Geir Halland PLU, NTNU Tromsø 20.april 2007

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv Mars 2011.
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Normer, verdier og holdninger
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Samspill og Samhandling
Motivasjon.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
KLASSELEDELSE.
Det gode Det rette Det rettferdige
- handlinger og holdninger
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
- roller og forventinger
Personlighetsbegrepet i veiledning
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Teambygging og fasilitering
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
KRISTIANSUND Klinikk for Voksenpsykiatri Alderspsykiatrisk Enhet May-Britt Storjord.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
Fagutøveren mellom makt og hjelp: Personlig kompetanse som utfordring
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Kommunikasjon og personlig kompetanse
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
Opprettholdende faktorområder
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Fritid med Bistand.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
BARNAS BARNEVERN 2020.
For lokale tillitsvalgte
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verdensdagen for Psykisk Helse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
SAMSPILLMETODEN DIALOG
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Kapittel 1 SAMSPILL.
1 Kommunikasjon.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Geir Halland PLU, NTNU Tromsø 20.april 2007 VEILEDNINGSSAMTALEN Geir Halland PLU, NTNU Tromsø 20.april 2007

Grunnleggende fenomener som er viktige for alle mennesker: å bli sett og bekreftet å bety noe for andre å oppleves som verdifull Ved å fokusere på svakheter omskaper vi hverandre til dverger Ved å fokusere på mulighetene omskaper vi hverandre til giganter

Konsekvenser for tilrettelegging og veiledning Gi meg sjansen til å skinne Å gi seg i kast med egne svakheter krever mot og selvtillit. Når en har sett mulighetene og har utviklet dem videre, kan vi ta fatt på svakhetene. Slik kan det skapes en kultur preget av optimisme og pågangsmot

Profesjonelt nærvær INNLEVELSE evne til å lytte DISTANSE evne til å ha overblikk ENGASJEMENT evne til å ha med seg selv og hjertet (Marianne Kristiansen)

Redskaper for kommunikasjon Ting kan brukes til å fortelle en historie (pass – frihet, nøkler – savn) Bilder for å beskrive utfordringer (læreren som sitron, medelev som igle) Metaforer kan utforskes – mening (jobbe som en helt, med ryggen mot veggen, strekker strikken) Suksesshistorier om noe du har gjort og er fornøyd med. Hva forteller dette om deg? ( Norman Amundson, 2001)

Veiledningsfunksjoner Gi folk verktøy til å undersøke muligheter Bruk korte samtaler med undersøkelse mellom Dialog og samkonstruksjon – spille inn og styre Vær tydelig på hva og hvorfor en spør Veiledning lærer den andre å beslutte, å omstille, å se muligheter og å få selvinnsikt (Norman Amundson, 2001)

Kommunikasjon og mangfold Legger du vekt på: - stemmebruk og kroppsspråk? - ordene? - det rasjonelle og logiske? - følelsene? Lar du deg provosere? Er du konfliktsky? Er du selvopptatt? Er du en god lytter?

Tale, tenkning og virkelighet Ord kan opprette forbindelser og ord kan stå i veien for virkelig nærhet (erfaringer) ”og i mye av ditt snakk blir tenkningen halvveis drept” (Kahlil Gibran) ”å tie i hjel” / ”å snakke i stykker” Taushetens mur Ordenes barrierer

Problemer med å fange opp budskap Følelsesmessig blokkering Når vi bare hører det som bekrefter våre forventninger I følelsesladde samhandlingssituasjoner Når vi har ulike kulturell eller sosial bakgrunn I slike situasjoner burde vi sjekke meninger og intensjoner, men det er da det er minst sannsynlig at vi gjør det

Kommunikativ kompetanse Teoretisk aspekt (formfullendt, men tom forståelse) begreper, modeller, teorier om kommunikasjon Teknisk – metodisk aspekt (redskaper) metoder og teknikker som aktiv lytting, matching Personlig aspekt (finne mening) den vi er som kommuniserende person (verdier, kunnskap, menneskesyn, motiver, empati) (Greta Marie Skau, 2005)

