Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Forventninger og videre arbeid…...
Noen utfordringer for skolene
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Nytt liv med Ny GIV? Tanker, erfaringer og et og annet tips
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Om voksenpedagogikk.
MatematikkStudio. Matematikk-Studio Matematikkglede Kreativt miljø IKKE primært for svake elver Ansatt egne elever Tirsdag og torsdag kl
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Om å skrive om litterære tekster
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Differensiering fordi…
ELEVMEDVIRKNING.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Framtida nå – les og forstå!
Ulikheter og variasjoner
Vurdering for læring.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
«Lese og løse oppgaver»
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Mål og læring hos elever
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Velkommen til et nytt skoleår!
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Lesing og lesestrategier
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Tilpasset opplæring i et historisk perspektiv
Skolen som lærende organisasjon NFFL
KLASSELEDELSE.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
«Utviklende læring i matematikk»
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Inn i læringens landskap...

Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære

Eksperter på læring kjennetegnes først og fremst ved.. • stor egeninnsats, og • et sterk ønske om å tilegne seg nye kunnskaper noen vil kalle disse for selvregulerte.

Hva kjennetegner “selvregulerte “ elever? • De går løs på oppgavene med en høy forventning om mestring, og... • de har god peiling på hvordan de skal gå frem for å løse dem

De er dessuten.. • arbeidssomme og snarrådige når de forføger sine mål, • de gir ikke opp lett, men er utholdende.

Og... • De skjønner at læring er en aktiv prosess som de kan styre selv, • og de er i stand til å avgjøre om de forstår eller ikke forstår lærestoffet

Dessuten... • vil de på strategisk vis søke hjelp hos læreren når de trenger det,... • de har et repertoar av aktuelle fremgangsmåter tilgjengelig, • og dessuten både vilje og evne til å bruke dem

Selvregulert læring er en aktiv prosess der elevene : Setter seg mål for læringen Vurderer læringsoppgavene Planlegger læringsaktiviteten Observerer sine egne læringsaktiviteter Vurderer læringsresultatet Trekker slutninger om egen kompetanse

Dersom selvregulert læring skal utvikles hos elevene... • må det en systematisk og langvarig innsats til, • fra både elever og lærere

Spørsmål du ( eller eleven selv) kan stille når eleven skal arbeide med selvregulert læring: Før arbeidet starter: • hvordan forstår du læringsmålene du skal nå? • hvilke mål ønsker du selv å oppnå? • har du forstått hva oppgaven går ut på? • i hvilken rekkefølge vil du ta oppgavene? • hvor mye tid vil du bruke på hver oppgave? • hvilke fremgangsmåte / strategi vil du bruke? • Vil du jobbe alene eller sammen med...?

Mens eleven jobber med arbeidsplanen. • fungerer framgangsmåtene du har valgt bra? • er det noe du trenger å endre på? • hvordan legger du an tidsmessig?

Når arbeidet er ferdig: • hva synes du om måten du har arbeidet på? • hvordan vurderer du resultatet / læringsutbyttet? • hva tenker om deg selv som lærende? • hvordan ser du på det videre arbeidet med faget? ?

13 Raundalens lykkehjul Barns fremtid avhenger av hvor og i hvilken grad de får disse bekreftelsene: •Jeg ER noe •Jeg KAN noe •Jeg BETYR noe for noen •Jeg har MAKT

Den skal tidlig krøkes..