan bygge opp en vinn – vinn- situasjon Som konfliktløser kan du ha mange roller : Brobygger, megler, formell part, myndighetsutøver

Andre lederutfordringer : Må forebygge Må ta tak i konflikter Ansvar for å finne en løsning sammen med de involverte og andre aktører ( leder over, ekstern bistand etc.) Tillitsvalgtes rolle i konflikten ? Hvordan håndtere krav til taushetsplikt / personvern ?

En viktig dimensjon i alt konfliktarbeide : En konflikt kan være et bidrag til en positiv utviklingsprosess DET FORUTSETTER AT MAN TROR PÅ FØLGENDE UTTRYKK : ”dersom man skal ” snu seg ” og se på historien, skal hensikten være å forstå og lære av det som har skjedd - ikke for å lete etter ” syndebukker ”

…derfor bør alltid en konflikt bidra til refleksjon omkring følgende spørsmål : Hva har dette vært – hva slags konflikt har vi vært gjennom ? Hva lærer vi av dette som gjør oss mer kunnskapsrike i fortsettelsen ?

Gruppeoppgave / den viktige samtalen Hva legger du / dere i uttrykket den viktige / ”vanskelige” samtalen ? Hvilke erfaringer har du ? Har du ikke hatt en slik samtale som leder – reflekter over hvorfor ?

Den viktige samtalen I uttrykket ” viktig samtale ” ligger det implisitt at denne samtalen skal du ikke utsette eller unnlate å gjennomføre Når ubehagelige saker ” lagres i en skuff” gror de seg større / ” gjærer”

Den viktige samtalen ( fortsettelse…..) Start med en mellommenneskelig innfallsvinkel, og ikke tenk §-er og regelstyring i starten av en slik viktig samtale Start med en holdning om at dette skal føre til vekst Oppnås ikke vekst over tid, kontakt personalstab og be om hjelp til å bygge opp en sak som kan ende opp med oppsigelse / omplassering

Den viktige samtalen ( fortsettelse….) ”Den viktige samtalen ” er lojalitet i praksis ”Den viktige samtalen ” kan være god omsorg Leder plikter å gjennomføre slike samtaler når situasjonen tilsier det ----- dette er en naturlig del av lederrollen Det skal skrives referat fra ” den viktige samtalen” , eller den skal loggføres.

Den viktige samtalen Lær av Sokrates ! Han stilte de undrende kloke spørsmålene der hensikten var å vinne innsikt om sannheten

Påstand Den viktige samtalen vil ende opp med den ” vanskelige ” hvis du utsetter eller unnlater å ta den viktige !

Viktig under ” den viktige samtalen ” Du må ha mot , tørre å gå inn i en slik samtale Forbered deg godt, sett opp punkter Snakk sant Formidlingsmåte / form Referat / loggbok

Skal tillitsvalgte være med ? Den viktige samtalen starter med en samtale mellom leder og ansatt – det er viktig å ikke gå så fort fram at samtalen gis et preg av to perter – den bør ha en løsningsorientert tilnærming Er samtalene blitt flere og vekst uteblir er det snakk om å bygge opp en personalsak der oppsigelse / omplassering kan bli utfallet NB! Følg ” kjørereglene ” for når TV skal inn i saken

Gode råd i denne viktige prosessen Dokumenter Har du ikke dokumentert ? Lag en historikk og gå i dialog / samtale omkring denne historikken

Fra viktig til vanskelig til formell samtale mellom to parter : Noen gode råd rundt samtalen : Samtalen krever god forberedelse Gå gjennom de formelle rollene deltakerne har Bli enige om hvor lang samtalen skal være Hva gjelder samtalen / innhold ? Veien videre

Avklar / erkjenn følgende momenter : På hvilket nivå i organisasjonen ligger oppsigelsesmyndigheten ? Rutiner for slike saker er JUS på høyt plan Har kommunen egen kompetanse eller bør det søkes ekstern bistand ( eks. advokatene i KS) Jmfr. KS personalhåndbok ( rutiner ved oppsigelse )

Oppsummering Et naturlig konfliktnivå er kimen til en god utviklingsprosess Arbeide systematisk med utvikling av en sunn organisasjonskultur med fokus på felles verdier Ledelse er ” å gripe tak og gjøre grep i og under konflikter ” Forebygge ( utøve tilretteleggende ledelse gjennom myndiggjøring av sine medarbeidere ) Utøve ledelse der du har fokus på balansen i JAZZEN eller forstår betydningen av begrepet ” det organisatoriske isfjell ” Gripe lederrollen og utøve makt der dette kreves ved å iversette de nødvendige tiltak