Øystein, Susana og Anita

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

Motivasjon.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Læring og motivasjon Laget av:
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Kva kan kyrkja lære av skulen? Å lære å lære Meiningsfull læring.
Kognitiv utvikling (del 2)
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Læringsperspektiver En første innføring i læringsperspektiver med utgangspunkt Svanberg og Wille 2009.
LÆRING Magne Jensen.
Kulturhistorisk perspektiv
Læringsteorier En første oversikt.
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Støttende undervisning (Læreren som støttestillas)
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Ped-oppdrag: Barn og læring – alene eller sammen med andre?
Ulikheter og variasjoner
IKT- prosjekt Johan Borgens ”Fra en født forbryters dagbok”
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Lek og Læring i barnehagen
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
”Bevissthetspsykologien”
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI
Læring Forelesning i A1ab 2008
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Allmennlærerutdanningen 1
Lærerutdanning for barnetrinnet/LUB 1
Allmennlærerutdanningen/ 1
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Kognito ergo sum.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Deltakende læring.
Lekens betydning for læring av matematikk
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Å stimulere til læring. Læring Læring er en aktiv prosess der mennesker gjennom trening og erfaring lærer seg nye ferdigheter i samspill med andre.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Eigenvurdering og sjølvregulering
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
”Bevissthetspsykologien”
Utskrift av presentasjonen:

Øystein, Susana og Anita Læring og utvikling Behavioristisk, Kognitiv, Konstruktivistisk og Sosiokulturell læringsteori. Øystein, Susana og Anita

Behavioristisk Behavior Objektivisme Tabula rasa S – R – band Nybehaviorisme Hedonisme Mennesket mekanisk og reaktivt?

Fenomenologisk og humanistisk psykologi Subjektivisme ”Das Ding für mich” vs. ”Das Ding an Sich”

Fenomenologi Opptekne av ting sine ”indre vesen” og korleis dei ”eigentleg er”. Husserl: 2+2=4 Fenomenologisk psykologi freister å forstå personen si subjektive verd slik vedkommande sjølv opplever den. Spekulativ? Manglar etablert, objektivistisk vitskapsstatus.

Humanistisk psykologi Byggjer på fenomenologiske og eksistensfilosofiske prinsipp. Fri vilje og personleg ansvar. Mennesket har ei kjensle av ”å vere til”. Behov for åndeleg vekst og sjølvrealisering. Mennesket er eit aktivt handlande vesen.

Kognitiv psykologi Intellektuelle funksjonar Læring, hukommelse, tenking og problemløysing. Mennesket søkjer etter meining. Gestaltpsykologi. Heilskapar. Persepsjon. Informasjonsbehandlingsteori.

Behavioristisk læringsteori Godt analyseverkty. Særleg for ”den skjulte læreplanen”. Disiplin og åtferdsmodifikasjon. Pavlov og Watson. Kjenslereaksjonar. Edward C. Tolmann: Kognitive kart – belønning på eit indre, mentalt plan. Albert Bandura: Læring ved observasjon: Merksemd, hukommelse, gjenskaping og motivasjon.

Kognitive læringsprosessar Læring går føre seg ”av seg sjølv”? Læring er representasjon og slik uløyseleg knytt til minnet og hukommelse. Hukommelse som diktar. Tretrinnsmodell: sanseregisteret – korttidsminnet – langtidsminnet. George Miller 7+/-2 ”chunks”. Begrensa korttidsminne og ubegrensa langtidsminne?

konstruktivistisk teori Teori om kunnskap Konstruktivisme er både en teori om hva kunnskap er, og en teori om hvordan læring skjer. Konstruktivisme mener at kunnskap er ikke noe som fins ”i selg selv”.

John Dewey (1859-1952) individets aktive medvirkning i læringsprosessen ”Learning by doing”. http://semtex.sytes.net/oms/

Jean Piaget (1896-1980). Det vi lærer og opplever, er ifølge ham ikke noe speilbilde av en ytre verden.

Kunnskapkonstruksjon gjennom aktivitet ”Drøfning ikke dyrking” Kunnskapen kan ikke formidles direkte fra voksen til barn.

Sosiokulturell læringsteori Vygotsky og Dewey Sosial samhandling utgangspunkt for læring Situert læringsteori - læring som stigande deltaking i praksisfellesskap Situert perspektiv

Fokus på den lærande sitt potensial - ”Den proksimale utviklingssona” Klassekultur og læringsmiljø Vurdering og tilbakemelding

”Tilbakemeldinger underveis i opplæringen, dvs ”Tilbakemeldinger underveis i opplæringen, dvs. tilbakemeldinger som er ikke-evaluerende, støttende, spesifikke og blir gitt i situasjoner hvor arbeidet pågår, er et av de mest effektive virkemidlene for å heve elevenes læring” (Stortingsmld. nr 31) ”…flere studier peker på at læring i et fellesskap gir positive effekter for elevens læring. Deltakelse i et sosialt fellesskap er også en nødvendig forutsetning for at eleven skal få trening i å samarbeide med ulike mennesker, hevde sine egne meninger på positive måter og løse konflikter” (Stortingsmld. nr 31)

Grupper G1. Ann Magritt Andreas Bernhard Eirik G2. Espen Frank Geir Hild G3. Irmelin Julie Kari Sebastian G4. Thomas Veruska Veronica Øystein K

Hvilken teori synes du virker mest interessant? Hvorfor? Hvordan kan de ulike teoriene nyttes i konkrete klasseromssituasjoner? Prøv gjerne å gi eksempler. A) Behavioristisk B) Kognitiv C) Konstruktivistisk D) Sosiokulturell