Første rapport: Den rapporten jeg har valg ut her er helt usymetrisk, men innenfor en ramme slik at den kan gjentas til et flatemønster. Her har jeg også.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Funksjonalisme i ytre Hobøl
utnytte ledg rom/medløpspasning
De dårige følelsene. Veiene ut..
«Strykebrettcover og stativ»
4 Bruk øynene riktig.
IKKE NO’ KRØLL BRETT, RETT OG SLETT.
Fra geometriske former til abstrakt design.
Litt mer om PRIMTALL.
MySaemienSijte- en lek med arkitekturformer i SketchUp
STRYKEBRETTCOVER OG STATIV
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Layout - utforming - design i
Mønsterbygging i GIMP.
Arbeidskrav 4 I min skisseprosess har jeg lånt dette bilde fra internett
POWER POINT INNFØRING I BRUK AV SOM ET PRESENTASJONS VERKTØY
1. Om postere Når vi her snakker om Postere mener vi vitenskapelige plansjer til bruk på seminarer, kongresser og i andre faglige sammenhenger. Vi snakker.
Kapittel 5 Ekteparet Alfaro spiser meksikansk middag.
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Fra geometriske former til abstrakt design
Arbeidskrav 3 selvvalgt tema - arkitektur. Oppstart i arbeid med ideer Første ideer – plakat til den norske opera, hvordan Få barna inn i operaen kampanje.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Prosjektoppgave Grafikk og digital foto.
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
STRYKEBRETTDESIGN Av Birthe D.N
Vi var på et kurs i Sverige i hele klassen vår i uke 3, det var Mora videregående skole. Skolen var stor med mange elever, SVERIGE.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
«STRYKEBRETTCOVER OG STATIV»
Dokumentasjon av en prosess
DAK Design og innovasjon
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
Prosess – arbeidskrav 3.. •Siden vi skal lage et undervisningsopplegg basert på de erfaringene vi gjør oss, velger jeg å ha en prosess og et produkt som.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Visma Enterprise introduksjonspresentasjon Hvordan bruke ny meny i Visma Enterprise HELHETLIG LØSNING FOR NORSKE VIRKSOMHETER Moderne og effektiv tjenesteproduksjon.
TEMA «LYSE IDEER» Funksjonalitet: Ulik funksjon og festemekanisme på produktene. Estetikk: Volum, gjentagelse- av form og materialer, kvalitet og utrykk.
Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
«LYSE IDEER» Maske med refleks og lysdioder
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Oppgave i nettkommunikasjon Samarbeid mellom HiHm og HVe.
Dette er en automatisk presentasjon
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 10 På treningssenteret.
Gjør om fra direkte til indirekte tale. Han sier … 
Sett inn synes eller tro.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Mandag 8. November Powerpoint..
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Arbeidskrav 2 Design og innovasjon
Arbeidskrav2 «strykebrettcover og stativ»
Presentasjon av prosessarbeid med LYSBROSJER Laget av Ellen Bay
Design, arkitektur og kommunikasjon. Emne: Design og innovasjon
En multimedia presentasjon
i:SEE Conceptual Learning DA
dekke opp innenfor egen 16-meter
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
My Samien Sijte Tore Sætre Arbeidskrav ved HiOA, ZARK 1, 2012 vår.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
“Disippel-høring”.
Utskrift av presentasjonen:

Første rapport: Den rapporten jeg har valg ut her er helt usymetrisk, men innenfor en ramme slik at den kan gjentas til et flatemønster. Her har jeg også vridd litt på formene i eksempel nr 2 for å oppnå nye effekter. Valgte å ikke gå videre med dette selv om det hadde gikk uante muligheter!

Her har jeg tegnet av komposisjon for å kunne prøve ut egne farger Her har jeg tegnet av komposisjon for å kunne prøve ut egne farger. De vertikale linjene er tilfeldig plassert uten tanke på at de skulle gå fra rapport til rapport. Etter hvert er stripene planlagt for å passe rapporten. På de tre neste lysbildene har jeg prøvd ut ulike varianter av denne rapporten.

Tekstiler til inspirasjon

I oppgaveteksten står det at en skal ”lage” et miljø eller et konsept for en målgruppe der produkt/design/ metervaren skal passe. Jeg valgte å lage tre moodboards med forskjellige stiler for å vise dette. Det første er ett skandinavisk 50-tallsmiljø. Det neste er et miljø fra begynnelsen av 2000-tallet.

Men jeg har valgt å bruke dette miljøet Men jeg har valgt å bruke dette miljøet. Jeg kaller dette en oppmyket funksjonalisme. Oppmyket formmessig, men også ved at det skal være masse tekstiler i miljøet. Fargesettingen er hovedsakelig hvit, men med innslag av lilla og grønt.

