Universell utforming En ny utfordring for kommunal planlegging

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanseprogram for fylkeskommuner og kommuner om universell utforming innenfor plan- og bygningslovens virkeområde Et samarbeid mellom KRD, MD, Deltasenteret,
Advertisements

Universell utforming Nytt fra nasjonalt nivå Anne Folkvord Seksjon for antidiskrimineringsarbeid.
Utprøving av kursopplegg Bergen, 28. og 29. januar 2013
BU31.4: Kostnader ved universell utforming i eksisterende bygg og uteområder. Prosjekt for universell utforming av eksisterende bygg og uteområder på kommunenivå.
Arkitekturpolitikk i Oppland fylkeskommune Hvorfor og hva?  Legg til en tekst •Regjeringens handlingsplan fra 2009: Arkitektur Nå!
hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
UU og Fylkesmannens rolle
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
NORGE UNIVERSELT UTFORMET 2025
Universell Utforming – pilotkommunesatsingen Oppsummering fra prosjektledersamling 2, Voksenåsen mars 2008.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Regional delplan for universell utforming i Buskerud
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Dialogtorg i Kristiansand
Seniorrådgiver Einar Lund
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
Norge universelt utformet 2025 Status i arbeidet med Handlingsplanen Einar Lund seniorrådgiver Miljøverndepartementet Ålesund, 20. mars 2013.
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Diskriminerings – og tilgjengelighetsloven iverksatt HVA BØR VÆRE SAFOS FOKUS NÅ? Gardermoen 24. januar 2009 Kjell Erik Øie statssekretær.
Clarion Hotel Stavanger, 18. april 2013.
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Universell utforming i friluftsområdene 5. og 6. Juni 2012; Istindportalen og Bardufosstun Universell utforming i friluftsområdene 5. og 6. Juni 2012;
Kjell Erik Øie Statssekretær
Tema: Deltasenterets arbeid med oppfølging av råd for funksjonshemma
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Introduksjon til medvirkning PÅL LYNGSTAD , Bergen, pilotseminar i medvirkning etter pbl 1.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Resultater fra en undersøkelse i 7 kommuner med vekt på uteområder Rapport august Kostnader ved universell utforming i kommunene.
Av Christian Hellevang, KS Myndighetskontakt
EIDSKOG KOMMUNE Vi tør å handle annerledes Eidskog skal være en løsningsorientert foregangskommune som viser vei. Visjon.
Universell utforming Av Christian Hellevang. Flere nye lover DTL fra 1.januar 2009: foreløpig: § 3. Aktivitets- og rapporteringsplikt og § 9 Plikt til.
Pilotkommunesamling Stord 5. og 6. mars 2007 Kompetanseutvikling for brukerrepresentanter - for å nå målet om full deltagelse og likestilling Innledninger.
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Veien videre 16 pilotkommuner og 1 ressurskommune Visjon om at pilotkommuner for UU gir lokalsamfunn med god tilgjengelighet, likeverd, deltaking og valgfrihet.
Einar Lund, Miljøverndepartementet Nye perspektiver nasjonalt Gjeldende handlingsplanperiode blir forkortet med 1 år. MDs koordineringsansvar gjelder ut.
Skien, onsdag 30. november 2005 Norge og Den europeiske landskapskonvensjonen Audun Moflag Seniorrådgiver Miljøverndepartementet Tlf E-post:
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Universell Utforming – pilotkommunesatsingen Velkommen til samling 5, Ullensaker april 2008.
Ny plandel i plan- og bygningsloven. 2 Miljøverndepartementet februar 2008 Ny plandel i PBL Ny plandel av plan og bygningsloven Lovforslaget lagt fram.
Hans Otto Lund Rådgiver. Presentasjon 2009 Med utgangspunkt i reelle utfordringer knyttet til minst to av temaene… Klima og energi Viktige arealpolitiske.
Universell utforming og reguleringsbestemmelser
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Pilotkommunesatsingen BU31 Stord. MD’S OPPSUMMERING Brukermedvirkning er godt ivaretatt i pilotkommunesatsingen. Erfaringsformidling til andre kommuner.
Universell Utforming – pilotkommunesatsingen Velkommen til prosjektledersamling, Sandvika
Økt tilgjengelighet – Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov PresentasjonPresentasjon Soria MoriaSoria Moria StatssekretærutvalgetStatssekretærutvalget.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
1 Ressurskommune Universell utforming Status pr januar Hilsen til ressurskommunesamlingen i Porsgrunn januar 2010.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
15. jul Kan norske arkitekter bli best i verden på universell utforming? NAL–akademiet Design og tilgjengelighet – universell utforming Geir Barvik.
Folkehelse og universell utforming
Aktørenes roller i planprosessene
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
16. jun Husbankens tanker omkring Plan- og bygningsloven som boligpolitisk verktøy Planseminar Namsos 11. mai 2009 Randi Selseth, Husbanken.
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Planlegging. I kommunene er målene formulert på ulike måter, men de fleste har mål som er knyttet til følgende tema: Levekår og livskvalitet Boliger.
Kommunal planlegging.
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Utskrift av presentasjonen:

