Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Rett på sak.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Retorikk og tekstanalyse
Bokanmeldelser..
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Å skrive for Internett Språktips.
8 Skumlesing.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
•Nina Furu Skriving for web Del 1 av 2. Utfordringene: •Å skrive for skjerm er ikke det samme som å skrive for papir •Det er lett å lage ”print på skjerm”,
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2011 Kommunikasjonsavdelingen.
Manual for skoleavis i 6. klasse
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Bergen
Muntlige presentasjoner
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
God kommunikasjon på nettet
Mandag 8. November Powerpoint..
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Skriftlig kommunikasjon
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Velkommen til arbeidsstue
10 regler for å skrive for web
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Grunnkurs i webpublisering
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Effektiv nettskriving Slik blir du forstått på nettet.
Litterære virkemidler
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Nyhetsartikkel.
Om det å skrive et dokument for en rådmann Økonomiplan, budsjett, årsmelding, eller tertialrapport.
Grunnleggende opplæring i nettpublisering Innføring ved tildeling av publiseringsrettigheter 2015 Seksjon for kommunikasjon og studentinformasjon.
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Nyhetskrigen. Uke 46 2, Vinne dagens store sak Nyheter Sport Kultur Underholdning.
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
Skrivetips for web Trond-Erlend Willassen 3. mars 2016.
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK. Prosjektleder ”Nye nettsider for Veiledningssentrene i Akershus”. Kontaktinfo:
Slik skriver du for nett Av Trude Sæle, Web- og kommunikasjonsrådgiver AFK – prosjektleder for ”Nye nettsider for videregående skoleri Akershus fylkeskommune”.
Større synlighet på nett Håvard Vognild 2. mars
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Hvordan skrive godt for web Åsne Dahl Haugsevje Mandagsmøte,
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Tittel Innholdsoverskrift 3 Oppsummering Undertittel
Åtte skrivetips for bibliotekarer
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Utskrift av presentasjonen:

Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007

2 Hvordan leser folk på nett? • Lesehastigheten er 25 prosent lavere enn på papir • 80 prosent skumleser teksten • 60 prosent leser ikke lengre enn 20 linjer • 25 prosent leser kun overskrifter • Leseren fokuserer på ingress først • De aller fleste misliker reklamespråk (ref. Jacob Nielsen)

3 Hvorfor er det slik? •Skjermen har lav oppløsning og flimrer •Lesesituasjonen er annerledes - ofte i arbeidstiden •Nettet er et interaktivt medium - du kan forflytte deg til et annet kontinent med et tastetrykk. Brukeren har mindre tålmodighet. •På nettet konkurrerer du med millioner av andre nettsteder •Folk er nytteorientert – leter etter informasjon

4 Et annet aspekt •”Leserne er ikke lenger en passiv mottaker av en tekst som er ferdig utformet av en forfatter. Leseren bestemmer selv både struktur og rekkefølge i sin egen leseprosess og kan delta aktivt i utformingen av tekst-komplekset” •Martin Engebretsen, amanuensis ved Høgskolen i Agder •Å skrive for skjermen – en innføring i nettjournalistikk

5 Hva gjør jeg for å nå fram med budskapet? 1.Skriv kort - kutt med 50 prosent 2.Skriv objektivt 3.Få fram poenget først 4.Gjør det lett å skumlese teksten 5.Bygg informasjonen i bolker som kan leses for seg

6 Skriv kort •Skriv kun halvparten av det du ville gjort ellers •Lag flere og kortere avsnitt enn hvis du skulle trykke teksten •Et avsnitt bør helst ikke være mer enn 100 ord (eller 6 linjer på Miljøstatus) •Lag heller flere undersiderLag heller flere undersider

7 Skriv objektivt •Kutt ut prosateksten •Skriv fakta, korte analyser •Presenter ting i andre og mer presise former enn tekst (grafer, figurer osv) Eks. Vernet natur, god blanding av tekst, bilde og figurerVernet natur

8 Poengene først •Plasser det du vil brukeren skal få med seg helt i starten. Siden presenterer du detaljer og bakgrunnsinformasjon •Bruk ingresser for å oppsummere hovedpoenget på toppen av sidenBruk ingresser

9 Gjør det lett å skumlese teksten •Del teksten inn i avsnitt på 5-6 linjer •Lag meningsbærende underoverskrifter i fet skriftunderoverskrifter •Tittelen skal fortelle hva teksten under handler om •Nøy deg med et poeng per avsnitt •Få poenget fram i første linje i avsnittet •Bruk kulepunkterkulepunkter •Ikke bruk understreking (kan forveksles med lenker) •Ikke bruk STORE bokstaver/kursiv (tungt å lese) •Ikke bruk unødvendige ord •Ikke bruk symboltegn i stedet for ord i tekstsymboltegn

10 Bygg i bolker •Ikke forvent at brukeren forhold seg til ”din struktur””din struktur” •Hver side må stå på egne ben!

11 Lenker •Bruk lenker, men bruk dem med måte •Bruk høyremenyen til lenkerhøyremenyen til lenker •Unngå lenker i løpende tekst, men sett evt. inn svært sentrale lenker etter et avsnitt sentrale lenker etter et avsnitt •Ikke lenk opp unødvendige ordunødvendige ord •Skriv meningsbærende lenketitler, slik at brukeren vet hva hun kan forvente i andre enden •Lenker skal helst være blå - fordi alle andre gjør det •Lenker til andre nettsteder øker troverdigheten og besøkstall

12 Trigger-ord bør være: 1.Enkle 2.Beskrivende 3.Konkrete 4.Et substantiv 5.Brukerdefinert 6.Ikke nytt ord Kilde: Nina Furu Eks: gaupe, kvikksølv, stavkirker kontra ”forurensende stoffer”gaupekvikksølvstavkirkerforurensende stoffer

13 Oppsummering •leseren skumleser innholdet; 60 % detter av etter 20 linjer: •skriv kun halvparten av det du ville gjort ellers •lag flere og kortere avsnitt enn hvis du skulle trykke teksten •del opp teksten med informative underoverskrifter •konklusjonen først - gi leseren overblikk •tenk på målgruppen: tilpass språket •skriv enkelt, klart og korrekt - ta språksjekken •sett punktum ofte

14 Nina Furu: •KOS: •Kort •Objektivt •Skumlesbart •Brukeren ønsker å finne informasjonen raskt og effektivt!