Dette er altså miljøet der mitt tekstildesign skal passe inn, først og fremst som et strykebrettcover, men som også kan brukes andre steder i miljøet. Gjentagelse av form og farger skaper helhet og harmoni i et miljø. Så langt i designprosessen har jeg jobbet med ”skisser”, og satt disse sammen til flatemønstre. Jeg vurderer de designene jeg hittil har kommet fram til som litt rotete, og med for mange elementer til å passe inn i det miljøet jeg har valgt.

Andre rapport: Derfor har jeg gått tilbake til lysbilde nr 14 og hentet rapporten nederst til høyre for å jobbe videre med den. Designfase 2: Jeg satte sammen rapporter på samme måte som til det forrige flatemønsteret, og tegnet av formene. Denne gangen skulle jeg rydde opp i et litt rotete uttrykk. Derfor begynte jeg å forenkle designet direkte i flatemønsteret ved å dekke til enkeltellementer med små papirbiter.

- På første mønster er det tatt vekk 3 elementer. - På andre er 4 borte. - På det tredje har jeg også tatt vekk 4 elementer, men forandret på ett. - Jeg har valgt å fortsette med rapporten fra det siste mønsteret. - De neste 4 lysbildene er variasjoner av denne rapporten.

Designkonsept: Etter å ha jobbet meg igjennom de 8 flatemønstrene på de 4 foregående lysbildene har jeg valgt det første mønsteret på lysbilde 29. Det er det mønsteret som er mest ensartet, har en jevn flatestruktur, kanskje bortsett fra den aller første på lysbilde 26. Den synes jeg har for enkle former, litt kjedelig. På nr 2, 3 og 4 skjer det mye mer ved at formen er mer og mindre fylte. Dette medfører at flatemønstrene danner grupperinger og linjer i ulike retninger. På lysbilde 28 og 29 har jeg utforsket hvordan ekstra linjer kunne brukes som estetisk virkemiddel for å videreutvikle gruppedannelser i flatemønsteret. Linjenes tykkelse gjør dem mer eller mindre framtredende. Mønster nr 2 på begge disse bildene har for tykke linjer som overskygger resten av mønsteret. Jeg har valgt ut mønster nr 1 på lysbilde 29 til mitt designkonsept. Her er det grupperinger, linjer og ”fyllinger” i enkeltellementene som skaper variasjon og spenning i komposisjonen samtidig som det blir et rolig og jevnt flatemønster. Dette gjør at mønsteret kan brukes på både små og store flater, både som gardiner, stoltrekk, puter og som strykebrettcover!

Tanker videre til ferdig produkt: Planen videre med dette mønsteret er å ”perfeksjonere” den formen som var utgangspunkt fra lysbilde nr 8 slik at den kan brukes i det videre arbeidet med mønsteret som skal trykkes. Med perfeksjonere mener jeg at formen skal få tilbake spensten i linjeføringen som jeg falt for, og som gjorde at jeg valgte denne formen til videre arbeid. Jeg ser for meg dette flatemønsteret brukt i en kolleksjon av stoffer og tapeter. Det er mulig å produsere flere fargekombinasjoner som kan brukes hver for seg, eller sammen både av stoffer og tapeter. Miljøet dette designet skal brukes i er en leilighet der beboeren bruker et rom til syatelier. Der er det bruk for både strykeplass og oppbevaringsplass. Strykebrettet kan også brukes til andre ting, som for eksempel som en ekstra plass til å jobbe på. Det er også praktisk å ha et stort speil i et sånt rom! Dette var utgangspunktet for mitt strykebrettkonsept! Strykebrettet: Jeg begynte med å samle bilder av ulike strykebrett på nettet. Jeg presenterer noen av disse på neste lysbilde. Mange fine brett med flere funksjoner!

Inspirasjon: Strykebrett kan ha mange utforminger og funksjoner!

Dette strykebrettet passer veldig godt til små leiligheter, for eksempel i en gang! Design: Aissa Logerot

Designet til Aissa Logerot hadde passet perfekt til mitt strykebrettcover! Jeg har imidlertid sett for meg mer plass til oppbevaring både av strykejern og tekstiler i umiddelbar nærhet av strykebrettet. Derfor har jeg bygd det inn i et skap med hyller. Brettet skal løftes opp og festes til bakveggen inni skapet når det ikke er i bruk. Når brettet slås ut skal festestanga settes i et spor nederst på skapet. Det er viktig å få vekk alt fra gulvet når strykebrettet ikke er i bruk, og at døra da kan lukkes. På skapdøra skal det monteres et stort speil.

Dette er det fredige strykebrettcoveret sett rett ovenfra. Strykebrettcoveret skal formsyes slik at det kan trekkes på brettet som en strømpe. Innerst skal det festes med borrelås både på over- og undersiden. Det skal være en formsydd åpning på undersiden til å tre festestangen gjennom. Dette vil være med og holde coveret på plass. Det gjør også at brettet ser fint ut på undersiden når det ikke er i bruk, men skapdøra står åpen. Jeg tror dette strykebrettkonseptet vil fungere etter intensjonen. Det er både praktisk og innholdsrikt!