Universell utforming En ny utfordring for kommunal planlegging Litt om begrepet universell utforming uu i ny plan- og bygningslov miljøer som kan gi råd og veiledning om uu

Universell utforming angår både mennesker og det menneskeskapte miljøet Uu handler om menneskers møte med de omgivelser som er resultat av planlegging og utbygging de fysiske rammene rundt menneskers liv – i arbeid og i fritid Uu angår alle – ikke bare noen få med spesielle behov

Det normale er forskjellene Vi må planlegge for mangfoldet av mennesker 700 – 800 000 har en eller annen varig funksjonsnedsettelse eller har det over lengre tid. Eldre er spesielt utsatt over dårlig tilrettelegging. Eldre gruppen er stekt voksende, er mer aktive (samfunnsdeltakelse, reising, turisme), stiller større krav. Bedre samfunnsøkonomi og privatøkonomi: Større krav og forventninger til kvalitet i det offentlige rom, estetikk og funksjonalitet, og til boliger og service. Minsker avstanden mellom forestillinger om kostbar tilrettelegging og nødvendig kvalitetsheving i byggeri og område utforming. Vanetenkning og kategorisering Bevegelseshemmede (ikke bare rullestolsbrukere), Synshemmede (ikke bare blinde, men også blending, svake kontraster, dårlig lys, fysisk arbeidsmiljø) Eksempel: den gjennomsiktige glassdøren og det gjennomsiktige sidefeltet Hørselshemmede (ikke bare døve, men også støyutsatte, ulik hørsel, fysisk arbeidsmiljø) Forståelsesproblemer (fra demens til lett dysleksi) Eksempel: Forvirrende gatebilde, løsfotreklamer, lysende og blinkende skilt Miljøhemning (ikke bare allergikere, men også astmatikere, lungesyke, nedsatt immunforsvar, skadelige stoffer, fysiks arbeidsmiljø) Universell utforming er utforming av produkter og omgivelser på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og en spesiell utforming. Universal Design The Center for Universal Design, North Carolina State University, USA Universell utforming. Statens råd for funksjonshemmede 1997 Universal Design / User Oriented Design / Design for all / Inclusive design / Design för alla / Design for alle Universell utforming (SRFF 1997) - God og bærekraftig definisjon som passet norske forhold - Reflektere den internasjonale forståelsen av ideologien Definisjon som allerede er lagt til grunn i lovverk – innenfor høyere utdanning. 3

Begrepet universell utforming – To måter å forstå og bruke dette på Normativt (formålsparagrafen i ny PBL) noe å strebe mot, stadig mer inkludering stimulere innovasjon Rettslig norm (diskriminerings- og tilgjengelighetsloven) en standard å prøve en rettighet mot Mer om begrepet i T-1468 B/E. http://www.universell-utforming.miljo.no/file_upload/uniutf%20a4%20norsk-eng.pdf

Universell utforming nedfelt i Norges strategi for bærekraftig utvikling Regjeringen vil at alle produkter og omgivelser skal utformes på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker i så stor utstrekning om mulig, uten behov for tilpasning og en spesiell utforming Strategi – publisert som del av Nasjonalbudsjettet 2008, side 70 Bærekraftig og sosial utvikling (FIN) http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/regpubl/stmeld/2007-2008/Stmeld-nr-1-2007-2008-/7.html?id=483026

