Lek og læring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Vurdering for læring.
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
INTERRESSE DIFFRENSERING HELHET OG SAMMENHENG …. HVA TENKER VI OM DET? UT I FRA SIN EGEN INTERRESSE INSPIRASJON MOTIVASJON KREATIV TENKING.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Den Norske Skolen i London
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Lek og begynneropplæring
Den autentiske læringsdialogen
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
PBL nr.1 Gruppe 16 Ida, Torhild, Lars Wilhelm og Eivind.
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Den flerkulturelle skolen
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
JORDE SKOLE -Pilotskole, barneskole og IKT.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Borre ungdomsskole
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Undervisningssektoren 2015
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Lek og Læring i barnehagen
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Tilpasset undervisning i matematikk
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Lekens betydning for læring av matematikk
0. KLASSE – Velkommen til foreldremøte.
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
KLASSELEDELSE Rakel K. Rohde Næss. Kilder:  Hilde Damsgaard (2007) ”Når hver time teller”  Gunn Imsen (2006) Lærerens Verden (kap 15)  Åse Strandbu.
Skolen som organisasjon - med fokus på ledelse Rakel K. Rohde Næss.
Klikk for å legge inn navn / epost / telefon Skjemaer og veiledning GSI-samling 21. september 2016 Ingrid Damlien Haraldsen Stian Gunstensen Roald Fremstad.
Lekens egenverdi.
Kompetanse for manfgfold
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Skolebasert kompetanseutvikling
Systematisk Observasjon av Lesing.
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Finsk lærer i svensk skole
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Siste året i barnehagen
Skolebasert kompetanseutvikling
Kapittel 29 Melissa på norskkurs
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Utskrift av presentasjonen:

Lek og læring

Hvorfor er det viktig med lek for at barn i småskolen skal lære? Problemstilling: Hvorfor er det viktig med lek for at barn i småskolen skal lære?

? DETTE-ER-EN-LINK

?

Innhold Hva er lek? Overgangen fra barnehage til skole Hvordan lek blir sett på i lærerplanene Motivasjon Konklusjon Kilder

Hva er lek? Vygotsky – glede, kontroll, riste virkeligheten av seg Piaget – lysbetont, utvungen, gir mestringsfølelse Bateson – lekendes innstilling F. Fröbel – ekte, frie, rene

Felles trekk Barna som leker Lysbetont Frivillig ”På liksom” Orden, struktur Spenning Forberedelse (eks. Rollelek)

Dialog S. Hva bruker dere å leke da? E. Jeg bruker å leke at jeg er en hund, og så går jeg til mamma og sier ”voff, voff” (Imiterer) S. Leker dere på skolen da? I Matten E. Nei, fargerik fritid er lek S. leker dere i timene? E. Ja, noen ganger S. Lærer dere? E. Ja, læreren gjør noe på tavla å så hermer vi etter, vi hermer også etter hverandre av og til S. Synes dere at det å bruke ”Smart-Board” er lek? E. Ja, det blir nesten som å spille dataspill S. Så dere liker å drive på med ”Smart-Board”? E. Ja, spesielt julekalenderen, jeg fikk trykke på nummer 24 i fjor S. Hehe, i hvilket fag leker dere mest? E. Vi leker egentlig like mye i alle fag

Motivasjon til læring via lek Eksempler: Østerrike Proffessor Hartmann Norge Saupstad

Overgang fra barnehage til skole, og lærerplanenes syn på lek i skolen Barnehage – en sosial arena Læring i barnehage kontra skolen normer, språk, samarbeid, lære om roller organisert læring, alfabet, gangetabell osv. Skolestart skifte fokus, lek til læring forsiktig overgang

Politikernes syn på lek i skolen Utvidet skoledag etter L97 L97 mest lekevennlig i Europa ”Opplæring skal gi næring til leik, og leiken skal gi næring til opplæringa” Står leken i veien for undervisningen? Mindre lek i kunnskapsløftet, større valgfrihet for lærerne

Læringseffekt ved ulike metoder Forelesning 5% Lesing 10% Audiovisuelle hjelpemidler 20% Demonstrasjoner 30% Øvelser 75% Lære bort til andre 90%

Konklusjon

Kilder Leik i småskolen (Arne Trageton) Tilpasset opplæring i grunnskolen (Eiliv Gruve) Lærerens verden (Gunn Imsen) Elevens verden (Gunn Imsen) Lekende læring og lerende leik (Eik, Karlsen og Solstad) Tilpasset opplæring i alderen rundt skolestart (Liv Vedeler)

PLAY DOES PAY