Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mye som før virket OK er i dag uakseptabelt
Advertisements

Når det har skjedd: Varsling
BRUKERMEDVIRKNING, INDIVIDUELL PLAN OG ANDRE ENKLE TING Lakselv 15 september 2009  Brukerorganisasjon for LARiNord 1 Vidar Hårvik MARBORG.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Trygge organisasjoner
Erfaring med lokal ledelse og menighetsutvikling
VERDIGHETSPRINSIPPER
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
KOMMUNIKASJONS- STRATEGI
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Profil og omdømme Modul 1 Introduksjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
- roller og forventinger
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Service møte-trekanten
Frontlinjeserivce
SAMMEN OM Å UTVIKLE KIRKEN Samling 1 Stabsutvikling.
Hva skal et styre gjøre av arbeidsoppgaver?
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? • Nødvendig for å hindre diskriminering • Nødvendig for å sikre at.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
”Jeg tror på Den Hellige Ånd”
Alle valg har konsekvenser! Etikk og omdømmebygging
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
10. Organisasjoners effektivitet
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
Helse Nord-Trøndelag HF Psykiatrisk klinikk ISO 9001 sertifisert
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Hva tenker du på ?.
Universitetets IT-virksomhet: Strategi, styring, organisering Presentasjon på USITs allmøte 9. september 2010 Lars Oftedal, IT-direktør.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Vi ønsker at Drammen Taxi skal kjennetegnes med: Service i alle ledd Smil og humør Tilgjengelighet/ Tilstedeværelse Løsnings- orientering Nyskapning og.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Informasjon og omdømme Kort innlegg på PETS 17. april 2010.
KOMMUNIKASJON.
Fritid med Bistand.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Vi vil «være sammen»; for barna…
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Roller i ulike sosiale sammenhenger
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
TEMADAG For Tillitsvalget, ledere og ellers andre interesserte Seminar OM DEN GODE ORGANISASJONSKULTUR, SAMARBEIDSMILJØ OG YRKESIDENTITET FOR.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Skranker i arbeidslivet
Asperger syndrom og ADHD
Omdømmebygging og -analyse
Samarbeid og medbestemmelse
Styresamling i Gresvik idrettsforening
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Vi vil være en kirke som Strategi for Stavanger bispedømme
Utskrift av presentasjonen:

Å VÆRE KIRKENS ANSIKT UTAD Stiftsdager Agder/Telemark 2012

Hva kjennetegner kirkelig virksomhet ? TEMA TIL DRØFTING Hva kjennetegner kirkelig virksomhet ? Byråkratisk atferd eller service atferd. Hva er bedriftskultur i vår sammenheng? Hva preger kulturen på arbeidsplassen ? Service –hva er det ? HVEM ER KIRKENS ANSIKT UTAD ? Hvem skaper kirkens image ? Er det viktig med et godt omdømme ? Hvordan bygge opp et godt omdømme lokalt ?

HVA ER ORGANISASJONSKULTUR? Organisasjonskultur er det sett av: Normer Verdier Virkelighetsoppfatninger som utvikler seg i en organisasjon når medlemmer samhandler med hverandre og omgivelsene. 3

Samspill mellom mennesker Organisasjonens kultur Samspillet mellom medlemmenes atferd og organisasjonskulturen Er med på å forme Samspill mellom mennesker Organisasjonens kultur Er med på å forme 4

De synlige kjennetegn på en kultur Hva står på oppslagstavlene? Hva slags bilder og kunst er på veggene? Hvordan ser møblene ut? Hvordan pynter dere kontorene? Hvordan går dere kledd? Hvordan hilser dere på hverandre? Hvordan ledes og gjennomføres møter? Har dere flere fellesprosjekter, eller er det mer at ”enhver passer sitt” ? 5

FORVALTNINGSKULTUR SERVICEKULTUR Regler og instrukser Byråkratisk atferd SERVICEKULTUR Personlig service Helhetssyn

Det skal minst 12 gode opplevelser til … - for å oppveie 1 dårlig

Aktiv lytting

Kommunikasjonsutfordringer: Fokuserer vi på problemsnakk eller løsningssnakk? Det vi tror, påvirker hva vi leter etter og snakker om. Språk skaper virkelighet.

HVEM ER ANSVARLIG FOR OMDØMMEBYGGING? Påstand: Styring av omdømme er en aktivitet som berører hele organisasjonen/virksomheten! Fordi organisasjonens omdømme kan fungere som en standard som styrer atferden, bør alle oppfordres til å stille spørsmålet: ”er mine handlinger i tråd med virksomhetens gode/dårlige omdømme?” 10

OMDØMME OG ARBEIDSFELLESSKAP Ryktet starter hos fornøyde ”kunder” Tjenesten ble ordentlig utført De ble møtt på en god måte, tatt på alvor ikke ”samlebånd” Deres merkedag i livet ble noe de bærer med seg som noe godt Forventningene ble oppfylt Spredningseffekten stor Positiv ”snakkis”: mitt barnebarns dåp ble god = kirken er noe positivt 11

Hva er «omdømmet» om vår kirke/menighet? Er det viktig for oss å ha et godt «omdømme»? Hvordan oppfattes kirken hos oss av folk flest?

Hvordan bygges omdømme ? - Innholdet i tjenesten/produktet          Hvordan bygges omdømme ? - Innholdet i tjenesten/produktet - Service i møte (Sannhetens øyeblikk) - Systemet for tjenesteutførelsen/ leveransesystemet/effektivitet 13 13

Dilemmaer som må avveies Spenninger mellom folkelighet (bredde) og elite (ofte forstått som profesjonalitet. Spenninger mellom effektivitet og tjenestekvalitet. Spenninger mellom egne og andres teologiske og trosmessige oppfatninger. Spenninger mellom personalpolitikk og brukervennlighet (fritid – tilgjengelighet) 14

Samspill og kommunikasjon Brukerfokus fremtvinger økt intern kommunikasjon mellom førstelinje(frontpersonell), fagstillinger og ledere. Brukerfokus fremtvinger interne rolleavklaringer (hvem bestemmer hva – og når ?) Kirkens organisasjon og beslutningssystem utfordres av økt brukerfokus. 15

Klarer vi ikke å samarbeide internt, ja, så er det stor sannsynlighet for at vi ikke samarbeider så godt med kunden heller.

Hvem er kirkens ansikt utad ?          Hvem er kirkens ansikt utad ? - ”Image” skjer i møte med mennesker Alle ansatte skaper fortellinger om kirken. Kirkens ansatte blir ”eksponert” 17 17 17