Universell utforming som strategi nedfelt i formålsparagrafen i ny PBL I § 1-1 heter det at prinsippet om universell utforming skal ligge til grunn for planlegging og kravene til det enkelte byggetiltak. Dette betyr bl.a. at like muligheter til samfunnsdeltakelse skal fremmes gjennom plan- og bygningslovens system og bestemmelser. Se planlegging.no http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/tema/planlegging_plan-_og_bygningsloven.html?id=1317

Universell utforming i ny PBL Gir muligheter for regionale og lokale myndigheter til å omsette overordnede visjoner for samfunnsutvikling og demokrati i håndgripelige mål for utforming av rammer rundt menneskers liv. Universell utforming angår: bolig, oppvekstmiljø, utdanning, arbeid, fritid, mobilitet, kommunikasjon m.v.

Universell utforming gir merverdi og er et godt salgsargument Universell utforming gir økt kvalitet til gater, parker, friluftsområder bygninger for offentlig og privat service transport Universell utforming er en framtidsrettet strategi for kommunene når det gjelder stedsutvikling næringsutvikling

Hele plansystemet kan tas i bruk Kommunene kan formulere politikk for universell utforming og sette seg mål gjennom planstrategi kommuneplanens samfunnsdel   Kommunene kan gi begrepet universell utforming konkret planinnhold gjennom bestemmelser i kommuneplanens arealdel og i reguleringsplan Se temaveileder Universell utforming og planlegging etter Plan- og bygningsloven (Plandelen) http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok/veiledninger/2009/temaveileder-universell-utforming-og-pla.html?id=557913

Byggesaksdelen av PBL er gjennomføringsredskapet Ny teknisk forskrift setter en minstestandard som samtidig gir grunnlaget for vurdering av diskriminering i forhold til pålegg om universell utforming etter diskriminerings- og tilgjengelighetslovens § 9. NB kommunen kan både som planmyndighet og som eier av bygg og uteområder sette seg høyere mål enn minstekravene – jfr. §12-7.1.

Mange kommuner har erfaringer som de gjerne deler med andre 17 kommuner med ulike forutsetninger har forankret universell utforming som strategi i overordnede planer gjennomført tiltak som angår sentrumsutvikling, transport, tilgjengelighet til og i offentlige bygninger, friluftsområder og kulturminner. gjort erfaringer med mange typer opplegg for kompetanseoppbygging internt i kommunen og utvikling av verktøy for kommunens arbeid Mer om dette i rapporten T-1472 http://www.twm.no/md/

Noen felles erfaringer og råd til andre kommuner Se mulighetene og de spennende utfordringene Støtt opp under ”ildsjelene” Organisering på tvers er nøkkel til suksess Bruk pågående prosesser og prosjekter PBL den beste arena for politisk forankring Politisk forankring nødvendig men ikke nok – finn et konkret demonstrasjonsprosjekt Kompetansebygging – en kontinuerlig og langsiktig prosess Gode råd er ikke dyre! – erfaringskompetansen hos råd og brukerorganisasjoner øker kvaliteten Lær av andre og del egne erfaringer

Delprosjekter – pilotkommuner sammen med nasjonalt kompetansemiljø Gode råd er ikke dyre – samarbeid mellom råd for funksjonshemmede og kommunen (H-dir/Deltasenteret) Universell utforming og reguleringsbestemmelser (Norsk kommunalteknisk forening) Universell utforming – Kommunalt samarbeid med eksterne aktører (Statens bygningstekniske etat) Universell utforming – Drift og vedlikehold av veger og uteområder (Norsk kommunalteknisk forening) Universell utforming i kulturminner og kulturmiljøer (under arbeid med Trondheim kommune som motor)

Nasjonale kompetansemiljøer – med nettsteder om universell utforming Helsedirektoratet/Deltasenteret, http://www.helsedirektoratet.no/deltasenteret Husbanken, http://www.husbanken.no/ Statens bygningstekniske etat, http://www.be.no/ Statsbygg, http://www.statsbygg.no/ Statens kartverk, http://www.statkart.no/ Direktoratet for naturforvaltning, http://www.dirnat.no/ Riksantikvaren, http://www.riksantikvaren.no/ Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) http://www.ffo.no/no/ Samarbeidsforum av funksjonshemmedes organisasjoner (SAFO), http://www.safo.no/ Statens råd for likestilling av funksjonshemmede, http://www.helsedirektoratet.no/srff