Personlig utvikling – privatsak eller kompetansekrav? Vi skal ”være oss selv”, men ikke ”bare oss selv” Skal ikke bli like, men øke kvaliteten på vår forskjellighet og respekten for andres Når vi møtes påvirker vi alltid hverandre Dine handlinger – mine opplevelser Personrelaterte egenskaper og ferdigheter er en viktig del av vår profesjonelle kvalifikasjon Personlig utviklingsarbeid – en del av yrkeskvalifiseringen (Greta Marie Skau, 2005) Den enkelte har aldri med et annet menneske å gjøre uten at han holder noe av dets liv i sin hånd (Løgstrup, 1992)

Samtalens utfordringer og muligheter Et ord Et ord kan stundom lede til et hjertesår Et ord kan bringe glede i mange, mange år Et ord kan forsone, gi lys i ensomhet Et ord kan ha en tone som kun er kjærlighet

Veiledning – en definisjon en målrettet samtale der en gjennom konfrontasjon og støtte kan bidra til kvalifisert refleksjon og aktiv utprøving som øker målforståelse, selvinnsikt og faglig forståelse (Halland, 2005)

Veiledningssamtalen - om å skape kontakt Tillit er basis i et godt veiledningsforhold, og det handler om: Å skape forutsigbarhet Å legge vekt på pålitelighet Å utvikle felles målforståelse Å utvikle personlig tillit Å demonstrere faglig kompetanse

Veiledningssamtalen forts. Konfronterende spørsmål er viktig redskap for veilederen – ulike grader: Søke fakta Lage situasjonsbeskrivelser Etterspørre vurderinger Be om begrunnelser Få fram forslag til tiltak Åpenhet er en forutsetning for utvikling og endring, og det er derfor viktig å ikke mobilisere unødig forsvarstrang

Veilederens ferdighetsområder Tilrettelegging av et veilederforhold dreier seg om: å skape kontakt å lage kontrakt å kartlegge situasjonen å gi tilbakemeldinger å ta beslutninger

Disse faktorene bidrar til å utvikle et godt kommunikasjonsklima Samtalen som redskap Du kan trene og utvikle: evnen til å stille avklarende og produktive spørsmål evnen til å gi anerkjennelse evnen til å vise forståelse og interesse evnen til å få den andre til å føle seg vel Disse faktorene bidrar til å utvikle et godt kommunikasjonsklima

Problemer med å gi tilbakemeldinger De viktigste feilkildene i tilbakemeldinger og vurderinger er: snillhet – tilbakemeldingen blir tannløs strenghet – tilbakemeldingen blir overveldende og skarp haloeffekter – positiv vurdering på en dimensjon overføres til andre dimensjoner sentral tendens – hele skalaen fra dårlig til utmerket blir ikke brukt, det er lite skille mellom godt og dårlig førsteinntrykket tillegges størst vekst nærhetseffekten – sisteinntrykket dominerer

Utfordringer i veilederrollen Du arbeider i og med mellommenneskelige forhold som er sårbare Du må være autentisk og ekte Du må tåle tvetydighet og usikkerhet, og kunne bearbeide den Du må tåle konflikt mellom ideal og virkelighet Du må kunne observere både faglige og emosjonelle sider av samspillet Vårt ønske om å bli akseptert kan føre til at vi unngår ømtålige spørsmål

Veiledning er støtte, bygger på tillit og krever mot Følelsesmessig støtte (interesse, oppmerksomhet, omsorg) Oppgavestøtte (avklaring, systematisering av utfordringer) Informasjonsstøtte (sørge for tilstrekkelig informasjon til enhver tid) Praktisk støtte (råd, hjelp, etablering av kontakt) All støtte skal bidra til å gjøre deltakeren mest mulig selvgående

Arbeidsglede - mange små stimulerende handlinger lytting og forståelse støtte og tilbakemelding anerkjennelse og bekreftelse humor og varme respekt og tillit innstilling og omtanke interesse og akseptering oppriktighet og toleranse mot og medvirkning kontakt og engasjement Grunntonen i dette er vennlighet – Det er ingen metode, men en innstilling til livet