Kommunene i ny handlingsplan for universell utforming (2009 – 2013) Fylkene utfordres og minnes om sitt veiledningsansvar overfor kommunene (fm og fk) Noen pilotfylker vil jobbe ekstra med uu (14 har søkt, 4 – 6 blir valgt ut i 2009) Ressurskommuner vil bistå andre kommuner (14 kommuner av de 17 pilotene vil påta seg en slik rolle) Disse er: Nettverk Nord (Tromsø og Sortland), Verdal, Trondheim, Stord, Time/Klepp, Kristiansand, Risør, Porsgrunn, Gjøvik/Vestre Toten, Eidskog, Ullensaker.

Ressurskommunenes rolle Forbilde Kristiansand og erfaringene som ressurskommune i perioden 2006-2008. Ta i mot, legge til rette møter/befaringer for interesserte kommuner. Samarbeide med/stå til disposisjonen for pilotfylkene. Bidra til innhold i og gjennomføring av fylkenes prosjektplaner.

Ressurskommunene og pilotfylkene i forhold til ”Livskraftige kommuner” Pilotfylkenes aktiviteter skal i utgangspunktet omfatte alle fylkets kommuner – fylkene bør oppmuntres til å finne ut om det er LK-nettverk i fylket som ønsker uu-oppfølging Ressurskommunene Står til disposisjon for/delta på nettverkssamlinger i LK der uu tas opp som tema Tar i mot besøk fra enkeltkommuner eller nettverk i LK Mentor-rolle for spesielt interesserte kommuner kan være en mulighet, men dette må drøftes nærmere/avtales spesielt

Ressurskommunene – Kontaktinformasjon (1) Nettverk Nord: Raina Kristensen, tlf. 76109111 Raina.Kristensen@Sortland.kommune.no Verdal: Brit Alvhild Haugan, tlf. 74048279 Brit.alvhild.haugan@innherred-samkommune.no Trondheim: Solveig Dale, tlf. 91760042 SOLVEIG.DALE@trondheim.kommune.no Stord: Astrid Larsen, tlf. 97552231 astrid.larsen@stord.kommune.no Time/Klepp: Anne Reidun Garpestad, tlf. 51776155 anne.reidun.garpestad@time.kommune.no Kristiansand: Elin Buli Aabel, tlf. 38075343 elin.buli.aabel@kristiansand.kommune.no Fra 1.9.09: Jorann Tørnkvist, jorann.tornkvist@kristiansand.kommune.no

Ressurskommunene – Kontaktinformasjon (2) Risør:Johnny Hommefoss, tlf. 37149670 johnny.hommefoss@risor.kommune.no Porsgrunn: Kjersti Berg, tlf. 35547886 kjersti.berg@porsgrunn.kommune.no Gjøvik/Vestre Toten: Hans Petter Olsen, 41434816 Hans-petter.Olsen@gjovik.kommune.no Eidskog: Wenche Lindberg, tlf. 97507007 wenche.lindberg@eidskog.kommune.no Ullensaker: Ingrid Øvsteng Rindal, tlf. 97534180 ingrid.rindal.ovsteng@ullensaker.kommune.no

Nasjonalt nettsted for universell utforming Bruk www.universell-utforming.miljo.no Her finner du Lenker til nyttige publikasjoner som T-1468 og T-1472 Lenker til myndigheter og nasjonale kompetansemiljøer Nyheter om det som skjer på feltet lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Du kan abonnere på nyhetsbrev

Noen ekstra foiler – 20 - 25

Deltakelse - Være sammen med andre der det skjer noe Departementet har ved utformingen av bestemmelsen, og vurderingen av de mange forskjellige syn og interesser som må tas i den sammenheng, lagt vekt på at mange høringsinstanser støtter Bygningslovutvalgets syn om at bestemmelsen bør være overordnet, kortfattet og konsis samtidig som den angir de viktigste prinsippene om lovens formål og de mest sentrale og nye hensyn som skal vektlegges særskilt. Loven skal for det første være en lov om bred samfunnsplanlegging som også omfatter arealplanlegging og arealstyring. Videre skal loven omfatte systemet for søknad og godkjenning av tiltak i form av bygninger, anlegg, arealbruk, opprettelse av eiendom mv. Lovens formålbestemmelse er etter departementets lovforslag også en overordnet angivelse av lovens saklige virkeområde sammen med bestemmelsen om oppgaver og hensyn i planleggingen. Innholdsmessig videreføres gjeldende formål i den nye bestemmelsen, samtidig som noen nye hensyn og funksjoner blir nevnt uttrykkelig eller gjort tydeligere. Loven skal være et grunnlag for å fremme en bærekraftig utvikling til beste for den enkelte, samfunnet og framtidige generasjoner. Loven har et vidt virkeområde og siktemål, og det er grunnleggende at samfunns- og arealplanlegging og byggesaksbehandling skal bygge på et bredt bærekraftperspektiv. Forslaget til formålsbestemmelse gjør det også klart at planlegging etter loven fortsatt skal være et virkemiddel for å bidra til samordning av forskjellige myndigheters oppgaver, og dessuten gi et beslutningsgrunnlag for både bruk og vern av arealer og andre ressurser. Samtidig sies nå uttrykkelig at byggesaksbehandling skal sikre at tiltak som settes i verk blir i samsvar med de reglene som er gitt i og i medhold av loven. Det vil si at loven gjør det klart at byggesaksbehandlingen også er et virkemiddel for å følge opp og sikre gjennomføringen av vedtatte arealplaner. Åpenhet, informasjon og deltakelse er viktig av hensyn til rettssikkerheten for den enkelte. Det er synliggjort i loven at langsiktige og helhetlige løsninger skal legges til grunn for avveininger, og at de forventede konsekvensene av valg som gjøres gjennom planen både skal vurderes og beskrives. Dette er viktig for å sikre åpenhet, informasjon og kvalitativt gode planprosesser og planer. Det er også viktig for å kunne dokumentere, begrunne og etterprøve de beslutninger som treffes i medhold av loven. Både Planlovutvalget, Bygningslovutvalget og Syseutvalget har i sine lovutredninger på noe forskjellig måte gått inn for at den nye loven skal løfte fram hensynet til tilgjengelighet for alle og universell utforming av omgivelsene. Strategien universell utforming skal være overordnet fastlagt i lovens formål og skal inngå både i samfunnsplanleggingen, arealdisponeringen og i behandlingen av de enkelte byggetiltak. Hensynet til barn og unges oppvekstvilkår og utformingen av samfunn og omgivelser med sikte på at nye generasjoner skal få tjenlige livs- og utviklingsmuligheter er helt grunnleggende, og videreføres i formålsbestemmelsen. Også hensynet til estetisk god utforming av arealer, bygninger og miljø går fortsatt fram av loven, siden dette er hensyn som over tid har grunnleggende betydning for utformingen av et kvalitativt godt og bærekraftig samfunn.

Friluftsliv – livskvalitet og helse

Universell utforming - en kvalitet ved stedsforming

Universell utforming – en god forretningside

Strategier for universell utforming i eksisterende områder Områdemodell Definerte områder etter demografiske kriterier Kommunal planlegging. Knutepunktmodell Reiseknutepunkter obg sentrale områder med et tyngdepunkt av offentlig og privat sørvis. Reisekjedemodell Infrastrukturbasert. Transportmidler, reiseveg og tilknytninger. Nasjonale og regionale virkemidler. (NTP) Kategorimodellen Bygningskategoriutvalg. Forskrifter til PBL. Kommunal planlegging

UU-soner i byer – område/knutepunkt Trondheim Stavanger Drammen Skien Notodden MD arbeidet flere år med enkeltprosjekter vedr. UU i by – men behov for å sette prosjektene inn i en helhet UU-sentrumsone: område med god tilgjengelighet for alle, tilknyttet kollektivsystem, lett og trygt å gå og sykle, lettfattet informasjon, belysning, ledelinjer Pilotprosjekter i 5 byer for å prøve ut nye løsninger, virkemidler og arbeidsformer bl.a. Trondheim og Stavanger God politisk forankring organisasjoner deltar partnerskap off-privat MD bidrar til nettverks- bygging og formidling 27

Universell utforming og bærekraftig utvikling Idebanken har drøftet denne sammenhengen i rapporten ”Universell utforming og bærekraftig utvikling – to tanker tar tak” (januar 2006) Den finnes på nettet, http://www.universell-utforming.miljo.no/artikkel.shtml?id=374